Головне управління юстиції нагадує правила поведінки працівників, якщо роботодавець відмовляється виплачувати нараховану зарплату при звільненні
При звільненні працівника виплата всіх сум провадиться в день звільнення, - нагадують у Головному територіальному управлінні юстиції у Львівській області. Якщо працівник в цей день не працював – кошти мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред'явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок.
Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.
У разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити не оспорювану нею суму.
Працівник може стягнути нараховану, але не виплачену заробітну плату:
• в позасудовому порядку;
• в судовому порядку.
Для вирішення спору у позасудовому порядку працівнику необхідно звернутися із заявою до комісії по трудових спорах (у разі її створення) без обмежень будь-яким строком.
Трудовий спір підлягає розгляду, якщо працівник самостійно або з участю профспілкової організації не врегулював розбіжності при безпосередніх переговорах з власником або уповноваженим ним органом.
Комісія зобов’язана розглянути спір у десятиденний строк з дня подання заяви. Спори повинні розглядатися у присутності працівника, який подав заяву, представників власника або уповноваженого ним органу. Розгляд спору за відсутності працівника допускається лише за його письмовою заявою. За бажанням працівника при розгляді спору від його імені може виступати представник профспілкового органу або за вибором працівника інша особа, в тому числі адвокат.
У разі незгоди з рішенням комісії по трудових спорах можна оскаржити її рішення до суду в десятиденний строк з дня вручення виписки з протоколу засідання комісії чи його копії. Пропуск вказаного строку не є підставою відмови у прийнятті заяви. Визнавши причини пропуску поважними, суд може поновити цей строк і розглянути спір по суті. В разі коли пропущений строк не буде поновлено, заява не розглядається, і залишається в силі рішення комісії по трудових спорах.
Рішення комісії по трудових спорах підлягає виконанню у триденний строк після закінченні 10 днів, передбачених на його оскарження.
У разі невиконання власником або уповноваженим ним органом рішення комісії по трудових спорах у встановлений строк працівникові комісією по трудових спорах підприємства, установи, організації видається посвідчення, що має силу виконавчого листа.
На підставі посвідчення, пред'явленого не пізніше тримісячного строку до органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю, державний виконавець чи приватний виконавець виконує рішення комісії по трудових спорах у примусовому порядку.
Також, для стягнення заборгованості працівник може звернутися до суду в порядку:
• наказного провадження (вимога працівника про стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати є безспірною);
• позовного провадження (наявний спір щодо розміру заборгованості з виплати заробітної плати та/або права на її отримання).
В рамках наказового провадження судовий наказ може бути видано у разі якщо заявлено вимогу про стягнення нарахованої, але не виплаченої працівнику суми заробітної плати.
Заява про видачу судового наказу подається до суду першої інстанції за місцем розташування підприємства або за місцем реєстрації позивача.
Працівник має право звернутися до суду без обмеження строку.
Заява подається у письмовій формі та має містити докази:
перебування заявника у трудових відносинах із боржником (наприклад: засвідчені копії наказу про прийняття на роботу, копія трудової книжки, копія трудового договору між роботодавцем і працівником, довідка з місця роботи тощо);
підтвердження суми, яка стягується (будь-який належно оформлений документ, що вказує на розмір нарахованої заробітної плати та компенсації за порушення строків її виплати, зокрема, довідка бухгалтерії боржника, розрахунковий лист чи копія платіжної відомості тощо).
При зверненні до суду в порядку наказного провадження з вимогою про стягнення нарахованої, але не виплаченої зарплати судовий збір не сплачується.
У разі прийняття судом ухвали про відкриття провадження, суд у триденний строк видає судовий наказ по суті заявлених вимог.
Судовий наказ набирає законної сили протягом 3 днів після закінчення десятиденного строку, які виділяються позивачу на подання заяви про відміну ухвали.
На підставі судового наказу стягувач повинен звернутися до державної виконавчої служби з метою його примусового виконання.
У разі звернення у рамках позовного провадження щодо розміру заборгованості працівник може звернутися з позовною заявою до суду за місцем розташування підприємства чи місцем проживання/перебування позивача без обмеження строків.
Позивачі звільняються від сплати судового збору.
Слід також відмітити, що суд стягує на користь працівника середній заробіток за весь період затримки розрахунку. Якщо розрахунок не проведений до розгляду справи – по день постановлення рішення.
Відсутність коштів у роботодавця не виключає його відповідальності.
У разі спору про розмір виплат вимоги про відповідальність за затримку підлягають задоволенню у повному обсязі, якщо спір вирішено на користь позивача.
При частковому задоволенні позову працівника суд визначає розмір відшкодування за час затримки розрахунку з урахуванням спірної суми, на яку той мав право, частки, яку вона становила у заявлених вимогах, істотності цієї частки порівняно із середнім заробітком та інших конкретних обставин справи.
Судове рішення про виплату заробітної плати підлягає негайному виконанню, якщо сума заборгованості не перевищує 1 місяць.
Суд, ухвалюючи рішення, може допустити негайне виконання судового рішення в разі стягнення всієї суми заборгованості із заробітної плати.
Новини за темою
Органам місцевого самоврядування розповіли про особливості надання послуг з державної реєстрації актів цивільного стану
23 липня 2021
Сьогодні, 23 липня, відбулась зустріч представників органів місцевого самоврядування, ЦНАПів та ВРАЦСів області з начальником Управління у сфері державної реєстрації актів цивільного стану та проставлення апостилю Міністерства юстиції України Іриною Дубиківською. Участь у заході взяв перший заступник голови Львівської ОДА Андрій Годик. «Адміністративні послуги є важливим елементом реформи децентралізації, адже органи місцевого самоврядування отримали додаткові повноваження щодо їх надання, а також послуги у сфері ВРАЦС стали доступнішими на місцях», - зазначив він. Відтак в межах зустрічі обговорили питання повноважень РАЦС, які делеговані органам місцевого самоврядування, порядок взаємодії ВРАЦС з ОМС, законодавчі зміни та нові сервіси, які оптимізують ці процеси.
Соціальний діалог: голова Львівської ОДА зустрівся із представниками профспілок та організацій роботодавців
5 лютого 2021
Голова Львівської ОДА Максим Козицький зустрівся із головою Львівського обласного об'єднання організацій роботодавців Іваном Риваком та головою Об'єднання Профспілок Львівщини Романом Дацьком. Зустріч сторін соціального діалогу спрямована на підвищення його ефективності та результативності в інтересах громадян. Відтак, сторони обговорили організацію чергового засідання обласної територіальної тристоронньої ради, яке відбудеться у березні. Голова Львівської ОДА запевнив, що обласна влада і надалі готова до співпраці. Домовились також про підписання нової тристоронньої Територіальної угоди. «Ми повинні спільно напрацювати зміни і доповнення до угоди, які б стали інструментом активної взаємодії трьох сторін. Це питання добробуту людей», - зазначив голова Львівської ОДА Максим Козицький. Так, метою Територіальної угоди є регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин, а також забезпечення конституційних прав, гарантій працівників і власників на території Львівської області. Зазначимо, що до складу Львівського обласного об’єднання організацій роботодавців входять 16 місцевих територіальних організацій роботодавців, в тому числі Організація роботодавців міста Львова, а також 18 обласних галузевих організацій роботодавців, серед яких представлені: машинобудування, приладобудування, нафтогазова, вугільна, текстильна і легка, меблева, медична, мікробіологічна галузі, будівництво, транспорт, малий та середній бізнес.
До 21 грудня роботодавці можуть подати документи на одноразову допомогу в час карантину
18 грудня 2020
Уряд ухвалив рішення підтримати ініціативу Президента України про виплату одноразової матеріальної допомоги роботодавцям, які можуть втратити дохід через карантин. Право на отримання одноразової матеріальної допомоги мають юридичні особи (роботодавці), які використовують працю найманих працівників. «Важливо, що ця допомога – це підтримка для роботодавців, основний вид економічної діяльності яких не входить до Переліку видів економічної діяльності щодо яких здійснюються обмежувальні протиепідемічні заходи, визначеного Кабінетом Міністрів України», - пояснив заступник директора департаменту економічної політики Львівської ОДА Орест Гринів. Подати документи роботодавці можуть: - безпосередньо до центру зайнятості; - на електронну адресу центру (скановані копії). Пакет документів можна подати до центру зайнятості до 21 грудня 2020 року включно. Перелік необхідних документів: - заява за формою згідно з додатком 1 Порядку; - копія наказу про скорочення чи можливе скорочення тривалості робочого часу; - копія відомостей про найманих працівників за формою. Одноразова матеріальна допомога надається суб’єктам господарювання, які вимушено скоротили, або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, для виплати найманим працівникам на підставі заяви про надання одноразової матеріальної допомоги та відомостей про найманих працівників. Одноразова матеріальна допомога виплачується найманому працівникові, який на момент її отримання перебуває у трудових відносинах із суб’єктом господарювання, що подав відомості про такого працівника. Одноразова матеріальна допомога не надається: 1) за найманих працівників, які: - на дату звернення працюють у роботодавця та за яких роботодавцем сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове страхування менше ніж за усі місяці ІІІ кварталу 2020 року. - працюють у роботодавця за сумісництвом; 2) суб’єктам господарювання: - період від дати державної реєстрації яких до дати набрання чинності Законом становить менше трьох місяців; - які на дату набрання чинності Законом отримують допомогу по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Cov-2, відповідно до Закону України «Про зайнятість населення» - діяльність яких на дату набрання чинності Законом, за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, припинена, перебуває у стані припинення або банкрутства. Порядок надання одноразової матеріальної допомоги суб’єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми, затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1231. Як суб’єкту господарювання отримати одноразову матеріальну допомогу і інфографіці від Державної служби зайнятості.
Максим Козицький зустрівся з представниками обласного об’єднання роботодавців
3 грудня 2020
Львівське обласне об’єднання організацій роботодавців (ЛОООР) відстоює і представляє права та законні інтереси роботодавців для створення сприятливого підприємницького бізнес-клімату у Львівській області. Сьогодні його представники зустрілись із головою Львівської ОДА Максимом Козицьким. Як зазначив голова Об’єднання Іван Ривак у зв’язку із завершенням реформи децентралізації, сьогодні підприємці потребують підтримки на місцевому рівні. Та додав, що попри складний час, зумовлений пандемією коронавірусу, податкові надходження є більшими аніж на рівні минулого року. Мирон Куземський понад 30 років керує фабрикою «Трембіта». Це єдине в Україні підприємство, яке виробляє національні інструменти, серед яких бандури, цимбали тощо. Підприємець розповідає – попри те, що потреба в бандурах є, адже кожна школа потребує в середньому 2-3 бандури, Львівська область за останні 15 років не закупила жодного інструменту для навчальних закладів. Відтак, це питання потребує вирішення. Як зазначив керівник департаменту економічної політики Львівської ОДА Степан Куйбіда, в межах обласних програм на наступний рік планують передбачити кошти для закупівлі відповідного інвентарю для музичних шкіл, історико-культурних центрів тощо. Сторони обговорили поточні проблемні питання, які є в Асоціації роботодавців. Зокрема в частині питань, які межують з діяльністю правоохоронних та контролюючих органів, забезпечення енергоносіями. Серед проблем, з якими доводиться стикатися бізнесу - рейдерство, зловживання з боку монополістів, затягування видачі довідок, дозволів тощо. «Для розвитку бізнесу та економіки нашої країни важливим є верховенство права. А ще професійні кадри у всіх органах влади та всебічна підтримка українського виробника. Обласні програми на наступний рік максимально доповнимо пунктами, які допоможуть виробникам збувати їхню продукцію. Звісно, приємно було почути слова від роботодавців, що при нинішній владі їм працювати легше, бо відчувають вагому підтримку з боку обласної держадміністрації»,- зазначив Максим Козицький. Голова Львівської ОДА запевнив, що обласна влада і надалі готова допомагати Об’єднанню та бізнесу. Зазначимо, що до складу Львівського обласного об’єднання організацій роботодавців входять 16 місцевих територіальних організацій роботодавців, в тому числі Організація роботодавців міста Львова, а також 18 обласних галузевих організацій роботодавців, серед яких представлені: машинобудування, приладобудування, нафтогазова, вугільна, текстильна і легка, меблева, медична, мікробіологічна галузі, будівництво, транспорт, малий та середній бізнес. Юлія Савостейко
Мін'юст інформує про зміни у роботі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань
22 липня 2020
Під час оновлення програмного забезпечення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не буде здійснюватись прийом документів. Як повідомляє, Міністерство юстиції України з 5 по 16 серпня 2020 року відбуватиметься впровадження в промислову експлуатацію оновленого програмного забезпечення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. З 18:00 7 серпня функціонування діючого програмного забезпечення Єдиного державного реєстру буде припинено. У період впровадження оновленого ЄДР прийом документів, що подаються для державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, не здійснюватиметься. Відбуватиметься перенесення даних зі старого реєстру до нового, доступ реєстраторів до ЄДР з 7 серпня буде відсутній. Документи на реєстрацію не прийматимуться з 00 години 5 серпня, а документи, подані до цього часу, повинні бути опрацьовані до 18 години 7 серпня 2020 року. Як зазначається, серед переваг нового ЄДР безкоштовний пошук відомостей за даними відокремленого підрозділу юридичної особи; забезпечення можливості формування виписки після проведення будь-якої реєстраційної дії; можливість обліку сімейних фермерських господарств та поява окремої ознаки створення такого господарства; удосконалені бізнес-процеси реєстрації, зокрема створено виражене відображення проведених змін, забезпечили припинення ФОП та внесення змін до відомостей про ЮО в один етап, додали нові атрибути розширеного пошуку. Створені нові реєстраційні дії, зокрема, перехід на діяльність на підставі власного установчого документу або модельного статуту, внесення та скасування заборони вчинення реєстраційних дій, внесення змін до відомостей про відокремлений підрозділ; створені нові друковані форми документів (заява, рішення про відмову) та оновлені наявні (витяг, виписка, опис поданих документів, повідомлення про відмову); впроваджені додаткові механізми контролю та модулі безпеки, зокрема, контроль наявності сканованої копії поданого документа, підтвердження операцій в системі з використанням КЕП (кваліфікованого електронного підпису), ідентифікація користувача при отриманні витягу на порталі з використанням КЕП, автоматичний «LOG-OFF» у разі наявності ПЗ віддаленого керування та неактивності користувача в системі, що в свою чергу сприятиме у протидії рейдерству. Іншими перевагами оновленого ЄДР є: можливість формування запиту на видачу копій документів з реєстраційної справи; наявність словника адміністративно-територіального устрою з можливістю обрання вулиць з переліку, що забезпечує єдиний підхід при введенні адреси; оновлений атрибутивний склад форм для внесення інформації, зокрема з’явилися додаткові поля для внесення необхідної інформації в ЄДР; створена нова сутність – «кінцевий бенефіціарний власник», тим самим покращена якість внесення даних про кінцевих бенефіціарних власників шляхом їх чіткого структурування та відокремлення від засновників, що, в свою чергу, дозволяє розміщувати інформацію в окремих блоках при наданні відомостей з ЄДР чи публікації у відкритих даних. Також в оновленому ЄДР передбачена технічна можливість його подальшого вдосконалення та доопрацювання. Детальніше - за посиланням.
В університеті Франка стартувала Міжнародна конференція щодо адміністративної юстиції
27 вересня 2019
До дзеркальної зали Львівського університету імені Івана Франка з’їхалися понад вісім десятків фахівців правничої галузі, аби взяти участь у Міжнародній конференції «Адміністративна юстиція в Польщі та Україні: порівняльні аспекти». Участь у конференція взяв голова Львівської облдержадміністрації Маркіян Мальський. «Перед судами сьогодні стоїть багато викликів, адже суспільство має великі очікування від судової системи. Рівень транспарентності в судовій системі один з найвищих в Європі. Останній відбір до Верховного суду, його тривалість свідчать про те, що Україна на правильному шляху. Судовий рівень досить високий, а в співпраці із польськими партнерами будемо ще більше вдосконалювати цей напрям», - зазначив під час вітального слова очільник області. Високий рівень судової системи в Україні відзначив також суддя Фінансової палати Вищого адміністративного суду Республіки Польща Кшиштоф Вінярський. «Україна і Польща є партнерами, і надалі будемо рухатись, працюючи разом над різними проектами. Подібні конференції дають змогу обмінятися досвідом колегам з різних країн та перейняти один в одного найкращі практики світової юриспруденції», - наголосив Кшиштоф Вінярський. Протягом конференції відбудуться дискусії, презентації та доповіді.
Мін'юст інформує про випадки обмеження виїзду за кордон
21 серпня 2019
Конституція України гарантує кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, свободу пересування, вільний вибір місця проживання, вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом. Крім того, громадянин України ні за яких підстав не може бути обмежений у праві на в'їзд в Україну. Які документи дають право громадянину України на виїзд з України і в’їзд в Україну? Окрім паспорту громадянина України, для виїзду за кордон іншими документами, що дають право громадянину України на виїзд та в’їзд в Україну можуть бути: дипломатичний паспорт України; службовий паспорт України; посвідчення особи моряка; посвідчення члена екіпажу; посвідчення особи на повернення в Україну (дає право на в’їзд в Україну). З 2015 року запроваджено оформлення та видача біометричного паспорту громадянина України для виїзду за кордон. Якщо закордонний паспорт громадянина не містить безконтактного електронного носія, хвилюватись не потрібно. Паспорт громадянина України для виїзду за кордон оформлений та виданий до 20 грудня 2016 р., є чинним протягом строку, на який його було видано. ВАЖЛИВО: паспорт для виїзду за кордон оформляється особам, які не досягли 16-річного віку, на 4 роки, а особам, які досягли 16-річного віку, - на 10 років. Коли громадянина України на виїзд з України може бути тимчасово обмежено? Законодавство передбачає випадки, коли громадянин України тимчасово обмежений у праві залишати територію України, зокрема: громадянин обізнаний з відомостями, які становлять державну таємницю. Громадянин, якому було надано допуск та доступ до державної таємниці і який реально був обізнаний з нею, може бути обмежений у праві виїзду на постійне місце проживання в іноземну державу до розсекречування відповідної інформації, але не більш як на 5 років з часу припинення діяльності, пов'язаної з державною таємницею; стосовно особи застосовано запобіжний захід, за умовами якого йому заборонено виїжджати за кордон, - до закінчення кримінального провадження або скасування відповідних обмежень; у випадку, коли громадянин засуджений за вчинення кримінального правопорушення - до відбуття покарання або звільнення від покарання; коли особа ухиляється від виконання зобов'язань, покладених на нього судовим рішенням або рішенням інших органів (посадових осіб), що підлягає примусовому виконанню –до виконання зобов'язань або сплати заборгованості зі сплати аліментів; особа перебуває під адміністративним наглядом Національної поліції - до припинення нагляду. у разі накладення на громадянина адміністративного стягнення за умисне порушення встановленого законом обмеження щодо строку перебування дитини за межами України у разі самостійного вирішення питання про тимчасовий виїзд дитини за межі України тим із батьків, з яким рішенням суду визначено або висновком органу опіки та піклування підтверджено місце проживання цієї дитини. Такій особі тимчасово обмежується право на виїзд з України з дитиною строком на 1 рік з дня накладення адміністративного стягнення, крім випадку, коли є нотаріально посвідчена згода на виїзд дитини другого з батьків. ПАМ`ЯТКА: вищезгадані санкції були введені розробленими Мін’юстом законами #ЧужихДітейНеБуває. Крім заборони виїзду за кордон, до боржника, який має заборгованість зі сплати аліментів, застосовуються ряд інших обмежувальних заходів та фінансових санкцій. Так, якщо заборгованість зі сплаті аліментів більше ніж 4 місяці (та 3 місяці для батьків важкохворої дитини) застосується тимчасове обмеження щодо: • керування транспортними засобами; • користування зброєю; • полювання. Штраф сплачується у випадку заборгованості понад 1 рік – 20%; понад 2 роки – 30%; понад 3 роки – 50% від суми боргу. Більше того, боржник, який має заборгованість зі сплати аліментів, не може впливати на рішення про тимчасовий виїзд дитини за межі України. Але подекуди трапляються випадки, коли боржник з різних причин може не знати про свій борг, а дізнатися вже у пункті пропуску через державний кордон України. Тому, щоб уберегти себе від неприємних сюрпризів, можна перевірити себе у Єдиному реєстрі боржників: www.erb.minjust.gov.ua . Коли припиняється тимчасове обмеження на виїзд з України? Тимчасове обмеження у праві виїзду за межі України особи знімається у разі винесення виконавцем постанови про закінчення виконавчого провадження або постанови про скасування тимчасового обмеження у праві виїзду особи з України - у разі погашення заборгованості зі сплати періодичних платежів у повному обсязі. Чи можна оскаржити обмеження на виїзд за кордон? Рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, посадових і службових осіб з питань виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України можуть бути оскаржені. Ухвалу суду про тимчасове обмеження боржника у праві виїзду за межі України можна оскаржити до апеляційного суду протягом 15 днів з дня її проголошення. Якщо ухвала суду не була вручена боржнику у день її проголошення або складення, строк оскарження складає 15 днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду. Окрім того, суд може скасувати тимчасове обмеження фізичної особи у праві виїзду за межі України за вмотивованою заявою боржника. Суд розглядає заяву про скасування тимчасового обмеження фізичної особи у праві виїзду за межі України у 10 денний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням сторін та інших заінтересованих осіб за обов'язкової участі державного (приватного) виконавця. За результатами розгляду заяви про скасування тимчасового обмеження фізичної особи у праві виїзду за межі України постановляється ухвала, яка може бути оскаржена. Відмова у скасуванні тимчасового обмеження фізичної особи у праві виїзду за межі України не перешкоджає повторному зверненню з такою самою заявою у разі виникнення нових обставин, що обґрунтовують необхідність скасування тимчасового обмеження фізичної особи у праві виїзду за межі України. Куди звертатися за більш детальною консультацією та роз’ясненнями? Якщо є питання з цього приводу, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи надання безоплатної правової допомоги за номером: 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах з надання безоплатної вторинної правової допомоги та бюро правової допомоги по всій країні ви можете отримати консультацію та роз’яснення з вашого правового питання.
Мін'юст інформує про ризики купівлі товару через інтернет-магазини
13 серпня 2019
Інтернет-магазин - це засіб для представлення або реалізації товару, роботи чи послуги шляхом вчинення електронного правочину. Відтак, Міністерство юстиції України інформує про ризики купівлі товару через інтернет-магазини. Що має бути обов’язково зазначено на сайті Інтернет-магазину? Законодавством передбачений перелік обов’язкової інформації, яка зазначається на сайті Інтернет-магазину, зокрема: повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця; місцезнаходження юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи - підприємця; адреса електронної пошти та/або адреса Інтернет-магазину; ідентифікаційний код для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичної особи - підприємця, або серія та номер паспорта для фізичної особи - підприємця, яка через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний орган державної податкової служби і має відмітку в паспорті; якщо діяльність передбачає отримання ліцензії – необхідно зазначити відомості про таку ліцензію, зокрема серія, номер, строк дії та дата видачі; порядок формування кінцевої вартості товару щодо включення (невключення) певних податків у вартість товару; інформація про вартість доставки. Зазначу, інформація про найменування, адресу, контакті дані є вкрай необхідним, щоб споживачу було повністю зрозуміло хто є контрагентом, до кого можна звернутися із вимогами. Як укладається договір в Інтернет-магазині? Договір, який укладено в Інтернет-магазині, вважається електронним правочином. Для укладення електронного правочину обов’язково на сайті повинні зазначатися найменування товару, а також його вартість. Після укладення договору в Інтернеті, покупець повинен отримати від продавця оперативне підтвердження отримання замовлення. Таким підтвердженням може розглядатися, наприклад, електронний лист із підтвердженням та зазначенням товару, що придбається, його характеристик, ціни, умов оплати та доставки, а також посилання на інші умови договору, що можуть бути розміщені на сайті Інтернет-магазину. Крім підтвердження отримання замовлення, по факту виконання договірних зобов’язань (наприклад) продавець повинен обов’язково надати вже підтвердження вчинення правочину, якими можуть бути електронний документ, квитанція, товарний чи касовий чек, квиток, талон. При чому, такий документ обов’язково повинен містити порядок обміну чи повернення товару, найменування продавця адреса та контакті дані, а також гарантійні зобов’язання. Як можна замінити товар? Закон України «Про захист прав споживачів» дозволяє продавцю використовувати у договорі стандартну умову про можливість заміни товару за його відсутності іншим. Про це покупця повинні повідомити перед укладенням договору. Продавець може замінити товар тільки тоді, коли одночасно виконуються три умови: інший товар відповідає меті використання замовленого; має таку ж або кращу якість; його ціна не перевищує ціни замовленого товару. Як можна повернути товар? Договір купівлі-продажу, укладений через Інтернет, покупець може розірвати протягом 14 днів із моменту підтвердження інформації про укладення договору від продавця або з моменту одержання товару. Якщо згадане підтвердження не відповідає наведеним вище вимогам, покупець вправі розірвати договір протягом 90 днів від дати отримання інформації. Продавець може виправитися і надіслати нове, правильне підтвердження. За таких умов покупцю дозволено відмовитися від договору протягом 14 днів з моменту одержання уточненого повідомлення. Якщо продавець відмовляється прийняти або обміняти товар? У такому випадку, переконайтеся, що володієте інформацією про суб'єкта господарювання, який здійснив продаж та зверніться із заявою про порушення своїх прав до територіальних органів Держпродспоживслужби України чи до суду за місцем свого проживання. Зверніть увагу, судовий збір за позовами про порушення прав споживачів не стягується! Коли товар не можна повернути? Повернути продукцію в магазин і отримати назад свої гроші можна далеко не за всі товари. Наприклад, поверненню не підлягають продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни. Крім того, повернути не можна: парфюмерно-косметичні вироби; пір'яно-пухові вироби; дитячі іграшки м'які та гумові надувні; зубні щітки; розчіски, гребенці та щітки масажні; рукавички; тканини, тюлегардинні і мереживні полотна; білизна натільна; білизна постільна; панчішно-шкарпеткові вироби; друковані видання; вироби з натурального та штучного волосся (перуки); товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо); інструменти для манікюру, педикюру; ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. Більш детальний перелік наведений у постанові КМУ від 19 березня 1994 р. N 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів»». Як захистити себе при купівлі товарів через Інтернет? Забезпечити свою покупку в Інтернеті можна за допомогою: Відправлення товару з післяплатою. Післяплата – спосіб розрахунку, коли гроші за товар сплачуються у поштовому відділенні та за додаткову плату надсилаються продавцеві. При післяплаті можна оглянути товар прямо у відділенні та відмовитися від купівлі, якщо він не підійшов. Повернення оплати через банк. Якщо Ви оплатили покупку в Інтернеті, а продавець не відправив куплений товар - зверніться до свого банку із заявою про повернення сплачених коштів. Банк пояснить, чи можливе повернення коштів, скоординує подальші дії та проведе розслідування. Якщо через банк повернути гроші не вдалося - звертайтеся із позовом про відшкодування коштів до суду. Куди скаржитися на шахраїв в Інтернеті? Якщо Ви стали жертвою Інтернет-шахрайства – не соромтеся, а звертайтеся у правоохоронні органи. В Управлінні по боротьбі з кіберзлочинністю МВС України можна оформити електронну заяву про випадок правопорушення: www.cyberpolice.gov.ua Якщо гроші були переведені шахраєві через платіжну онлайн систему, то варто звернутися в службу підтримки цієї платіжної системи. Є ймовірність, що після цього рахунок шахрая заблокують. У випадку ж з Інтернет-магазинами потрібно написати скаргу на адресу продавця. Якщо претензія буде проігнорована, то потрібно буде подати заяву в правоохоронні органи або звернутися в прокуратуру. Зауважте, що власники Інтернет-магазину не є недосяжними. Сайт знаходиться на хостингу, а це припускає наявність паспортних даних власника. Якщо на ресурсі вказано юридичну адресу, то ви можете відразу подати в суд і відстояти свої права споживача. Куди звертатися за більш детальними консультаціями та роз’ясненнями? Якщо у вас залишились запитання, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером: 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.
Мін'юст інформує про відповідальність боржника за несплату аліментів
18 липня 2019
Рік тому прийнято 2-й пакет законопроектів #ЧужихДітейНеБуває, що покликані захистити найменших українців. Станом на сьогодні, українським дітям вже виплачено 7,9 млрд грн боргів за аліменти. Окрім того, закони значно посилили відповідальність за їх несплату. Про це інформує Міністерство юстиції України. Яку відповідальність несе боржник за несплату аліментів? До неплатників аліментів застосовуються ряд обмежувальних заходів, фінансових санкцій та відповідальність у вигляді суспільно корисних робіт, адміністративного арешту та позбавлення волі. Які обмежувальні заходи застосовуються? Якщо розмір заборгованості по сплаті аліментів перевищує 4 місяці (3 місяці для батьків важко хворої дитини або дитини з інвалідністю), встановлена можливість накладення обмежень на неплатників аліментів щодо: виїзду за межі України; керування транспортними засобами; користування зброєю; полювання. Також боржник не може впливати на рішення про тимчасовий виїзд дитини за межі України. Тобто, той із батьків, з ким проживає дитина, самостійно вирішує питання тимчасового виїзду такої дитини за межі України. Які фінансові санкції? Не менш дієвим способом покарання є запровадження фінансових санкцій. Закони передбачають накладення штрафу за несплату аліментів залежно від суми заборгованості: понад 1 рік – 20%; понад 2 роки – 30%; понад 3 роки – 50%. Як щодо інших видів відповідальності? Законодавчі зміни торкнулися й злісних неплатників аліментів. Мова йде про адміністративну та кримінальну відповідальність. Адміністративна відповідальність Несплата аліментів на утримання дитини, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за 6 місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання, тягне за собою виконання суспільно корисних робіт на строк від 120 до 240 годин. Кримінальна відповідальність Злісне ухилення від сплати встановлених за рішенням суду коштів на утримання дітей, а також злісне ухилення батьків від утримання неповнолітніх або непрацездатних дітей, що перебувають на їх утриманні. Ті самі дії, вчинені особою раніше судимою за злочин, карається громадськими роботами на строк від 80 до 120 годин або арештом на строк до 3-х місяців. Обмеженням волі на строк до 2-х років карається громадськими роботами на строк від 120 до 240 годин або арештом на строк від 3-х до 6-ти місяців, а також обмеженням волі на строк від 2-х до 3-х років. *Під ухиленням слід розуміти будь-які дії боржника, спрямовані на невиконання рішення суду (приховання доходів, зміну місця проживання чи місця роботи без повідомлення державного виконавця, які призвели до виникнення заборгованості із сплати коштів у розмірі, що складають суму виплат за 3 місяці відповідних платежів). Коли призначається державна допомога? Якщо батьки ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання (перебування) їх невідоме, держава дбає про своїх маленьких громадян шляхом призначення тимчасової державної допомоги. Підставами для призначення допомоги є: рішення суду про стягнення аліментів з одного з батьків не виконується у зв'язку з ухиленням від сплати аліментів або відсутністю у боржника коштів та іншого майна, на які за законом може бути звернено стягнення; стосовно одного з батьків здійснюється кримінальне провадження або він перебуває на примусовому лікуванні, у місцях позбавлення волі, якого визнано в установленому порядку недієздатним, а також перебуває на строковій військовій службі; місце проживання (перебування) одного з батьків не встановлено. Для призначення тимчасової допомоги один з батьків, який утримує дитину (одержувач), звертається до органу соцзахисту за своїм місцем проживання (перебування). Який розмір державної допомоги? Розмір тимчасової допомоги розраховується як різниця між 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців. Зазначимо, що з липня 2019 року прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років становить 1699 грн, а для дітей віком від 6 до 18 років - 2118 грн. Як бути, якщо боржник безробітний? Мін'юст підписав з Державною службою зайнятості та Державною службою України з питань праці два меморандуми про співробітництво, які забезпечать подальше повернення заборгованих горе-батьками аліментів дітям. Таким чином: Безробітним боржникам пропонують добровільно працевлаштуватися на роботу. Якщо вони не хочуть самостійно працювати й отримувати дохід, Мін'юст скеровує їх на роботу через інструмент суспільно корисних робіт. Міністерство юстиції надає інформацію про факти незаконного отримання коштів у «конвертах» від роботодавців органам Держслужби з питань праці. Мін’юст створив систематизовану базу даних про боржників - Єдиний реєстр боржників, мета якого оприлюднення в режимі реального часу інформації про невиконані майнові зобов’язання боржників та запобігання відчуженню боржниками майна. Реєстр є відкритим та розміщений на сайті Мін’юсту за посиланням. Куди звертатися за більш детальними консультаціями та роз’ясненнями? Якщо у вас залишились питання - телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером: 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.
Мін'юст інформує про виїзд за кордон з дитиною без згоди одного з батьків
12 Червня 2019
Мін'юст повідомляє, в яких випадках можна виїхати за кордон з дитиною без згоди другого з батьків. Завдяки другому пакету законів #ЧужихДітейНеБуває діти мають можливість безперешкодно виїхати за кордон, зокрема, для подорожей, лікування, спортивних змагань та навчання. Безперешкодно тимчасово поїхати з дитиною в іншу країну тому з батьків, який проживає з дитиною, можна, якщо інший з батьків, має заборгованість з аліментів понад 4 місяці. А для дітей з інвалідністю та тяжко хворих дітей, цей строк скорочено до 3 місяців. Для цього потрібно звернутися до органів державної виконавчої служби або приватного виконавця, щоб отримати довідку про наявність в іншого з батьків заборгованості зі сплати аліментів. При перетині державного кордону України необхідно пред’явити довідку про наявність заборгованості у другого з батьків зі сплати аліментів. Якщо мова йде про борг для утримання тяжкохворої дитини або дитини з інвалідністю, то необхідно подати також документ, що підтверджує хворобу дитини або її інвалідність. Зазначимо, що ці норми стосуються усіх поїздок, навіть тих, тривалість яких перевищує 1 місяць. Вивезти дитину за кордон з метою лікування, навчання, участі дитини в дитячих змаганнях, фестивалях, наукових виставках, учнівських олімпіадах та конкурсах, спортивних заходах, оздоровлення та відпочинку дитини за кордоном може лише матір чи батько, який не перешкоджає другому з батьків бачитися з малюком і брати участь у вихованні свого сина чи доньки. За виконання цієї умови достатньо поінформувати рекомендованим листом другого з батьків про тимчасовий виїзд дитини, якщо його місце проживання відомо. У листі має бути зазначена мета поїздки, куди їде дитина, а також на який термін покидає територію України. При перетині кордону України прикордоннику необхідно пред’явити рішення суду або органу опіки про визначення місця проживання дитини. Важливо вчасно повернутися до України з дитиною строком до 1 місяця з дати виїзду. Для того, щоб скористатися правом поїздки з малюком за кордон той з батьків, який проживає окремо від дитини, повинен належно виконувати батьківські обов'язки і, що найголовніше, не мати заборгованості зі сплати аліментів. Йому потрібно звернутися з рекомендованим листом із повідомленням про вручення до того з батьків, з яким проживає дитина, за наданням нотаріально посвідченої згоди на виїзд дитини за межі України. У разі ненадання тим з батьків, який проживає з дитиною, у 10-денний строк з моменту повідомлення про вручення рекомендованого листа нотаріально посвідченої згоди на виїзд дитини за кордон, потрібно звернутися до суду із заявою про надання дозволу на виїзд дитини за кордон БЕЗ згоди другого з батьків. При перетині державного кордону України пред’явити нотаріально посвідчену згоду другого з батьків або рішення суду про дозвіл на виїзд дитини за кордон без згоди другого з батьків. Важливо вчасно повернутися до України з дитиною у строк, передбачений згодою або рішенням суду. Аби збалансувати права й обов’язки батьків, Мін'юст встановив реальну відповідальність для порушників. За умисне порушення місячного строку встановлена адміністративна відповідальність - штраф від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (на сьогодні ця сума складає від 1700 до 3400 грн). Окрім цього, такі батько чи матір втратять на рік право виїзду за кордон з дитиною, крім випадку, коли є нотаріально посвідчена згода на виїзд дитини другого з батьків. Окремо звертаємо вашу увагу на те, що ці новели стосуються лише тих дітей, які проживають у неповних сім’ях. Для всіх інших наявність нотаріально засвідченого дозволу є обов’язковим. Якщо у вас залишились питання з данного приводу, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.
Агресія у вигляді кібербулінгу: що провокує це явище та як правильно реагувати на це
27 травня 2019
Булінг із застосуванням засобів електронних комунікацій або кібербулінг – це відносно новий вид булінгу, який виник з приходом в наше життя соціальних мереж та початком активного їх користування. Зі слів очільника Головного територіального управління юстиції у Львівській області Миколи Станіщука, на жаль, така форма цькування набирає все більших обертів, оскільки зброєю булера стають соціальні мережі, форуми, чати, мобільні телефони тощо. Що провокує таку агресію? Причин безліч, вона може бути вмотивованою чи непередбачуваною. Але найстрашніше те, що нападати можуть незнайомці, які переслідують свої цілі. В інтернеті дуже просто бути анонімним, що підвищує шанси стати жертвою знущання, бо анонімність передбачає безкарність. Залякування може відбуватися у будь-яку годину доби та в будь-якому місці. Найгірший сценарій, коли це трапилось у момент самотності дитини. Адже може здатися, що виходу немає. ПАМ`ЯТКА:кібербулінг є найнебезпечнішим видом булінгу, оскільки його дуже складно ідентифікувати. ЩО РОБИТИ БАТЬКАМ В ТАКИХ СИТУАЦІЯХ: навчити свою дитину правильній поведінці в соціальних мережах; дати їй усвідомити те, що не варто відповідати на повідомлення від незнайомців. ВАЖЛИВО: щоб вберегти емоційний стан та щасливе дитинство вашої дитини – спілкуйтесь з нею. Тільки так ви викличете справжню довіру і вбережете її від кіберзагроз. ➡Якщо дитині необхідна психологічна допомога – зверніться на Національну дитячу «гарячу лінію» для дітей та батьків з питань захисту прав дітей за номером 116-111. ➡ Якщо вам необхідна правова допомога, зателефонуйте до Єдиного контакт-центру безоплатної правової допомоги - 0 800 213 103. ПАМ`ЯТАЙТЕ: діти мають право безоплатно отримати послуги адвоката системи БПД.
Цьогоріч в межах проекту «Я МАЮ ПРАВО!» вже провели понад сім сотень правоосвітніх заходів
10 квітня 2019
Сьогодні, 10 квітня, у Львівській ОДА, відбулось засідання Обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення. Участь у заході взяла керівник апарату Львівської ОДА Маріанна Вільшинська. Про реалізацію правопросвітницького проекту Міністерства юстиції України «Я МАЮ ПРАВО!» на Львівщині упродовж І кварталу 2019 року розповів начальник управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Львівській області Тарас Ілечко. Зокрема, він зупинився на соціальній рекламі, трансляції правопросвітницьких роликів, виїздах в ОТГ, роботі Гарячої лінії. «Зараз ми активно працюємо над розширенням мережі партнерів для реалізації проекту «Я МАЮ ПРАВО!». Зокрема, цьогоріч у нас була добра співпраця з Католицьким університетом з протидії булінгу у школах», - розповів Тарас Ілечко. Як він зазначив з початку року в межах проекту проведено понад 750 правоосвітніх заходів. Загалом упродовж 2018 року Головне територіальне управління юстиції у Львівській області провело 5867 правоосвітніх заходів та охопили понад 160 тисяч населення, з них 1985 заходів провели в навчальних закладах. Також в межах засідання розглянули стан виконання Національної програми правової освіти населення за 2018 рік та можливі механізми покращення прав просвітницької роботи в області.