«На наших очах народжується зовсім інша модель освіти, і це завдяки пандемії», - Маргарита Носкова

14 грудня 2021р, Інтерв'ю. Департамент освіти і науки, Прес-служба ОДА

Майже два роки система освіти періодично змінює формат навчання, і вже майже стільки ж часу педагогів навчають проводити уроки віддалено. До кінця цього року у Центрі інноваційних освітніх технологій Національного університету «Львівська політехніка» навчання за регіональними проєктами з формування цифрової компетентності та опановування дистанційними платформами звершать понад дві тисяч освітян.

Як відбувається навчання, наскільки охоче вчителі зголошуються до подібного підвищення кваліфікації та які зміни очікують на систему освіти – у розмові із директоркою Центру інноваційних освітніх технологій Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти «Львівської політехніки» Маргаритою Носковою.

- Цього року у Програмі розвитку освіти Львівської області закладено кошти на підвищення цифрових навичок педагогів. Як відбувається навчання?

- Ми продовжуємо цього року навчання за вдома програмами: перша покликана формувати навички організації навчання у єдиному е-сердовищі закладу освіти з використанням дистанційних платформ і це пілотний проєкт для 100 закладів освіти області із розгортання освітнього середовища на базі Moоdle, проєкт має назву «Moodle – це про100!».

Друга програма – спрямована на поглиблення цифрових компетентностей педагогів для якісної організації дистанційного та змішаного навчання.

Ці проєкти реалізовуються на умовах співфінансування із громадами. Подібне навчання було започатковано торік, і частина педагогів вже отримали базові знання та навички. Є замовлення від багатьох територіальних громад, тож до кінця року ми проводимо таке навчання. У межах пілотного проєкту «Moоdle -це про100!» навчання триває від червня. За іншим проєктом навчання розпочали лише в серпні.

- «Moоdle - це про100» передбачав розгортання платформи для сотні шкіл області. Чи вдалось досягти цього показника?

- Так, вдалось. Проєкт реалізується для закладів загальної середньої освіти та професійно-технічних закладів, він розрахований на 5 років. За задумом, щороку ми будемо створювати у 100 закладах освіти області єдине е-середовище на базі дистанційної платформи Moоdle та навчати працювати у ньому педагогів. За цей час до проєкту долучилась понад сотня закладів: 24 заклади профтехосвіти та більше ніж дев'ять десятків шкіл.

Приємно, що до навчання зголошувались вчителі шкіл, що різняться за кількістю учнів і за місцем знаходження, тобто це і великі львівські школи із контингентом більше тисячі школярів, і малокомплектні віддалені школи із невеликою кількістю дітей.

- На яких умовах до проєкту долучались заклади освіти?

- Головною умовою участі у проєкті є добровільність. Заклад освіти повинен сам виявити бажання будувати своє е-середовище для навчання на базі Moоdle. Якщо таке бажання є, заклад просто повинен зареєструватись (заповнити форму). Всі технічні роботи з розгортання, налаштування та хостингу дистанційної платформи Moоdle для закладу освіти є безкоштовними. Усі витрати бере на себе область, а от навчання адміністратора та педагогів здійснюється на умовах співфінансування ТГ чи самого закладу та області. За таких умов зростає відповідальність та формується чітке замовлення відповідно до можливостей і потреб. Хоча, звичайно, досвід цьогорічного пілотування показав доцільність дещо змінити формат співфінансування та, так би мовити, змістити акценти.

- Хто уже пройшов навчання і чого навчився?

- Ми уже завершуємо базове навчання щодо адміністрування платформи Moоdle у закладі освіти, таке навчання пройшли понад 150 людей. А на курс з основ створення дистанційного курсу на платформі та наповненню й організації уроків маємо замовлення для понад 900 осіб. До кінця року ми його виконаємо, але замовлення й досі приходять.

В Центрі ми розробили комплексну двоетапну програму підготовки педагогів та адміністраторів, яка включає формування базових знань та навичок та подальше їх вдосконалення. Зараз переважно ми навчаємо педагогів за програмами курсів базового рівня, однак, є заклади освіти, педагоги яких пройшли навчання в червні, на початку осені вдалось успішно розпочати роботу на дистанційній платформі та для них, відповідно до оформленого замовлення, ми розпочали навчання другого етапу. Загалом тільки в межах проєкту «Moodle – це про100!» навчання у Центрі інноваційних освітніх технологій пройдуть 2114 педагогів області.

Загалом до кінця 2021 року навчання на базовому рівні пройдуть 1503 педагоги: 125 керівників закладів освіти здобудуть навички керування навчальним процесом з використанням даних дистанційної платформи Moоdle, 950 педагогів оволодіють базовими навичками створення та наповнення дистанційного курсу та проведення віддаленого уроку, також буде підготовлено 158 шкільних адміністраторів платформи Moоdle, 270 педагогів познайомляться з моделями змішаного навчання. В межах базового навчання 296 педагогів навчаться створювати тести на Moоdle та взаємодіяти між собою.

Також 315 педагогів вдосконалять свої навички роботи з Moоdle на курсах другого етапу навчання, 259 з них пройдуть відповідний курс для вчителів, 56 – для адміністраторів платформи.

- Тобто працювати із платформою навчають адміністраторів, вчителів та директорів?

- Так, директори також пройшли навчання. Навчання для керівників закладів передбачає базові навички з використання платформи. Плануємо формувати їх за фаховими прив’язками. Функції керівника на платформі інші, ніж у вчителя, з врахуванням цього ми організовуємо їм навчання. На старті мають бути базові навички та можливість адміністрування, а на другому етапі ми навчаємо і виокремлювати категорії. Керівників, які здійснюватимуть аналітику, моніторити якість організаційної роботи, правильно формулювати запити та опрацьовувати інформацію, треба навчити це робити. Директор також має будувати структуру навчання суто під свою школу. Адже школи, де навчаються 1000 учнів відрізняються від шкіл, де є 100 учнів.

- Чи платформою можуть користуватись початкові класи?

- Так, звичайно, можуть. Для цього треба підготувати вчителів. Платформа може стати надійним помічником у проведені уроків змішаного та очного навчання. Окремо ми готуємо вчителів початкової школи на курсі з організації змішаного навчання.

Цей курс дуже популярний, майже 400 людей записалось на нього, і це не тільки учасники проєкту. Думаю, що цей курс ми будемо моделювати й на інші класи, тим більше, що на нього активно записуються вчителі базової та старшої школи. В теперішніх умовах очне, дистанційне і змішане навчання мають використовуватись паралельно в закладі.

Проте це робота не одного дня, тож треба чимало часу, щоб всіх вчителів цьому навчити. Перевага нашої області в тому, що ми вчасно зауважили необхідність готувати вчителів до різних форм організації навчання. Тепер також треба вчити ефективно їх поєднувати. Попереду ще дуже багато роботи, але перші результати вже є.

- За два роки пандемії якось змінилось бачення вчителями освітнього процесу?

- Вчителі почали цікавитись використанням різних онлайн інструментів. Якщо навесні 2020 року все навчання переважно відбувалось в месенджерах, зараз спостерігається тенденція відмовляння від цього. Все більше педагоги використовують онлайн сервіси.

Ми підтримуємо те, що вчителі використовують свій акаунт для організації навчання з особистою реєстрацією на різних інтернет сервісах, але це проміжний етап, бо так чи інакше це незручно. У закладі освіти повинно бути дієве та безпечне єдине е-середовище, що об’єднує усіх учасників освітнього процесу та використовує один вхід для доступу до всіх служб. Це наша стратегічна мета, але вона потребує спільних зусиль і співпраці всіх зацікавлених сторін.

- Ви згадували про перші результати. Які вони?

- Найважливіші зміни – це зміна поглядів. Якщо раніше про Moоdle вчителі нічого не чули та не знали, і тому сприймали його з острогою, то зараз поступово бачать його переваги, а разом з цим розуміють можливості дистанційної платформи. У відгуках вони зазначають, що інструменти Moоdle і його можливості значно ширші, ніж, наприклад, у Google Classroom, а це полегшує роботу вчителя.

Очевидна перевага в роботі те, що вчителі розуміють: оптимізація процесу навчання залежить від них. Правильно організований процес і правильно обрані інструменти дають більше можливостей і, як не дивно, звільняють більше часу педагога, автоматизують багато рутинних дій, на які вчитель витрачає левову частину свого часу, як то перевірка контрольних робіт, пересилання навчальних завдань, інструктування, заповнення журналів тощо.

Ще одним досягненням, як на мене, стало усвідомлення педагогами відмінностей очного і дистанційного (змішаного) навчання. А значить і підходи мають бути також різні. Навчальний процес можна оптимізувати, він стає доступний - якщо правильно обрати інструменти, і оптимальний - якщо об’єднаний в одному місці. Тому, якщо раніше, до навчання у Центрі, вчителі говорили про недоліки «дистанційки», то тепер бачать переваги та розуміють виклики.

- Проєкт «Moodle – це про100!» розрахований на 5 років, отже сто наступних закладів зможуть долучитись до проєкту наступного року?

- Проєкт триватиме п’ять років, як і закладено у Програмі розвитку освіти Львівщини. Уже зараз ми маємо запити на участь в проєкті на наступний 2022 рік. Це дуже тішить. Найбільше радує, що спрацьовує так зване «сарафанне радіо»: ті, хто долучились до проєкту та уже почали працювати на платформі, дали рекомендацію іншим, і так з’являються нові запити. Тому треба думати про те, як забезпечити таке навчання педагогам тих громад, які цього найбільш потребують, але не можуть фінансово це забезпечити.

Власне, я вже зазначала, що пілотування проєкту дозволило побачити потреби закладів освіти та змінити модель впровадження проєкту. Над цим ми зараз працюємо.

- Проєкт базується на основах співфінансування. Це певна гарантія того, що громадам це дійсно потрібно і вони готові на це витрачати власні кошти

- Так, прагнення були благі, але все пішло не так гладко, як задумувалось. Можливо, закладати співфінансування від громад у рік, коли громади були утворені, було трохи необачно. Такі витрати просто не були закладені у бюджет. Саме тому заклади освіти багатьох ТГ не змогли долучитись до проєкту у 2021 році. Шкода, що серед них опинились саме ті, яким це було найбільш потрібно.

Гадаю, наступного року буде інакше, і громади врахують потребу у такому співфінансуванні. Старт - це найбільш затратний етап в усьому процесі, а далі підтримка і супровід уже не потребують великих фінансових вливань. Тому важлива роль обласного бюджету, адже це не прибутковий проєкт, а просвітницький, який працює на імідж і добробут області.

- Чи можна стверджувати, що вже хоч трохи ми просунулись на шляху до якісного дистанційного навчання?

- Досвід 2-х пандемічних років показав скільки ще попереду роботи. Її дуже багато. Повинні мінятись не лише школи та навчальні програми, треба вчити вчителів бути гнучкими та вміти адаптовуватись до обставин, у яких ми можемо опинитись. Зміна свідомості вчителя, його ставлення до власного професійного розвитку, його можливостей зараз надзвичайно важливе. Якісь надзвичайні ситуації є завжди: грип, погодні умови тощо. Навчальний процес не може зупинятись, ми мусимо правильно організувати його так, щоб ні школа, ні вчитель не зазнавали труднощів в цьому процесі.

Вчитель повинен вміти вчити незалежно від форми навчання – очно, віддалено чи за моделями змішаного навчання, воно повинно бути цікавим для учня та якісним! З часом ми повинні досягнути такого результату, щоб зміна форми навчання для учня чи для вчителя не мали суттєвого значення і не викликало жодних стресів.

- Припустімо, всі вчителі уже навчились працювати із платформами для віддаленого навчання. Чи треба навчати цього ще школярів?

- Звичайно, треба! Ні вчителів, ні учнів вчитися чи вчити віддалено ніхто не готував. І батьки теперішніх учнів ніколи не вчились у школі дистанційно. Це виклик і стрес для всіх. Участь батьків у навчальному процесі дуже важлива. Часто виникає супротив, не тому що батьки проти навчання, а тому що не знають як собі дати із цим всім раду.

Дистанційне навчання вимагає великої долі самодисципліни, але не всі діти готові до самостійності. І це проблема не стільки школи, а саме батьків, які повинні виховувати в дітях потребу у навчанні, пояснювати їм змалечку важливість здобуття знань і, у випадку переходу школи до дистанційного навчання, створити вдома умови для успішного навчання дитини. Школа не може відповідати за все. Ставлення дитини до навчання, бажання та організованість залежать від батьків.

- Хто адмініструє платформу у школі? Відомо, що вчителі інформатики часто відмовлялись від такої ролі

- Дійсно, часто інформатики не хочуть ставати адміністраторами дистанційних платформ, адже бояться додаткових навантажень, які не будуть оплачуватись, однак потребуватимуть значних зусиль і часу. Тому хочу при нагоді наголосити, що правильно налаштована платформа не потребуватиме значних зусиль, якщо адміністратор буде знати ЩО і ЯК робити.

Платформа не є складна, адмініструвати її може не тільки вчитель інформатики, а й впевнений користувач, тому деякі «просунуті» вчителі починають перехоплювати ініціативу. Хоча, суттєву роль тут відіграє і ставлення адміністрації закладу. Саме тому ми організовуємо окремо навчання керівників закладів освіти.

Частина завучів і директорів пройшли навчання як вчителі і як адміністратори. Відверто скажу, є кремі директори, які не розуміють принципів роботи платформи та тому їм дуже складно заглиблюватися в цей процес. Ми підготували зараз серію семінарів, одно- і дводенних, які покликані підтримувати й супроводжувати вчителів, адміністраторів і керівників у впровадженні платформи Moоdle. Ці семінари, переважно зорієнтовані на тих, хто пройшов базове навчання і вже розпочав роботу на платформі, тому наступного року, для більшості учасників проєкту вони будуть дуже актуальні та дозволять знайти швидкі відповіді на болючі питання.

Треба визнати, що жодні семінари чи курси не розв'язують проблеми адміністрування, якщо це буде додаткове доручення або понаднормова робота вчителя. Школи мають потребу в інженерах – людях, які зможуть займатись усіма технічними нюансами. З кожним роком ця потреба стає нагальною, бо суміщати викладання, адміністрування і супровід дуже непросто. Це проблема чисто фінансова, адже зарплата інженера у закладі освіти не співвідносна з аналогічною посадою на виробництві чи у приватних фірмах. Її треба вирішувати на рівні держави. Тому де-факто вчителі інформатики наразі цим займаються.

- І все-таки, чим дистанційне навчання має відрізнятись від того, до якого ми звикли в класі?

- Це дуже об’ємне питання. Відповідь на нього вартує окремої розмови. Давайте колись поговоримо про це окремо. Якщо дуже коротко. То зазначу наступне. В основі будь-якого навчання незалежно від форми, кількості учнів чи предмету лежать закони дидактики.

Ефективність навчання залежить від способів та методів навчання, професіоналізму вчителя, його вміння зацікавити та повести за собою учнів, його досвіду та особистого портфоліо інструментів, які використовує вчитель, у тому числі цифрових. А от як вчитель це робить, які особливі прийоми та техніки треба використовувати, щоб увага учня під час віддаленого навчання не втрачалась, які моделі та алгоритми навчання задіювати і в яких випадках, що «не працює» в «дистанційці», а що стає особливо дієвим – про все це можемо колись поговорити.

- Тотальний онлайн це справді добрий шлях?

- Ніхто не говорить працювати постійно в онлайні, але вміти поєднувати різні форми навчання ми зобов’язані. Ми мусимо відповідати викликам сучасності. Якщо весь світ переходить у смартфон, ми маємо дати цей інструмент дітям і зробити його інструментом навчання. В кишені у дітей - цілий комп’ютер з доступом до всього світу. Практично миттєво, в один клік, ми можемо перенести учнів у Лувр чи у джунглі, продемонструвати динамічну 3D модель Сонячної системи, або провести хімічний дослід. Чому ми забороняємо дітям цим користуватись на уроках? Напевне тому, що самі не вміємо.

Світ змінюється так само швидко як ковідний штам, але якщо ми все ще сидимо і чекаємо доковідних часів - це омана. Вчитель - це та людина яка зараз працює на майбутнє. Це єдина професія, яка створює якість майбутнього, формуючи свідомість та компетентності майбутнього покоління. І як би пафосно це не звучало, саме від нас, вчителів, залежить яким це майбутнє буде.

Ключові слова:

дистанційне

Global Options

COVID-19 на Львівщинні
Оновлено: 02.05.2022 09:33
Підтверджені випадки COVID-19:
307269
+0
Одужало:
300163
+10
Померло:
6690
+0

Відео

Ми у Facebook