У Трускавці відкрили інклюзивно-ресурсний центр для дітей з інвалідністю
Сьогодні, 28 грудня, у Трускавці на базі Будинку учнівської творчості відкрили інклюзивно-ресурсний центр. Відтак, діти із інвалідністю, віком від двох до 18 років, зможуть одночасно відвідувати заняття з корекційними педагогами та спеціалістами-дефектологами.
Основними завданнями ІРЦ є комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
Приміщення центру забезпечене елементами безбар’єрності (наявні широкі дверні двері). Також центр оснащений відповідними засобами, зокрема предметно-ігровим і розвивально-корекційним обладнанням.
Із державного бюджету на закупівлю меблів, комп’ютерного обладнання та дидактичних матеріалів для ІРЦ скеровано субвенцію у розмірі 251 тис грн, а на здійснення ремонтних робіт з місцевого бюджету виділили 170 тис грн.
На сьогодні у Трускавці запроваджено інклюзивну форму навчання в двох навчальних закладах: середній загальноосвітній школі №1 та дошкільному навчальному закладі №2 «Ялинка».
Ключові слова:
інклюзивна освітаНовини за темою
Інклюзія на Львівщині: кількість дітей у школах зростає
15 лютого 2022
На Львівщині кількість дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в звичайних школах та садках, перевищила кількість дітей, які здобувають освіту в спеціальних закладах освіти Львівщини. До прикладу, в спеціальних закладах освіти навчається 2283 дітей з особливими освітніми потребами. Із січня цього року у закладах загальної середньої та дошкільної освіти побільшало дітей з ООП у порівнянні із вереснем, відтак на інклюзивному навчанні у школах і садочках навчається зараз 2841 дитина. «Вперше за багато років маємо такі показники. У Програмі розвитку освіти значна увага приділяється створенню інклюзивного освітнього простору в закладах освіти та передбачено окремі розділи, які наповнені конкретним змістом. Зокрема, великий акцент на створенні безбар’єрного середовища, на проведення навчальних семінарів, обмін досвідом тощо», - розповіла головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації Марія Васюник-Кулієва. Із 2008 закладів середньої загальної та дошкільної освіти, які функціонують у Львівській області у 800 – організовано здобуття освіти для дітей з особливими освітніми потребами. У Стрийській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №5 імені Василя Стасюка із понад півтисячі учнів, в інклюзивних класах навчається 18 дітлахів з особливими освітніми потребами. За словами директорки школи Марії Валовін, діти мають змогу більше перебувати в колі ровесників, отримують шанс на ранню інтеграцію у суспільство, а інші діти, які не мають особливих освітніх потреб, вчаться бути чуйними та уважними до навколишніх. «Свою роботу із дітьми, які мають особливі освітні потреби, ми розбили на три складові: інтеграція в освітнє середовище, співпраця з батьками та робота психолого-корекційної команди. Така спільна робота дає результат. Наше завдання зробити комфортну атмосферу у школі для всіх. Діти мають бути рівні у своїх правах та прагненнях. Діти з ООП навчаються в класі з однолітками. Таке співіснування іде на користь усім: здорові діти стають більш уважними, намагаються запропонувати свою допомогу, сприяють у засвоєнні уроків, починають більше цінувати все, що мають. Без сумніву, інклюзія у школах це позитивне явище, яке дає можливість розвиватись і влаштуватись у житті кожному», - переконана Марія Валовін. Для розуміння градації розвитку дитини команда супроводу аналізує усі її здобутки та визначає її рівень. Із січня, згідно зі змінами до постанов Кабінету Міністрів України фахівці Інклюзивно-ресурсних центрів, обов’язково входитимуть до таких команд. «Школи отримуватимуть належний методичний супровід, можна буде супроводжувати кожну дитину, яка навчається в школі чи садку, детальніше стежити за її поступом. Звісно, це розширення можливостей для батьків, дітей та педагогічних працівників. Ці зміни забезпечать більш детальний супровід дитини, дозволить налагодити тісніший зв’язок між всіма учасниками освітнього процесу. Щоб інклюзія була в дії, а не папері, має бути спільна систематична робота усіх сторін: і батьків, і школи, і ІРЦ», - розповіла директорка Інклюзивно-ресурсного центру Сокальської міської ради Ганна Фенчин. Навчання осіб з особливим освітніми потребами після школи не припиняється. У закладах професійно-технічної освіти є майже півсотні інклюзивних груп. Діти здобувають фах за професіями «Маляр», «Лицювальник-плиточник», «Вітражник», «Флорист», «Реставратор», «Кухар, кондитер». Триває також робота над забезпеченням безперешкодного доступу до закладів освіти. Зокрема, у школах облаштовують пандуси, підіймальні платформи, звукові сигналізатори, контрастні смуги, ліфти.
На розвиток інклюзивно-ресурсних центрів цього року передбачили понад 66 млн грривень
31 січня 2022
У 2022 році на території Львівщини функціонує 34 інклюзивно-ресурсні центри. Центри призначені для надання психологічних і педагогічних послуг дітям з особливими освітніми потребами.Як повідомили у департаменті фінансів Львівської ОДА, на їх утримання Львівщина в поточному році отримає понад 66 млн гривень. “Цього тижня на оплату праці педагогічних працівників з обласного бюджету вже профінансовано 7,7 % річного фонду ( 5 млн грн)” , - повідомив заступник голови обласної державної адміністрації Іван Собко. Зазначимо, фахівці новостворених ІРЦ надають психолого-педагогічну допомогу дітям з інвалідністю відповідно до їх потенційних можливостей психофізичного розвитку. Основна мета ІРЦ – це забезпечення однакових можливостей на здобуття дошкільної та середньої освіти усім дітям.
У Львові відбулась панельна дискусія на тему інклюзії та безбар'єрного середовища для дітей
9 грудня 2021
Як побудувати безбар’єрне суспільство для дітей? Як навчитись організовувати громадський простір для дітей з інвалідністю? Як правильно інформувати суспільство про інклюзивне середовище та його необхідність. На ці та інші запитання відповідали сьогодні спікери під час регіональної панельної дискусії «ДЛЯ ДІТЕЙ суспільство без бар’єрів». Дискусія тривала за трьома напрямками. Спершу спікери з’ясовували, що таке безбар’єрне суспільство в Україні, які є бар’єри на національному та регіональному рівнях та які практики можна використовувати, зважаючи на досвід європейських країн. Особливу увагу приділили питанню про роль місцевої влади в забезпеченні інклюзивного середовища для дітей. Учасниками дискусії стали заступник голови Львівської ОДА Віталій Загайний, радниця Уповноважена Президента з прав дитини та дитячої реабілітації Дар’я Герасимчук, директорка проєкту SURGe Танія Лей Санфорд Аммар та перший заступник міського голови Андрій Москаленко. На онлайн-зв’язку глядачами стали представники органів місцевого самоврядування, громадські організації, учителі, батьки та всі ті, хто прагне добробуту та розвитку громади й бажає зробити її інклюзивною. «Пріоритетом в державній політиці зараз є захист прав дитини, у першу чергу це стосується освіти. Адже саме ця галузь має підлаштуватись під потреби усіх дітей без винятку. Зараз ми будуємо безбар’єрну країну, тому усі наші заходи повинні допомагати діткам соціалізуватися, будувати тісні контакти з іншими дітьми. Зробити це можливо завдяки безбар’єрній інфраструктурі та інклюзії в школах. Важливо зрозуміти, що у таких дітей, безумовно, є свої освітні потреби, однак попри це їх не слід виокремлювати від інших. З одного боку, велику роль в цьому відіграють вчителі та керівництво шкіл, які інколи бояться брати на себе відповідальність за навчання цих дітей. З іншого – батьки інших дітей, які часом не хочуть, щоб їхні сини чи доньки навчались разом з тими, хто потребує трохи більше уваги. Тому вкрай важливо провести активну інформаційно-роз’яснювальну кампанію для усіх причетних до освітнього інклюзивного процесу. Досить будувати бар’єри!», - сказала Дар’я Герасимчук. Як зазначила пані Герасимчук, батьки дітей з інвалідністю чи дітей з особливими освітніми потребами повинні розуміти, що побудова кращого безбар’єрного середовища для їхніх дітей багато в чому залежить від активної позиції та підтримки з боку мами й тата. На прикладі Львівської області учасники дискусії поспілкувались про бар’єри, з якими стикаються діти разом з батьками та шляхи розв’язання проблеми з боку влади та громадянського суспільства. «На Львівщині функціонують 25 інтернатних закладів, у яких навчаються 5200 дітей і це доволі багато. Постає запитання наскільки зараз діти готові переходити до загальноосвітніх шкіл чи наскільки інклюзивно-ресурсні центри в тій чи іншій громаді готові надавати відповідні послуги в інтересах цих дітей. Наше завдання полягає сьогодні в тому, щоб на заміну таких інтернатних закладів створювалось все більше дитячих будинків сімейного типу. Створення ДБСТ передбачає наявність батьків-вихователів. Тому нам необхідно проводити належне навчання людей, готових взяти на себе відповідальність за цих дітей. Важливо також з’ясувати, чому батьки віддають своїх дітей навчатись в інтернати, адже за статистикою близько 89% дітей не є сиротами і можуть відвідувати загальноосвітні заклади», - зауважив Віталій Загайний. Станом на 1 січня 2021 року в Україні функціонували 673 інтернатні заклади, в яких проживали близько 90 тисяч дітей. З цієї кількості майже 89% дітей не є сиротами. Причинами виховання дітей в інтернатах називають безробіття батьків, їхнє незадовільне матеріальне становище, проблеми зі здоров’ям тощо. До слова, цьогоріч в області створили три дитячих будинки сімейного типу. Загалом на Львівщині працюють 39 ДБСТ. Варто зазначити, що діти, які навчаються в інтернатах і не є при цьому сиротами чи позбавленими батьківських прав не можуть бути влаштованими в дитячі будинки сімейного типу. Нагадаємо, що дискусія відбулась завдяки організації проєкту SURGe у співпраці з Офісом Президента України, за підтримки Львівської обласної державної адміністрації. Пряму трансляцію Регіональної панельної дискусії «ДЛЯ ДІТЕЙ суспільство без бар'єрів» можна переглянути за посиланням. Ілона Орнат
Питання інклюзивної освіти - у центрі Міжнародної конференції
11 квітня 2019
Сьогодні, 11 квітня, у Львівській облдержадміністрації стартувала Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід осіб з особливими потребами в інклюзивній та спеціальній освіті». Участь у конференції взяли науковці, педагоги, психологи тощо. Під час конференції відбулись пленарні засідання, панельні дискусії, майстер-класи та презентації. Конференція триватиме протягом двох днів.
У 2018 році на Львівщині відкрили 26 інклюзивно-ресурсних центрів
11 лютого 2019
Торік в області відкрили 26 інклюзивно-ресурсних центрів та залучили до роботи 172 фахівців. Про це сьогодні, 11 лютого, прозвітувала директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Любомира Мандзій. “Навчання для дітей з особливими освітніми потребами організовано у 75 закладах дошкільної освіти і у 247 закладах загальної середньої освіти. Кількість закладів, у яких навчаються діти з особливими освітніми потребами впродовж двох років зросла майже вдвічі. Торік для надання підтримки особам, які навчаються на інклюзії була надана державна субвенція 14, 7 млн гривень, яку вдалось повністю використати. Пріоритетом цьогоріч є збільшення кількості дітей на інклюзії, зокрема у заладах профтехосвіти", - зазначила Любомира Мандзій. Інклюзивно-ресурсні центри - це заклади, які повинні надавати допомогу, реабілітаційні послуги, робити супровід дітей з особливими освітніми потребами від 2 до 18 років
Інклюзивна освіта – це можливості безбар’єрного суспільства, - Олег Синютка
25 січня 2019
Сьогодні, 25 січня, у Києві відбувається Всеукраїнська звітна конференція з інклюзивної освіти під керівництвом Президента України Петра Порошенка та Першої леді країни Марина Порошенко. Участь у заході бере делегація Львівщини на чолі із головою Львівської ОДА Олегом Синюткою. «Політика Президента із передачі повноважень на місця дає нам більше можливостей, і сьогодні ми маємо результати, в тому числі, і матеріально-технічному зростанні. Інклюзивна освіта – це можливості безбар’єрного суспільства, де освітній процес пристосований до потреб кожної дитини. Сьогодні ми лише стартуємо, спільними зусиллями робимо перші кроки. І дуже важливо, щоб цю справу ми довели до кінця. Адже, як і нашу державу, не можемо довірити її у чужі руки», - наголосив очільник Львівщини. Зазначимо, в липні 2016 року на законодавчому рівні стартувала реформа інклюзивної освіти. Перші кроки показали продемонстрували важливість та доцільність реформи, тому вже в березень 2017 року на це питання звернули на найвищому рівні. Відтак, відбулося системне впровадження інклюзивної освіти в усіх регіонах країни. Під час конференції Президент України Петро Порошенко зауважив, що спочатку впровадження реформи йшло досить повільно. Адже на той час мало хто знав, що таке інклюзія чи інклюзивно-ресурсний центр. Нині ж – це пріоритет голів обласних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
У Жовкві відкрили інклюзивно-ресурсний центр
28 грудня 2018
Сьогодні, 28 грудня, у Жовкві відчинив двері для дітей з інвалідністю новий інклюзивно-ресурсний центр. Участь у заході взяла директор департаменту освіти і науки львівської обласної держаної адміністрації Любомира Мандзій. «З вересня цього року стартувала програма Нової української школи, де інклюзивне навчання є одним із основних напрямків реформування освіти. Сьогодні ми маємо можливість відкрити ще один інклюзивно-ресурсний центр на Львівщині, який покликаний створити сприятливі умови для навчання та розвитку дітей з інвалідністю, проводити інформаційну роботу щодо толерантного ставлення до такої проблеми та стати осередком підтримки дітей, батьків та педагогів, які працюватимуть з дітьми», - зазначила Любомира Мандзій. Центр розміщений у приміщенні Жовківської центральної лікарні та обладнаний сучасними меблями, оснащений реабілітаційним обладнанням, дидактичними та ігровими матеріалами, комп’ютерною технікою й багатофункціональним пристроєм. Ремонтні роботи у приміщенні тривали впродовж 2018 року, з районного бюджету виділили 446 тисяч гривень. На придбання меблів, комп’ютерної техніки, дидактичних матеріалів та засобів корекції з обласного бюджету надійшло 252 тисячі гривень. З 2019 року у центрі працюватимуть корекційні педагоги, спеціалісти-дефектологи, зокрема логопед, психолог, сурдопедагог, реабілітолог, а також директор та бухгалтер. Тут проводитимуть заняття з реабілітації для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату, а також індивідуальні та групові заняття. Для того, аби дитина мала змогу відвідувати інклюзивно-ресурсний центр, її батькам достатньо звернутися до представників закладу.
На Львівщині створили 24 інклюзивно-ресурсні центри
17 вересня 2018
Станом на сьогодні, 17 вересня, в області створили 24 інклюзивно-ресурсні центри, на черзі ще два у м. Львові та Мостиському районі. Як повідомили у департаменті освіти Львівської ОДА, інклюзивно-ресурсні центри - це заклади, які повинні надавати допомогу, реабілітаційні послуги, робити супровід дітей з особливими освітніми потребами від 2 до 18 років. “У 2018 році Львівщині виділили субвенцію 8,2 млн гривень на забезпечення освітніх потреб дітей, які навчаються на інклюзії. Використання коштів можливе у співвідношенні 35 % на обладнання, що можуть закуповувати заклади освіти для цих діток у класи, а 65% - на реабілітаційні та корекційні послуги. Відтак інклюзивним навчанням плануємо забезпечити 134 дошкільників у 60 закладах дошкільної освіти, 439 дітей шкільного віку у 233 ЗЗСО, функціонуватиме 353 інклюзивних класів”, – зазначила Любомира Мандзій. На сьогодні ІРЦ здійснюють закупівлю необхідного обладнання.
Львівська область долучилася до національного проекту Фонду Порошенка з розвитку інклюзивної освіти
17 серпня 2018
У межах візиту на Львівщину Марина Порошенко та голова Львівської ОДА Олег Синютка підписали Меморандум про долучення області до національного проекту Фонду Порошенка «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації», який реалізується у співпраці з Міністерством освіти і науки України. Львівщина стала двадцятим регіоном України, де впроваджується інклюзивне освітнє середовище в рамках цього проекту. За словами дружини Президента, на сьогодні в області функціонує 155 інклюзивних загальноосвітніх навчальних закладів, у яких навчається 358 дітей з особливостями психофізичного розвитку. У цілому кількість дітей з особливими освітніми потребами в регіоні складає майже 40 тисяч осіб. Із метою створення доступних та якісних умов для навчання дітей Львівської області Марина Порошенко передала Олегу Синютці проекти Медіатеки та Ресурсної кімнати, які розроблені у співпраці Фонду Порошенка та Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ. У ході перебування на Львівщині, Марина Порошенко відкрила Інклюзивно-ресурсний центр Городоцької районної ради, який знаходиться у приміщенні опорного закладу освіти - Городоцький НВК №5 I-III ст. «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад». Наразі в області створено 24 ІРЦ, на черзі ще два – у м. Львів та у Мостиському району. До початку навчального року заплановано провести наставницький семінар з питань методичного супроводу ІРЦ. Також Перша леді презентувала на Львівщині проект Малого групового будинку для дітей-сиріт. Згідно з проектом, планування Малого групового будинку розраховане на проживання десятьох дітей. Для цього передбачено 5 дитячих спальних кімнат – по двоє дітей та кімнати для вихователів. А також загальний простір, в якому знаходиться кухня, обідня зала, куточок для відпочинку та зона для проведення занять. Кімната для зберігання сезонного одягу та взуття, пральня. Площа будівлі – 260 кв. м. На прибудинковій території передбачено облаштування дитячого майданчика з тренажерами та зоною відпочинку. Крім того, у будинку облаштовано технічні приміщення для опалювання та зберігання продуктів. За словами Олега Синютки, найближчим часом такі заклади соціального захисту з’являться у Львівській області.
“Я вдячна, що дружина Президента підтримала цей проект”, - Віра Ремажевська про створення інклюзивно – ресурних центрів на Львівщині(+відео)
12 квітня 2018
Цьогоріч на Львівщині створять 25 інклюзивно – ресурних центрів для для дітей з особливими потребами. Станом на 12 квітня вже прийнято 19 рішень територіальних громад про створення таких центрів. Про це повідомила сьогодні під час брифінгу директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Любомира Мандзій. “Інклюзивно-ресурсні центри - це заклади, які повинні надавати допомогу, реабілітаційні послуги, робити супровід дітей з особливими освітніми потребами від 2 до 18 років. У 2018 з державного бюджету виділено субвенцію для створення таких центрів. На обладнання ми маємо 6, 5 млн гривень, це в середньому для одного центру – близько 200 тис гривень На сьогодні прийнято 19 рішень територіальних громад про створення інклюзивно-ресурсних центрів, інші впродовж травня приймуть рішення. З 1 вересня на кожній території запрацює інклюзивно-ресурсний центр”, – зазначила Любомира Мандзій. Також Любомира Мандзій зазначила, що 2018 році виділено субвенцію 8, 2 млн гривень на забезпечення освітніх потреб дітей, які навчаються на інклюзії. “В області є 358 таких дітей, в середньому на кожну дитину виділено близько 23 тис гривень. Використання коштів можливе у співвідношенні 35 % на обладнання, що можуть закуповувати заклади освіти для цих діток у класи, а 65% - на реабілітаційні та корекційні послуги”, – розповіла Любомира Мандзій. Як зазначила директор МРЦ "Левеня" Віра Ремажевська, інклюзивно - ресурсні центри – ключові заклади із надання реабілітаційний послуг дітям з особливими потребами. “Я вдячна, що дружина Президента підтримала цей важливий проект. Перший крок зроблено і важливо, що є державна підтримка. Я сподіваюсь, що люди, які прийдуть працювати у новостворені центри - це будуть люди з новим мисленням, для яких ключовим буде не лише дитина, але й сім'я, бо такі діти потребують супроводу її і родини”, – наголосила Віра Ремажевська.