На Львівщині створили 24 інклюзивно-ресурсні центри
Станом на сьогодні, 17 вересня, в області створили 24 інклюзивно-ресурсні центри, на черзі ще два у м. Львові та Мостиському районі.
Як повідомили у департаменті освіти Львівської ОДА, інклюзивно-ресурсні центри - це заклади, які повинні надавати допомогу, реабілітаційні послуги, робити супровід дітей з особливими освітніми потребами від 2 до 18 років.
“У 2018 році Львівщині виділили субвенцію 8,2 млн гривень на забезпечення освітніх потреб дітей, які навчаються на інклюзії. Використання коштів можливе у співвідношенні 35 % на обладнання, що можуть закуповувати заклади освіти для цих діток у класи, а 65% - на реабілітаційні та корекційні послуги. Відтак інклюзивним навчанням плануємо забезпечити 134 дошкільників у 60 закладах дошкільної освіти, 439 дітей шкільного віку у 233 ЗЗСО, функціонуватиме 353 інклюзивних класів”, – зазначила Любомира Мандзій.
На сьогодні ІРЦ здійснюють закупівлю необхідного обладнання.
Новини за темою
Інклюзія на Львівщині: кількість дітей у школах зростає
15 лютого 2022
На Львівщині кількість дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в звичайних школах та садках, перевищила кількість дітей, які здобувають освіту в спеціальних закладах освіти Львівщини. До прикладу, в спеціальних закладах освіти навчається 2283 дітей з особливими освітніми потребами. Із січня цього року у закладах загальної середньої та дошкільної освіти побільшало дітей з ООП у порівнянні із вереснем, відтак на інклюзивному навчанні у школах і садочках навчається зараз 2841 дитина. «Вперше за багато років маємо такі показники. У Програмі розвитку освіти значна увага приділяється створенню інклюзивного освітнього простору в закладах освіти та передбачено окремі розділи, які наповнені конкретним змістом. Зокрема, великий акцент на створенні безбар’єрного середовища, на проведення навчальних семінарів, обмін досвідом тощо», - розповіла головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації Марія Васюник-Кулієва. Із 2008 закладів середньої загальної та дошкільної освіти, які функціонують у Львівській області у 800 – організовано здобуття освіти для дітей з особливими освітніми потребами. У Стрийській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №5 імені Василя Стасюка із понад півтисячі учнів, в інклюзивних класах навчається 18 дітлахів з особливими освітніми потребами. За словами директорки школи Марії Валовін, діти мають змогу більше перебувати в колі ровесників, отримують шанс на ранню інтеграцію у суспільство, а інші діти, які не мають особливих освітніх потреб, вчаться бути чуйними та уважними до навколишніх. «Свою роботу із дітьми, які мають особливі освітні потреби, ми розбили на три складові: інтеграція в освітнє середовище, співпраця з батьками та робота психолого-корекційної команди. Така спільна робота дає результат. Наше завдання зробити комфортну атмосферу у школі для всіх. Діти мають бути рівні у своїх правах та прагненнях. Діти з ООП навчаються в класі з однолітками. Таке співіснування іде на користь усім: здорові діти стають більш уважними, намагаються запропонувати свою допомогу, сприяють у засвоєнні уроків, починають більше цінувати все, що мають. Без сумніву, інклюзія у школах це позитивне явище, яке дає можливість розвиватись і влаштуватись у житті кожному», - переконана Марія Валовін. Для розуміння градації розвитку дитини команда супроводу аналізує усі її здобутки та визначає її рівень. Із січня, згідно зі змінами до постанов Кабінету Міністрів України фахівці Інклюзивно-ресурсних центрів, обов’язково входитимуть до таких команд. «Школи отримуватимуть належний методичний супровід, можна буде супроводжувати кожну дитину, яка навчається в школі чи садку, детальніше стежити за її поступом. Звісно, це розширення можливостей для батьків, дітей та педагогічних працівників. Ці зміни забезпечать більш детальний супровід дитини, дозволить налагодити тісніший зв’язок між всіма учасниками освітнього процесу. Щоб інклюзія була в дії, а не папері, має бути спільна систематична робота усіх сторін: і батьків, і школи, і ІРЦ», - розповіла директорка Інклюзивно-ресурсного центру Сокальської міської ради Ганна Фенчин. Навчання осіб з особливим освітніми потребами після школи не припиняється. У закладах професійно-технічної освіти є майже півсотні інклюзивних груп. Діти здобувають фах за професіями «Маляр», «Лицювальник-плиточник», «Вітражник», «Флорист», «Реставратор», «Кухар, кондитер». Триває також робота над забезпеченням безперешкодного доступу до закладів освіти. Зокрема, у школах облаштовують пандуси, підіймальні платформи, звукові сигналізатори, контрастні смуги, ліфти.
На розвиток інклюзивно-ресурсних центрів цього року передбачили понад 66 млн грривень
31 січня 2022
У 2022 році на території Львівщини функціонує 34 інклюзивно-ресурсні центри. Центри призначені для надання психологічних і педагогічних послуг дітям з особливими освітніми потребами.Як повідомили у департаменті фінансів Львівської ОДА, на їх утримання Львівщина в поточному році отримає понад 66 млн гривень. “Цього тижня на оплату праці педагогічних працівників з обласного бюджету вже профінансовано 7,7 % річного фонду ( 5 млн грн)” , - повідомив заступник голови обласної державної адміністрації Іван Собко. Зазначимо, фахівці новостворених ІРЦ надають психолого-педагогічну допомогу дітям з інвалідністю відповідно до їх потенційних можливостей психофізичного розвитку. Основна мета ІРЦ – це забезпечення однакових можливостей на здобуття дошкільної та середньої освіти усім дітям.
У Львові відбулась панельна дискусія на тему інклюзії та безбар'єрного середовища для дітей
9 грудня 2021
Як побудувати безбар’єрне суспільство для дітей? Як навчитись організовувати громадський простір для дітей з інвалідністю? Як правильно інформувати суспільство про інклюзивне середовище та його необхідність. На ці та інші запитання відповідали сьогодні спікери під час регіональної панельної дискусії «ДЛЯ ДІТЕЙ суспільство без бар’єрів». Дискусія тривала за трьома напрямками. Спершу спікери з’ясовували, що таке безбар’єрне суспільство в Україні, які є бар’єри на національному та регіональному рівнях та які практики можна використовувати, зважаючи на досвід європейських країн. Особливу увагу приділили питанню про роль місцевої влади в забезпеченні інклюзивного середовища для дітей. Учасниками дискусії стали заступник голови Львівської ОДА Віталій Загайний, радниця Уповноважена Президента з прав дитини та дитячої реабілітації Дар’я Герасимчук, директорка проєкту SURGe Танія Лей Санфорд Аммар та перший заступник міського голови Андрій Москаленко. На онлайн-зв’язку глядачами стали представники органів місцевого самоврядування, громадські організації, учителі, батьки та всі ті, хто прагне добробуту та розвитку громади й бажає зробити її інклюзивною. «Пріоритетом в державній політиці зараз є захист прав дитини, у першу чергу це стосується освіти. Адже саме ця галузь має підлаштуватись під потреби усіх дітей без винятку. Зараз ми будуємо безбар’єрну країну, тому усі наші заходи повинні допомагати діткам соціалізуватися, будувати тісні контакти з іншими дітьми. Зробити це можливо завдяки безбар’єрній інфраструктурі та інклюзії в школах. Важливо зрозуміти, що у таких дітей, безумовно, є свої освітні потреби, однак попри це їх не слід виокремлювати від інших. З одного боку, велику роль в цьому відіграють вчителі та керівництво шкіл, які інколи бояться брати на себе відповідальність за навчання цих дітей. З іншого – батьки інших дітей, які часом не хочуть, щоб їхні сини чи доньки навчались разом з тими, хто потребує трохи більше уваги. Тому вкрай важливо провести активну інформаційно-роз’яснювальну кампанію для усіх причетних до освітнього інклюзивного процесу. Досить будувати бар’єри!», - сказала Дар’я Герасимчук. Як зазначила пані Герасимчук, батьки дітей з інвалідністю чи дітей з особливими освітніми потребами повинні розуміти, що побудова кращого безбар’єрного середовища для їхніх дітей багато в чому залежить від активної позиції та підтримки з боку мами й тата. На прикладі Львівської області учасники дискусії поспілкувались про бар’єри, з якими стикаються діти разом з батьками та шляхи розв’язання проблеми з боку влади та громадянського суспільства. «На Львівщині функціонують 25 інтернатних закладів, у яких навчаються 5200 дітей і це доволі багато. Постає запитання наскільки зараз діти готові переходити до загальноосвітніх шкіл чи наскільки інклюзивно-ресурсні центри в тій чи іншій громаді готові надавати відповідні послуги в інтересах цих дітей. Наше завдання полягає сьогодні в тому, щоб на заміну таких інтернатних закладів створювалось все більше дитячих будинків сімейного типу. Створення ДБСТ передбачає наявність батьків-вихователів. Тому нам необхідно проводити належне навчання людей, готових взяти на себе відповідальність за цих дітей. Важливо також з’ясувати, чому батьки віддають своїх дітей навчатись в інтернати, адже за статистикою близько 89% дітей не є сиротами і можуть відвідувати загальноосвітні заклади», - зауважив Віталій Загайний. Станом на 1 січня 2021 року в Україні функціонували 673 інтернатні заклади, в яких проживали близько 90 тисяч дітей. З цієї кількості майже 89% дітей не є сиротами. Причинами виховання дітей в інтернатах називають безробіття батьків, їхнє незадовільне матеріальне становище, проблеми зі здоров’ям тощо. До слова, цьогоріч в області створили три дитячих будинки сімейного типу. Загалом на Львівщині працюють 39 ДБСТ. Варто зазначити, що діти, які навчаються в інтернатах і не є при цьому сиротами чи позбавленими батьківських прав не можуть бути влаштованими в дитячі будинки сімейного типу. Нагадаємо, що дискусія відбулась завдяки організації проєкту SURGe у співпраці з Офісом Президента України, за підтримки Львівської обласної державної адміністрації. Пряму трансляцію Регіональної панельної дискусії «ДЛЯ ДІТЕЙ суспільство без бар'єрів» можна переглянути за посиланням. Ілона Орнат
Львівщина - серед лідерів щодо успішної здачі екзамену для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів
4 січня 2021
У 2020 році у сфері інклюзивного навчання 55 фахівців ІРЦ області пройшли навчання застосування сучасних методик для проведення комплексної оцінки розвитку дітей з ООП. Львівська область – 4 за рейтингом за кількістю осіб, які успішно здали дистанційний екзамен для фахівців ІРЦ, їх 29 осіб. На засадах співфінансування автобуси зі спеціальним обладнанням закупили для Пустомитівського, Сокальського ресурсних центрів та два для Львова. «Для створення безбар’єрного середовища у закладах загальної середньої, дошкільної освіти облаштовано 500 пандусів, вмонтовано 1193 широких дверей, 91 туалетне приміщення мають спеціальні пристосування для осіб з функціональними обмеженнями. Більшість приміщень ІРЦ відповідають вимогам універсального дизайну», - розповіла головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації Марія Васюник. У Львівській області в інклюзивних закладах освіти здобувають освіту 1825 дітей з особливими освітніми потребами шкільного та дошкільного віку. Ще 105 осіб навчаються в закладах професійно-технічної освіти. Цього навчального року порівнянні з минули кількість дітей з особливими освітніми потребами, в тому числі з інвалідністю, які здобувають освіту в інклюзивних закладах загальної середньої освіти, збільшилася з 942 до 1251.
Питання інклюзивної освіти - у центрі Міжнародної конференції
11 квітня 2019
Сьогодні, 11 квітня, у Львівській облдержадміністрації стартувала Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід осіб з особливими потребами в інклюзивній та спеціальній освіті». Участь у конференції взяли науковці, педагоги, психологи тощо. Під час конференції відбулись пленарні засідання, панельні дискусії, майстер-класи та презентації. Конференція триватиме протягом двох днів.
У Новояворівську відкрили інклюзивно-ресурсний центр
15 лютого 2019
Сьогодні, 15 лютого, у Новояворівську відкрили інклюзивно-ресурсний центр. У ньому надаватимуть корекційно-розвиткову та адаптаційну допомогу дітям з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років, а також допомагатимуть їх соціальній інтеграції. Участь у відкритті взяв заступник голови Львівської ОДА Роман Филипів. «Геть від Москви – слова Президента України і ми дійсно наближаємось до сучасних методів роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. З відкриттям таких центрів ми можемо говорити про динаміку освітньої реформи. Нам потрібно бути впевненими, що ми самодостатня нація», - зазначив заступник голови Львівської ОДА Роман Филипів. Реконструкція новоствореного центру проводилася за кошти місцевого бюджету. З державного бюджету на оснащення ІРЦ було виділено і використано 251 888 гривень. Також приміщення ІРЦ повністю наповнене сучасними меблями та приладдям, які створюють комфортні умови для навчання дітей. «Формування мережі ІРЦ – це важливий крок у створенні європейської системи надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами. Розвиток і соціалізація дітей цієї категорії – надзвичайно важливе питання. Саме тому держава виділяє і планує надалі виділяти значні кошти на підтримку осіб з особливими освітніми потребами», - наголосила під час виступу директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Любомира Мандзій. Окрім цього, за її словами, завданнями центру також будуть: надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, розроблення рекомендацій щодо індивідуальної програми розвитку дітей у школах, надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками закладів дошкільної, загальної середньої та професійно (професійно-технічної) освіти з питань організації інклюзивного навчання. На сьогодні у закладах освіти Яворівського району 24 дитини з особливими освітніми потребами навчається у інклюзивних класах та інклюзивних групах. З них - 21 дитина у ЗЗСО та 3 дітей у ЗДО. Нагадаємо, що минулого тижня перший в цьому році інклюзивно-ресурсний центр відкрили у м. Жидачеві.
У 2018 році на Львівщині відкрили 26 інклюзивно-ресурсних центрів
11 лютого 2019
Торік в області відкрили 26 інклюзивно-ресурсних центрів та залучили до роботи 172 фахівців. Про це сьогодні, 11 лютого, прозвітувала директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Любомира Мандзій. “Навчання для дітей з особливими освітніми потребами організовано у 75 закладах дошкільної освіти і у 247 закладах загальної середньої освіти. Кількість закладів, у яких навчаються діти з особливими освітніми потребами впродовж двох років зросла майже вдвічі. Торік для надання підтримки особам, які навчаються на інклюзії була надана державна субвенція 14, 7 млн гривень, яку вдалось повністю використати. Пріоритетом цьогоріч є збільшення кількості дітей на інклюзії, зокрема у заладах профтехосвіти", - зазначила Любомира Мандзій. Інклюзивно-ресурсні центри - це заклади, які повинні надавати допомогу, реабілітаційні послуги, робити супровід дітей з особливими освітніми потребами від 2 до 18 років
Інклюзивна освіта – це можливості безбар’єрного суспільства, - Олег Синютка
25 січня 2019
Сьогодні, 25 січня, у Києві відбувається Всеукраїнська звітна конференція з інклюзивної освіти під керівництвом Президента України Петра Порошенка та Першої леді країни Марина Порошенко. Участь у заході бере делегація Львівщини на чолі із головою Львівської ОДА Олегом Синюткою. «Політика Президента із передачі повноважень на місця дає нам більше можливостей, і сьогодні ми маємо результати, в тому числі, і матеріально-технічному зростанні. Інклюзивна освіта – це можливості безбар’єрного суспільства, де освітній процес пристосований до потреб кожної дитини. Сьогодні ми лише стартуємо, спільними зусиллями робимо перші кроки. І дуже важливо, щоб цю справу ми довели до кінця. Адже, як і нашу державу, не можемо довірити її у чужі руки», - наголосив очільник Львівщини. Зазначимо, в липні 2016 року на законодавчому рівні стартувала реформа інклюзивної освіти. Перші кроки показали продемонстрували важливість та доцільність реформи, тому вже в березень 2017 року на це питання звернули на найвищому рівні. Відтак, відбулося системне впровадження інклюзивної освіти в усіх регіонах країни. Під час конференції Президент України Петро Порошенко зауважив, що спочатку впровадження реформи йшло досить повільно. Адже на той час мало хто знав, що таке інклюзія чи інклюзивно-ресурсний центр. Нині ж – це пріоритет голів обласних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
У Трускавці відкрили інклюзивно-ресурсний центр для дітей з інвалідністю
28 грудня 2018
Сьогодні, 28 грудня, у Трускавці на базі Будинку учнівської творчості відкрили інклюзивно-ресурсний центр. Відтак, діти із інвалідністю, віком від двох до 18 років, зможуть одночасно відвідувати заняття з корекційними педагогами та спеціалістами-дефектологами. Основними завданнями ІРЦ є комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу. Приміщення центру забезпечене елементами безбар’єрності (наявні широкі дверні двері). Також центр оснащений відповідними засобами, зокрема предметно-ігровим і розвивально-корекційним обладнанням. Із державного бюджету на закупівлю меблів, комп’ютерного обладнання та дидактичних матеріалів для ІРЦ скеровано субвенцію у розмірі 251 тис грн, а на здійснення ремонтних робіт з місцевого бюджету виділили 170 тис грн. На сьогодні у Трускавці запроваджено інклюзивну форму навчання в двох навчальних закладах: середній загальноосвітній школі №1 та дошкільному навчальному закладі №2 «Ялинка».
У Жовкві відкрили інклюзивно-ресурсний центр
28 грудня 2018
Сьогодні, 28 грудня, у Жовкві відчинив двері для дітей з інвалідністю новий інклюзивно-ресурсний центр. Участь у заході взяла директор департаменту освіти і науки львівської обласної держаної адміністрації Любомира Мандзій. «З вересня цього року стартувала програма Нової української школи, де інклюзивне навчання є одним із основних напрямків реформування освіти. Сьогодні ми маємо можливість відкрити ще один інклюзивно-ресурсний центр на Львівщині, який покликаний створити сприятливі умови для навчання та розвитку дітей з інвалідністю, проводити інформаційну роботу щодо толерантного ставлення до такої проблеми та стати осередком підтримки дітей, батьків та педагогів, які працюватимуть з дітьми», - зазначила Любомира Мандзій. Центр розміщений у приміщенні Жовківської центральної лікарні та обладнаний сучасними меблями, оснащений реабілітаційним обладнанням, дидактичними та ігровими матеріалами, комп’ютерною технікою й багатофункціональним пристроєм. Ремонтні роботи у приміщенні тривали впродовж 2018 року, з районного бюджету виділили 446 тисяч гривень. На придбання меблів, комп’ютерної техніки, дидактичних матеріалів та засобів корекції з обласного бюджету надійшло 252 тисячі гривень. З 2019 року у центрі працюватимуть корекційні педагоги, спеціалісти-дефектологи, зокрема логопед, психолог, сурдопедагог, реабілітолог, а також директор та бухгалтер. Тут проводитимуть заняття з реабілітації для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату, а також індивідуальні та групові заняття. Для того, аби дитина мала змогу відвідувати інклюзивно-ресурсний центр, її батькам достатньо звернутися до представників закладу.
У Самборі відкрили сучасний інклюзивно-ресурсний центр
20 грудня 2018
Сьогодні, 20 грудня, у Самборі в приміщенні Будинку вчителя відкрили новий інклюзивно-ресурсний центр. У закладі працюватимуть із дітьми з порушеннями опорно-рухового апарату, затримку психічного розвитку, порушення інтелектуального розвитку, слуху та зору. Приміщення центру розташоване на першому поверсі, охоплює 3 кімнати та зал для очікування. Центр оснащений всім необхідним обладнанням для надання психолого-педагогічних висновків та проведення корекційно-розвиткових занять. Також на вході встановили пандус для зручного пересування дітей з особливими потребами. Працюватиме у центрі психолог, вчитель-реабілітолог, вчитель-дефектолог та вчитель-логопед. Фахівці закладу проводитимуть корекційні заняття, надаватимуть консультації батькам та складатимуть індивідуальний план розвитку дитини. У Самборі проживає 514 дітей із особливими освітніми потребами. Директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Любомира Мандзій зазначила, що відповідно до вимог чинного законодавства, із 1 вересня цього року в країні почала працювати мережа інклюзивно-ресурсних центрів для дітей із особливими освітніми потребами. Це означає, що на 12 тис дітей дошкільного і шкільного віку має бути створений один інклюзивно-ресурсний центр. На Львівщині уже відкрили 11 таких центрів. «Цей інклюзивно-ресурсний центр дозволить батькам трішечки по-іншому подивитися на їхню проблему. Бо основна мета ІРЦ – це забезпечення однакових можливостей на здобуття дошкільної та середньої освіти усім дітям. Також я сподіваюсь, що належну допомогу та підтримку тут зможуть отримати і вчителі», - наголосила Любомира Мандзій. На здійснення ремонтних робіт та закупівлю корекційних засобів і спеціального обладнання з місцевого бюджету виділили 50 тис гривень, а також із державного бюджету скеровано субвенцію у розмірі 251, 885 тис грн.
На Львівщині створили 25 інклюзивно-ресурсних центрів
3 грудня 2018
Про це сьогодні, 3 грудня, повідомила директор департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації Любомира Мандзій. Відтак, за її словами, в області за рішеннями районних та міських рад створили 25 інклюзивно-ресурсних центри. Офіційно відкрито інклюзивно-ресурсні центри у: Бориславі, Дрогобичі, Стрию, Буському, Городоцькому, Кам’янка-Бузькому, Миколаївському, Сокальському, Стрийському районах. Інклюзивно-ресурсні центри - це заклади, які повинні надавати допомогу, реабілітаційні послуги, робити супровід дітей з особливими освітніми потребами від 2 до 18 років. “У 2018 році Львівщині виділили субвенцію 8,2 млн гривень на забезпечення освітніх потреб дітей, які навчаються на інклюзії. Використання коштів можливе у співвідношенні 35 % на обладнання, що можуть закуповувати заклади освіти для цих діток у класи, а 65% - на реабілітаційні та корекційні послуги. Відтак інклюзивним навчанням плануємо забезпечити 134 дошкільників у 60 закладах дошкільної освіти, 545 дітей шкільного віку у 423 інклюзивних класах”, – зазначила Любомира Мандзій.