У ЛОВА завершили перевірку рішень про затвердження місцевих бюджетів: головні акценти
Як свідчить практика перевірок рішень про затвердження місцевих бюджетів, часто під час формування та затвердження місцевих бюджетів допускається чимало порушень бюджетного законодавства. Цьогоріч не виняток.
Так, з порушенням норм статті 85 Бюджетного кодексу України за кошти податків і платежів у трьох місцевих бюджетах у поточному році передбачалась субвенція державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів (у бюджеті Жовтанецької територіальної громади - 90 тис. грн, Боринської - 380 тис. грн та Глинянської громади - 116 тис. грн) щодо покращення матеріально-технічного забезпечення окремих підрозділів у сфері правоохоронної діяльності.
Проте, такі видатки здійснюються за рахунок вільного залишку бюджетних коштів або перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету.
Окрім того, у бюджетах Добромильської, Комарнівської, Оброшинської ТГ заплановано видатки, що не відносяться до повноважень громад, а саме на виплату компенсацій реабілітованим та пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (стаття 89 Бюджетного кодексу України).
До слова, департаментом фінансів за згадані порушення, відповідно до вимог статті 117 Бюджетного кодексу України, застосовується попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства в строк до 30 календарних днів.
Нагадаємо, раніше у департаменті фінансів Львівської ОВА наголосили керівникам громад на необхідності планувати власні надходження бюджетних установ.
Ключові слова:
місцеві бюджетиНовини за темою
У 52 громадах області перевиконали план надходження податків до загального фонду бюджету
6 травня 2022
Незважаючи на воєнний стан, у січні-квітні 2022 року план надходження податків до загального фонду бюджету перевиконали в 52 із 73 територіальних громад області (понад 70 %). З 21 громади, де планові завдання не виконали, суттєве невиконання (понад 10 %) у Заболотцівській, Великолюбінській, Бібрській, Лопатинській, Белзькій, Моршинській, Новояричівській, Самбірській, Сокальській і Сокільницькій громадах. Зважаючи на рівень виконання річних планових показників, нестача доходів у бюджетах спостерігається, крім вищезгаданих, також у Глинянській і Красненській територіальних громадах. Детальніша інформація – на діаграмі.
Надходження до обласного бюджету на 31% більші ніж торік: дані станом на 25 квітня
27 квітня 2022
Станом на 25 квітня до обласного бюджету надійшло 1, 172 мільярд гривень, що на 280 мільйонів гривень або на 31 відсоток більше ніж за відповідний період минулого року. Про це повідомив начальник Львівської ОВА Максим Козицький. «До місцевих бюджетів мобілізовано 7, 225 мільярдів гривень податків і зборів, що на 1, 591 мільярд гривень або на 28 відсотків більше ніж за відповідний період минулого року», - розповів Максим Козицький. Упродовж березня 2022 року до місцевих бюджетів мобілізували 1,789 мільярдів гривень податків і зборів, що на 247 мільйонів гривень або на 16 відсотків більше ніж у березні минулого року. До обласного бюджету у березні надійшло 350 мільйонів гривень, що на 42 мільйони гривень або на 13 відсотків більше ніж у березні минулого року.
Особливості здійснення фінансування видатків місцевих бюджетів в умовах воєнного стану: що слід врахувати керівникам громад Львівщини
16 березня 2022
В умовах військового стану змінюються пріоритети у фінансуванні видатків місцевих бюджетів, а також страждає дохідна частина. Завдяки непоганій динаміці від початку року перевиконання всіх місцевих бюджетів Львівщини склало близько 200 млн грн, проте вже у березні відчутно зменшилося надходження податків і зборів. Як прогнозують у департаменті фінансів Львівської ОВА, у разі якщо військові дії триватимуть до 1 травня, невиконання місцевих бюджетів може досягти 2 млрд грн. Окрім того, як розповів під час селектору з керівникам громад та районних державних адміністрацій Львівщини заступник начальника Львівської ОВА Іван Собко, майже щодня до бюджетного законодавства вносять зміни, які стосуються дохідної частини бюджетів. Зокрема, вже діють нововведення щодо скасування акцизу на пальне та алкогольні вироби. «Щодо видаткової частини, то очікуємо збільшення низки видатків, зокрема, на заробітну плату, енергоносії та харчування для бюджетних установ. Ще на початку року було недостатньо асигнувань на заробітну плату. Зараз видаткову частину слід коригувати під стовідсоткове фінансування цих видатків. Звертаємо увагу, що частину зобов’язань по фінансуванню видатків держава бере на себе – щодо оплати енергоносіїв та харчування, що використовуються для перебування тимчасово переміщених осіб. Окрім того, Верховна Рада погодила використання залишків коштів з освітянських субвенцій для виплати заробітної плати», - зазначив Іван Собко. Також керівникам територіальних громад та районних військових адміністрацій наголосили на важливості інституційної спроможності проводити видатки. «В сьогоднішніх умовах має бути необхідна кількість фінансистів з чітким розподілом обов’язків – для того, щоб фінансування у цей складний час здійснювалося безперебійно», - зазначив директор департаменту фінансів Львівської ОВА Олег Демків. Звертаємо увагу, що питання виконання і формування місцевих бюджетів в період воєнного стану, перерозподілу коштів між головними розпорядниками тощо визначені постановою Кабміну №252 від 11 березня 2022 року.
У Львівський області стартував процес затвердження місцевих бюджетів на 2022 рік
9 грудня 2021
Перші місцеві бюджети вже затверджено Новокалинівською, Дрогобицькою, Сколівською та Давидівською радами територіальних громад та Яворівський районний бюджет. «Вітаємо згадані вище громади із прийняттям головного кошторису та маємо сподівання, що й інші органи місцевого самоврядування не зволікатимуть і забезпечать дотримання вимог бюджетного законодавства (статті 77 Бюджетного кодексу України), адже дедлайн 25 грудня поточного року. Хочемо також зазначити, що голова Львівської облдержадміністрації 07 грудня поточного року подав проєкт обласного бюджету на 2022 рік обласній раді. Сподіваємось, що наприкінці грудня цього року сесія Львівської обласної ради затвердить основний фінансовий документ»,- зазначив заступник голови Львівської ОДА з питань бюджету, охорони здоров’я, молоді, спорту, культури та освіти Іван Собко.
Львівська ОДА звернулася до ОП щодо необхідності зміни формули розрахунку обсягів базової та реверсної дотацій для громад
30 вересня 2021
Нещодавно Уряд подав до Парламенту проект Закону України про Державний бюджет на 2022 рік. Окрім іншого, цим законом затверджуватимуться обсяги дотацій по усіх місцевих бюджетах. Нагадаємо, базова дотація (кошти місцевим бюджетам з державного) для Львівщини становитиме 1 млрд 130 млн грн, реверсна (кошти до держбюджету з місцевих) – 873 млн грн. Як зазначив голова Львівської облдержадміністрації Максим Козицький, вказані обсяги для місцевих бюджетів могли б бути значно сприятливішими. «Відповідно до проєкту Держбюджету на 2022 рік, який Уряд уже подав до Верховної Ради, базова дотація - а це кошти місцевим бюджетам з державного - для Львівщини становитиме 1 млрд 130 млн грн. У цей час до держбюджету з місцевих (реверсна дотація) – передбачається передати 873 млн гривень. Проте, якщо у проєкті закону про Держбюджет врахувати показники громади Києва, для Львівщини фінансовий ресурс дотацій збільшиться на 709 млн грн! Громади нашої області є різні за спроможністю, але всі вони, в тому числі Львів, потребують цих, фактично, власноруч зароблених грошей для зменшення дефіцитів бюджету, розвитку та підвищення рівня життя людей. Тому питання базової та реверсної дотацій для громад Львівщини є дуже важливим, і ми офіційно звертаємося до Офісу Президента врахувати показники Києва у бюджетному вирівнюванні в проєкті Держбюджету-2022, а саме ініціювати внесення змін до Бюджетного кодексу України та доручити уряду в процесі доопрацювання проекту Закону України „Про Державний бюджет України на 2022 рік” внести зміни до формульної методики обрахунку обсягів базової та реверсної дотацій, врахувавши у вирівнюванні фінансової спроможності місцевих бюджетів показники м. Києва», - пояснив голова Львівської ОДА Максим Козицький. «За підрахунками департаменту, навіть за існуючих нормативів зарахування податку на доходи фізичних осіб (до бюджету м. Києва його надходить 40 відсотків, тоді як до інших місцевих бюджетів – 60 відсотків), врахування показників бюджету столиці у вирівнюванні фінансової спроможності місцевих бюджетів на 2022 рік мало б своїм результатом збільшення обсягів базової дотації регіонам на 7,2 млрд грн (44 відсотки) та зменшення обсягів реверсної дотації за ними на 3,0 млрд грн (28 відсотків). Цей додатковий ресурс дозволив би суттєво покращити можливості балансування місцевих бюджетів та мінімізувати їх дефіцити. Натомість, з бюджету м. Києва вилучалася б реверсна дотація в сумі 7,9 млрд гривень» - розповів директор департаменту фінансів Львівської ОДА Олег Демків
З початку року до місцевого бюджету Львівщини надійшло понад 245 млн гривень податку на нерухоме майно
14 вересня 2021
З початку 2021 року до місцевого бюджету Львівщини надійшло понад 245 млн гривень податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Про це повідомили в Головному управління Державної податкової служби у Львівській області. Отож, за січень-серпень поточного року до місцевого бюджету від платників податків Львівщини надійшло 245, 4 млн гривень, що складає 117,9% індикативу (208, 2 млн гривень). Порівнюючи з січнем - серпнем 2020 року (157,6 млн грн) надходження збільшилися на 87,8 млн гривень. З податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за серпень 2021 року надійшло 9,0 млн гривень, що складає 138,8 % індикативу (6,5 млн гривень). Порівнюючи з серпнем 2020 року (7,0 млн грн) надходження збільшилися на 2,0 млн гривень.
«У бюджетах Львівського району є всі можливості для збалансування видатків», - Олег Демків
4 Червня 2021
У департаменті фінансів впродовж поточного тижня проведено робочі наради із представниками Рава-Руської, Комарнівської, Перемишлянської територіальних громад за участі фахівців відділу дошкільної, загальної середньої освіти та позашкільної роботи департаменту освіти і науки ЛОДА, а також фінансистів Львівського районного фінансового управління. Головною темою зустрічей є незабезпечення в повному обсязі коштами на оплату праці працівників бюджетних установ галузі освіти. Під час нарад детально обговорено причини виникнення дефіциту та напрацьовано шляхи його ліквідації. У заданих міських бюджетах є усі можливості для збалансування бюджетів, зокрема вільні залишки бюджетних коштів, понадпланові надходження податків і платежів та можливості перерозподілу незахищених видатків в тому числі капітального характеру саме таким чином забезпечиться виконання вимог бюджетного законодавства в частині своєчасної та в повному обсязі виплати заробітної плати в поточному році. «Для поліпшення структури видатків відповідних бюджетів і попередження виникнення дефіциту коштів у майбутньому, підвищення якості освітніх послуг, необхідно, в першу чергу, здійснити оптимізацію мережі закладів та установ бюджетної сфери, зокрема, й в галузі освіти», - зазначив директор департаменту фінансів Львівської ОДА Олег Демків.
Інформація про виконання місцевих бюджетів за видатками в січні-квітні цього року
17 травня 2021
Впродовж чотирьох місяців 2021 року 60% видаткової частини місцевих бюджетів – це видатки на оплату праці (4635 млн грн), 14% - розвиток територій (1053 млн грн), решта – господарське утримання установ і виконання запланованих заходів. На Львівщині середньомісячна заробітна плата працівників бюджетних установ, які фінансуються з місцевих бюджетів, становила 9090 грн у місяць. Найвищий її розмір спостерігається в бюджетних установах Сокільницької (12699 грн), Славської (12375 грн), Червоноградської (11753 грн) та Східницької (10668 грн) територіальних громад, що свідчить про їх достатньо високу фінансову забезпеченість. У департаменті фінансів Львівської ОДА зазначають, що через нестабільну економічну ситуацію, пандемію і карантин деякі громади не виконують завдань з мобілізації податків і платежів. Проте, місцевими органами влади вживаються заходи для недопущення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам бюджетних установ. Так, виконком Самбірської міської ради запозичив з початку року з державного казначейського рахунку на цю мету 48 млн грн, які повертаються під час наповнення міського бюджету. Понад 90% усіх надходжень спрямовується на оплату праці в Боринській, Стрілківській, Козівській, Добросинсько-Магерівській територіальних громадах. Лідером за видатками розвитку є Мурованська територіальна громада. Нею використано на цю мету 30% усіх видатків (9 млн грн). Наступні - Солонківська (28% або 10 млн грн), Червоноградська (25% або 63 млн грн), Славська (22 % або 14 млн грн) та Сокільницька (22% або 9 млн грн) громади. До видатків розвитку віднесено будівництво, реконструкцію та реставрацію об'єктів соціально-культурної та житлово-комунальної сфер; будівництво, ремонт та утримання доріг; капітальний та поточний ремонт приміщень; придбання обладнання; реалізацію програм у сільському та житлово-комунальному господарствах, паливно-енергетичному комплексі.
«Дефіцит коштів на оплату праці у місцевих бюджетах зменшено майже на 37 млн гривень», - Олег Демків
8 квітня 2021
У 23-х територіальних громадах Львівської області на ліквідацію дефіциту коштів на оплату праці працівників бюджетної сфери вже розроблені заходи на загальну суму 132,2 млн гривень. Зокрема, в бюджетах Бісковицької територіальної громади повністю ліквідовано дефіцит, у Добротвірській, Сокальській та ще у 16-ти громадах - суттєво зменшено. Загалом дефіцит коштів на оплату праці знизився майже на 37 млн гривень. Жодних заходів ще не заплановано органами місцевого самоврядування Новояворівської та Комарнівської територіальних громад. Разом з тим, департамент фінансів Львівської ОДА інформує, що у 25-ти територіальних громадах місцеві бюджети затверджені з дефіцитом коштів на оплату праці працівників бюджетної сфери. «Звичайно, ми розуміємо, що значний обсяг дефіциту в деяких місцевих бюджетах утворився через некоректну формулу розподілу освітньої субвенції. І над цим ми вже працюємо. Проте, більшість територіальних громад не мають обґрунтованих причин для утворення дефіциту», - повідомив директор департаменту фінансів ЛОДА Олег Демків. Окрім того, місцеві бюджети додатково потребують понад 18 млн грн на оплату комунальних послуг. Тому у департамент фінансів Львівської ОДА наголошують: щоб уникнути соціальної напруги серед працівників бюджетної сфери, органам місцевої влади слід негайно виділити фінансові ресурси в бюджетах для подолання дефіциту та неухильно забезпечити виконання заходів щодо його ліквідації.
У ЛОДА представили експертизу рішень місцевих рад про затвердження відповідних бюджетів на 2021 рік
7 квітня 2021
Сьогодні, 7 квітня, відбулася нарада заступників голови Львівської ОДА з головами районних рад та головами територіальних громад у режимі відеоконференції. Департаментом фінансів облдержадміністрації представлено експертизу рішень місцевих рад про затвердження відповідних бюджетів на 2021 рік на відповідність їх показників та положень чинному бюджетному законодавству. Із завершенням адміністративно-територіальної реформи змінилася структура місцевих бюджетів. Зокрема, в області утворено 7 районів та 73 територіальні громади. Загалом фінансова система області налічує 81 місцевий бюджет, з яких 74 (обласний та 73 бюджети територіальних громад) мають прямі відносини з державним бюджетом. Місцеві бюджети області на 2021 рік затвердили план надходження податків і платежів до загального фонду бюджету в обсязі 19 382,7 млн. гривень. Порівняно з 2020 роком планові показники в цілому збільшено на 14 % або на 2 358,1 млн гривень. За підсумками роботи першого кварталу 2021 р. в цілому по області загальний фонд місцевих бюджетів перевиконано на 86 млн. грн. – це майже 2 % понад плану. При цьому, спостерігається краща динаміка ніж в минулому році – 10 % зростання надходження до загального фонду, з них ПДФО – 9,2 %, податок за землю – 3,8 %, і, найкращий показник в Україні, по єдиному податку – 18,5 % приросту. «Крім позитивних моментів, є над чим працювати. Нам потрібно підтягувати ПДФО та інші податки – зокрема, податок на землю. У Львівській області загальний приріст надходжень становить 3,8 %, по Україні – 10,7 %. Ми випереджаємо інші області лише по єдиному податку – у нас 18,5 % приріст, а по Україні – 11,7 %», - повідомив директор департаменту фінансів Львівської ОДА Олег Демків. Проте, все ж, за розрахунками департаменту фінансів, у 2021 році загалом очікується виконання планових показників. Щодо дефіциту коштів на виплату заробітної плати, то очільник департаменту фінансів проінформував, що згідно з експертизою, проведеною департаментом, зафіксовано дефіцит коштів у місцевих бюджетах в сумі 220 млн. грн, а це на виплату заробітних плат у 25-ти територіальних громадах. Під кінець першого кварталу 2021 р. цей дефіцит ліквідовано лише на 10 млн. грн. (на 5%). Водночас, на початок 2021 р. загальна сума залишкових коштів місцевих бюджетів складала понад 600 млн. грн. «Ми ведемо діалог із Міністерством фінансів щодо наближення та перерахунку освітньої субвенції. Проте, у Мінфіні зазначають, що керівники громад повинні підготувати розрахунки про використання залишкових коштів, та інформацію про оптимізацію мережі закладів освіти, а також дорожню карту щодо ліквідації дефіциту коштів», - зазначив Олег Демків. «Ми спілкувалися з народними депутатами, представниками Бюджетного комітету Верховної Ради щодо вдосконалення формули розподілу освітньої субвенції. Вважаємо її некоректною. Вона «зв’язує руки», особливо великим міським територіальним громадам. Школи не потрібно закривати! З нашого боку голова облдержадміністрації Максим Козицький підписав листи до Мінфіну, Міносвіти та до прем’єр-міністра з відповідним зверненням. Ви ж, у свою чергу, повинні дати чітку аргументацію, скільки шкіл ви можете дофінансувати», - наголосив керівникам громад та районних рад заступник голови ЛОДА Іван Собко. Довідка від департаменту фінансів Львівської ОДА: Усі територіальні громади області, окрім Оброшинської та Сокільницької, мають надмірну мережу закладів загальної середньої освіти, що є однією з основних причин дефіциту коштів на оплату праці. У цілому по області понад 10 тис. ставок педпрацівників перевищують нормативи, визначені Міністерством освіти і науки України під час розрахунку та розподілу освітньої субвенції. Приведення шкільної мережі у відповідність до чинних нормативів дозволило б зекономити з вересня поточного року понад 600 млн. гривень. Аналогічна ситуація з мережею закладів культури. У зв’язку з адміністративно-територіальною реформою, діючі районні центральні бібліотечні системи розформувались, а новостворені територіальні громади отримані у спадок філії не встигли приєднати до вже існуючих центральних бібліотечних систем або створити нові. Це призвело до розширення мережі (кількості установ) на початок 2021 року майже утричі.
Місцеві бюджети отримали акцизний податок з пального за два місяці літа
31 серпня 2020
У п’ятницю, 28 серпня, місцеві бюджети одержали належні їм кошти акцизного податку з пального за липень-серпень. Про це інформують у департаменті фінансів Львівської ОДА. Як нагадують у департаменті щопівроку залежно від обсягів реалізації пального Уряд затверджує частки відрахування місцевим громадам акцизного податку на наступне півріччя. Після прийняття відповідної постанови і підготовчої казначейської роботи місцеві бюджети отримують належні їм кошти за весь період після припинення відрахувань і надалі акциз уже надходить щоденно. Зокрема, Львівщина отримала акциз на суму 97,1 млн грн. «Безперечно, цей ресурс допоможе нам у бюджетних показниках за підсумками восьми місяців. До речі, попереднього разу, наприкінці лютого, обсяг отриманого областю акцизу становив 59,3 млн грн»,- поінформували у департаменті фінансів. Найбільше коштів акцизу у п’ятницю отримали м. Львів – 23,2 млн грн, Жовківський район – 7,4 млн грн, Яворівський і Пустомитівський райони – по 6,4 млн грн, Зимноводівська ОТГ – 4,2 млн грн, Давидівська ОТГ – 3,8 млн грн, Солонківська ОТГ – 3,5 млн грн, Бродівський р-н – 3,0 млн грн, Городоцький р-н – 2,8 млн грн. Додамо, що до обласного бюджету акцизний податок з пального не надходить.
Понад 212 мільйонів гривень сплатили до місцевих бюджетів підприємства-спрощенці на Львівщині
17 серпня 2020
Протягом січня-липня 2020 року платники єдиного податку - юридичні особи третьої та четвертої груп сплатили до місцевих бюджетів Львівщини 212,1 млн. грн. єдиного податку. Порівнюючи з тим самим періодом минулого року такі надходження зменшилися на 1,8 млн. грн. (у січні-липні 2019 року – 213,9 млн. грн.). При цьому за цей період надходження єдиного податку з юридичних осіб третьої групи збільшилось на 1,8 млн. грн., а надходження від підприємств-спрощенців четвертої групи зменшились на 3,6 млн. грн. Про це повідомили в управлінні податків і зборів з юридичних осіб Головного управління ДПС у Львівській області. У липні 2020 року при запланованих надходженнях з єдиного податку з юридичних осіб третьої групи 24,9 млн. грн. до місцевих бюджетів надійшло 19,9 млн. грн. Це на 17,7 відс. менше від запланованого. Проти липня 2019 року надходження зменшилися на 4,3 млн. грн., або на 18,1 відс. (у липні 2019 року – 24,3 млн. гривень). При індикативних показниках з єдиного податку з юридичних осіб четвертої групи 6,4 млн. грн. у липні 2020 року до місцевих бюджетів надійшло 6,6 млн. грн., що на 3,3 відс. більше від запланованого та на 0,8 млн. грн., або майже на 10,8 відс. менше, ніж у липні 2019 року (7,4 млн. гривень).