З березня ринок природного газу перейшов на добове балансування
19 березня 2019р, Новини. Прес-служба ОДА, Департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства
Сьогодні, 19 березня, в приміщенні Львівської обласної державної адміністрації відбувся семінар-навчання щодо добового балансування на ринку природного газу, а також встановлення засобів дистанційної передачі даних.
Навчання відбулось за участі департаменту паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження облдержадміністрації, представників структурних підрозділів облдержадміністрації, ПАТ «Львівгаз», ТОВ «Львівгаз Збут», бюджетних установ відділів освіти, культури, медицини, соціальної сфери, райдержадміністрацій, міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад.
У постанові НКРЕКП від 30 листопада 2018 року № 1573 «Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 27 липня 2018 року № 788» зазначено, що з
01 березня 2019 року передбачається перехід ринку природного газу України на добове балансування.
"Згідно з новими правилами, споживачам усіх категорій необхідно щодобово до 10:00 год подавати інформацію про фактичне споживання природного газу за попередню добу та прогноз на поточну і наступну добу по кожному вузлу обліку", - наголосив заступник директора департаменту паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження облдержадміністрації Михайло Грет.
У разі несвоєчасного або недостовірного подання інформації на споживача очікують додаткові нарахування (коефіцієнт компенсації становить 1,5-2).
Крім цього, відповідно до постанови НКРЕКП від 12 липня 2018 року № 691 Про затвердження Змін до постанови НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2494 та внесення змін до Типового договору розподілу природного газу усі бюджетні установи в термін до 01 травня 2019 року повинні здійснити заходи з організації та облаштування комерційних вузлів обліку природного газу засобами дистанційної передачі даних.
Новини за темою
Виробники соціально значущих продовольчих товарів можуть закупити природний газ з обмеженою націнкою
13 січня 2022
Учора Кабінет Міністрів ухвалив Постанову «Про затвердження Порядку організації та проведення біржових торгів з продажу природного газу власного видобутку для задоволення потреб суб’єктів господарювання, основним видом діяльності яких є виробництво продовольчих товарів, що мають істотну соціальну значущість». Постанова врегульовує питання продажу газовидобувними компаніями 20% природного газу власного виробництва на біржових торгах. Отож, за алгоритмом допуску до закупівлі природного газу власного видобутку для виробників продовольчих товарів, що мають істотну соціальну значущість необхідно: 1. Бути включеним в перелік суб’єктів господарювання, затверджений наказом Мінагрополітики від 05.01.2022 року № 3, що формується з врахуванням даних з ЄДР щодо виробників борошна пшеничного (КВЕД – 10.61), молока пастеризованого (КВЕД – 10.51), хліба житньо-пшеничного (КВЕД – 10.71), яєць курячих (КВЕД – 01.47), птиці (тушка куряча) (КВЕД – 10.12), олії соняшникової (КВЕД – 10.41). 2. Подати заявку на купівлю природного газу власного видобутку до комітету з нагляду за біржовими торгами з продажу природного газу власного видобутку, створеного Міністерством енергетики. 3. Отримати відповідь за результатами розгляду заявки комітетом з нагляду для здійснення контролю поданої інформації щодо цільового споживання природного газу, а саме споживання виключно для виробництва товарів - борошна пшеничного, молока пастеризованого, хліба житньо-пшеничного, яєць курячих, птиці (тушка куряча) і олії соняшникової). 4. Після отримання позитивної відповіді від комітету з нагляду, вийти на українську енергетичну біржу для відповідної закупівлі природного газу. На період дії карантину, але не довше ніж до 30 квітня 2022 р. для задоволення потреб суб’єктів господарювання - виробників продовольчих товарів, що мають істотну соціальну значущість встановлено граничний рівень постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди) до ціни природного газу власного видобутку (без врахування рентних платежів) на рівні не більше 24%, а торговельну надбавку за постачання природного газу власного видобутку - на рівні не вище 1%. «Мінагрополітики постійно оновлює та актуалізує інформацію щодо переліку суб’єктів господарювання, основним видом діяльності яких є, зокрема, виробництво продовольчих товарів, що мають істотну соціальну значущість. Інформація актуалізується за поданням профільних асоціацій виробників та/або подання обласних державних адміністрацій. У разі необхідності включення суб’єкта господарювання до вказаного переліку, виробники подають звернення до профільних асоціацій та/або до Департаменту агропромислового розвитку та витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», - зазначила директор департаменту агропромислового розвитку Львівської облдержадміністрації Тетяна Гетьман. Також за Наказом Мінагрополітики від 5 січня 2022 року «Про затвердження переліку суб’єктів господарювання, основним видом діяльності яких є, зокрема, виробництво продовольчих товарів, що мають істотну соціальну значущість» затверджено перелік підприємств, основним видом діяльності яких є виробництво продовольчих товарів, що мають суттєву соціальну значущість. До них відносять пшеничне борошно, пастеризоване молоко, житньо-пшеничний хліб, яйця, птиця (тушка куряча) та соняшникова олія.
До уваги жителів області: деякі правила розрахунків за спожитий природний газ
6 липня 2021
У департаменті паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства нагадують деякі правила розрахунків за спожитий природний газ. Відповідно до Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2496 (зі змінами), побутовий споживач, має право на вільний вибір постачальника та безоплатну зміну постачальника. Як проводиться оплата за послуги постачання природного газу побутовим споживачам? Оплата побутовим споживачем за надані послуги з газопостачання може проводитися: - за квитанціями абонентської книжки постачальника; - за платіжними документами, які виписуються постачальником. Які є способи оплати послуг з газопостачання? Порядок оплати за поставлений газ визначається в заяві-приєднанні. Споживач оплачує послуги з постачання природного газу через банківську платіжну систему, онлайн переказ, поштовий переказ, внесення готівки через касу постачальника та в інший не заборонений законодавством спосіб. Які терміни здійснення оплати за спожитий природний газ побутовими споживачами? Періодом для визначення розміру оплати послуг з газопостачання побутовим споживачем є календарний місяць. Під час постачання природного газу в межах базової річної пропозиції оплата рахунка постачальника має бути здійснена не пізніше 25 числа місяця, наступного за розрахунковим. У разі переплати сума переплати зараховується в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повертається на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу. Протягом якого часу та у який спосіб побутовий споживач повинен подати показники лічильника газу? Відповідно до положень Типового договору розподілу природного газу, Споживач, що є побутовим, який за умовами цього договору розраховується за лічильником газу, зобов’язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п’яти календарних днів (до 05 числа включно) надавати їх Оператору ГРМ в один із таких способів: 1) через особистий кабінет на сайті Оператора ГРМ; 2) за телефоном; 3) шляхом зазначення показань у сплаченому рахунку (квитанції абонентської книжки) Оператора ГРМ; 4) на електронну адресу. Який спосіб розрахунків показників лічильника газу при їх несвоєчасному поданні? У разі неотримання до 06 числа місяця, що настає за розрахунковим, показань лічильника та за умови, що лічильник газу не оснащений засобами дистанційної передачі даних, фактичний об’єм розподілу та споживання природного газу по Споживачу за розрахунковий період визначається Оператором ГРМ на рівні планового місячного об’єму споживання на відповідний період, що розраховується, виходячи з групи споживання Споживача та його середньорічного об’єму споживання природного газу за останні 12 календарних місяців.
Щодо дії річних тарифів на природний газ: в роз’ясненнях департаменту ПЕК
12 квітня 2021
7 квітня, відбулось засідання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на якому затвердили постанову №572 «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП», якою передбачається запровадження дії річних тарифів за замовчуванням на природний газ з 1 травня 2021 року по 30 квітня 2022 року. Що зміниться для побутових споживачів природного газу в роз’ясненнях департаменту ПЕК. Передумови для введення «річного тарифу»? Однією із головних причин запровадження річного тарифу є уникнення та захист споживачів від цінових коливань на природний газ упродовж року. Як мають працювати річні тарифи? Усі постачальники мають в термін до 25 квітня висвітлити на своїх сайтах інформацію про ціну ресурсу, що постачатиметься в рамках річного тарифу. Тоді споживач матиме змогу порівняти ціни усіх постачальників та обрати кращий варіант для себе. Перехід на річний тариф відбудеться автоматично. Термін дії річного тарифу не залежить від початку користування тарифом. Навіть якщо споживач перейшов на нього в серпні чи жовтні, тариф все одно діятиме до 30 квітня. Оплата за спожитий природний газ у річному тарифі буде помісячною. Механізм розрахунків із постачальником при цьому не зміниться. Чи може постачальник змінити ціну запропоновану в річному тарифі? У період дії річного контракту ціну можна буде змінювати лише у бік зменшення. Збільшувати ціну у порівнянні з тою, яка буде встановлена станом на 25 квітня поточного року, буде неможливо. Чи можна відмовитись від річного тарифу? У разі якщо споживачеві не підходить запропонована постачальником річна ціна, споживач має право відмовитись від річного тарифу та сповістити про це діючого постачальника. Зробити це можна по-різному: надіслати листа на юридичну адресу постачальника, надіслати електронного листа, залишити заяву у мобільному застосунку постачальника або ж у інший спосіб, який передбачає ідентифікацію споживача. Який тариф діятиме якщо відмовитись від річного? Передбачається можливість змінювати річний продукт на будь-який інший, що буде пропонуватися постачальником (це можуть бути місячний тариф, квартальний тариф, або будь-який інший, який буде пропонувати постачальник). Також варто зазначити, якщо абонент відмовиться від річного тарифу, але за деякий час захоче повернутися до нього, то постачальник має право (але не зобов’язаний) відмовити споживачеві у повторному приєднанні до такого тарифу. Чи можна змінювати постачальника в період дії річного тарифу? Річний тариф ніяк не впливає на право споживача змінювати постачальника природного газу. Якщо споживача не влаштовують вартість річної пропозиції, щомісячні тарифи, якість обслуговування чи інші чинники, він, як і раніше, може змінити постачальника. Якою може бути річна ціна? Кожен постачальник повинен сам визначити прийнятну ціну залежно від ринкових умов. Якою вона буде, спрогнозувати важко, але зрозуміло, що річна пропозиція буде середньою між низькими літніми цінами та високими зимовими.
За Програмою підвищення енергоефективності мешканцям області відшкодували понад 2,8 млн гривень
25 березня 2021
Цього тижня мешканцям області в рамках Комплексної програми підвищення енергоефективності, енергозбереження та розвитку відновлюваної енергетики у Львівській області на 2021-2025 роки з обласного бюджету профінансовано понад 2,8 млн грн на відшкодування відсоткової ставки за кредитами, отриманими на впровадження заходів з енергозбереження. Суть Програми полягає в тому, що жителі області отримують кредити на впровадження енергозберігаючих заходів з відшкодуванням 5%-15% річних відсоткової ставки з обласного бюджету. У 2021 році в обласному бюджеті на реалізацію цієї частини Програми передбачено 11 млн гривень. Відшкодування відсоткової ставки за кредитами, отриманими фізичними особами на впровадження заходів з енергозбереження здійснюється з урахуванням індексу податкоспроможності територій (територіальних громад), що визначається станом на 1 січня кожного року, відповідно до вимог бюджетного законодавства, у таких обсягах: - для жителів територій з індексом фінансової спроможності до 0,65 включно – 15% річних відсоткової ставки кредитно-фінансової установи; - для жителів територій з індексом фінансової спроможності від 0,65 до 0,80 включно – 10% річних відсоткової ставки кредитно-фінансової установи; - для жителів територій з індексом фінансової спроможності від 0,81 до 1,00 – 5% річних відсоткової ставки кредитно-фінансової установи; - для жителів територій з індексом фінансової спроможності більше 1,00 – 0% річних відсоткової ставки кредитно-фінансової установи); - учасникам АТО (ООС) на сході України та членам сімей загиблих осіб в антитерористичній операції на сході України, багатодітним сім’ям – 15% річних відсоткової ставки. Операторами Програми на сьогодні є: ВАТ АКБ «Львів» ВАТ «Ощадбанк» АБ «Укргазбанк» КС«Анісія» КС «Вигода» КС «Самопоміч» КС «Довіра» КС «Бойківщина» «Враховуючи те, що споживання природного газу населенням області складає майже 60% від загального споживання в області, підвищення енергоефективності в побутовому секторі є надзвичайно важливим для енергонезалежності держави та скорочення викидів парникових газів. Підвищення ефективності енергоспоживання є також прямим шляхом для покращення добробуту та комфортних умов проживання мешканців області. Програма, шляхом здешевлення кредитних ресурсів, дозволяє більшій кількості мешканців швидше реалізувати заходи з підвищення енергоефективності», – зазначає директор департаменту паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Богдан Кейван.
Регулятор розробив проєкт постанови з метою уникнення значного коливання ціни на природний газ в осінньо-зимовий період
12 березня 2021
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), оприлюднила на офіційному веб-сайті, проєкт постанови НКРЕКП «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП», що має ознаки регуляторного акта (далі - Проєкт постанови), яким пропонується внести зміни до Правил постачання природного газу та Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам. Про це інформують у департаменті паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Львівської ОДА. Зазначений Проєкт постанови розроблено з метою удосконалення положень нормативно-правових актів, що регулюють діяльність на ринку природного газу, а також зменшення впливу цінових коливань на фінансовий стан побутових споживачів. Так, прийняття вищезазначеного Проєкту постанови надасть можливість побутовим споживачам споживати природний газ протягом року за фіксованою ціною, яка буде діяти у період з 01 травня поточного року по 30 квітня наступного року. При цьому, усі постачальники природного газу, які матимуть намір здійснювати постачання природного газу побутовим споживачам, будуть зобов’язані у термін до 25 квітня довести до відома побутовим споживачам ціну на природний газ, яка буде діяти протягом року, та опублікувати її на своїх веб-сайтах. Водночас постачальники природного газу матимуть можливість пропонувати інші пропозиції для споживання побутовим споживачам, що підвищить можливості для розвитку конкуренції на роздрібному ринку природного газу. Вищезазначені зміни сприятимуть захисту прав побутових споживачів в частині стабілізації цін на природний газ в умовах відкриття ринку природного газу та розвитку конкуренції на ньому. Довідково: З 1 серпня 2020 року роздрібна ціна на природний газ, зокрема для побутових споживачів, не визначається на підставі Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, а вільно встановлюється між постачальником та споживачем, згідно з положеннями частини другої статті 12 Закону України «Про ринок природного газу».
На підвищення енергоефективності та розвиток відновлювальної енергетики скерували понад 25 млн грн
18 лютого 2021
Рішенням сесії Львівської обласної ради затвердили «Комплексну програму підвищення енергоефективності, енергозбереження та розвитку відновлюваної енергетики у Львівській області на 2021-2025 роки». На її реалізацію у цьому році скерували 25 млн 560 тис грн. Комплексна програма є продовженням програм енергозбереження, які діяли в області починаючи з 2006 року. Вона містить у собі кращі механізми з попередніх програм та розширює сферу свого охоплення. Так, в частині підтримки мешканців області, які впроваджують заходи з підвищення енергоефективності та відновлювані джерела енергії, будуть працювати механізми: - відшкодування частини відсоткової ставки за кредитами отриманими на впровадження заходів з підвищення енергоефективності; - відшкодування частини тіла кредиту та частини вартості обладнання придбаного за власні кошти для мешканців, які впроваджують відновлювані джерела енергії. Зокрема - мережеві сонячні станції приватних домогосподарств, автономні сонячні станції, малі вітрові генератори, системи акумуляції енергії, теплові помпи різних типів, геліоколектори. Для ОСББ при роботі з програмами підвищення енергоефективності ДУ «Фонд енергоефективності» відшкодовуватимуть частину відсоткової ставки за кредитами. З метою підвищення енергоефективності у бюджетній сфері, окрім традиційних заходів з термомодернізації, роботи системи енергомоніторингу та проведення енергетичної сертифікації будівель, програмою передбачається ширше використання відновлюваних джерел енергії у бюджетній сфері та налагодження роботи систем енергетичного менеджменту відповідно до міжнародного стандарту ISO 50001. Програма передбачає і широку популяризаційну кампанію з енергозбереження, енергоефективності та відновлюваних джерел енергії, метою якої є формування енергоефективного суспільства.
Проблемні питання діяльності шахти «Надія» розглянули в межах наради з Міненергетики
8 лютого 2021
Сьогодні, 8 лютого, під головуванням заступника Міністра енергетики Максима Немчинова відбулась онлайн-нарада щодо проблемних питань діяльності ПрАТ «Шахта «Надія» та початку підготовчих робіт з ліквідації підприємства. Про це інформують у департаменті паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Львівської ОДА. Окрім Міненергетики, серед учасників також – представники Львівської ОДА, Червоноградської ОТГ, народні обранці, керівництво та профспілкові організації шахти. «Львівська облдержадміністрація постійно долучалась до врегулювання проблемних питань ПрАТ «Шахта «Надія» і надалі в межах своєї компетенції всіляко готова сприяти у їх вирішенні на місцевому та державному рівнях», - зазначив перший заступник голови Львівської ОДА Андрій Годик. Так, серед розглянутих питань – заборгованість із заробітної плати перед шахтарями. А також заборгованість шахти за електроенергію. Як зазначили у департаменті, станом на сьогодні заборгованість перед працівниками шахти становить 36, 2 млн грн, а саме підприємство заборгувало за використану електроенергію - 13,6 млн гривень. Для врегулювання цих та інших проблемних питань в межах наради запропонували внести відповідні законодавчі ініціативи, до реалізації яких долучиться депутатський корпус, профільне Міністерство. Також керівництво шахти має погодити з енергопостачальними компаніями графік розтермінування заборгованості підприємства за спожиту електроенергію, та забезпечити його дотримання. Окрім цього, присутні наголосили на необхідності термінового підписання наказу Міненерго України, яким передбачається передача шахти «Надія» на ліквідацію та подальше фінансування її за бюджетною програмою «Заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств». Додамо, що за сприяння ЛОДА у зазначеній програмі для ПрАТ «Шахта «Надія» на 2021 рік передбачено кошти в сумі 107 млн грн.
Інформація щодо формування ціни на природний газ та як змінити постачальника: роз’яснення департаменту ПЕК
20 січня 2021
Департамент паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Львівської ОДА надає інформацію з актуальних питань ринку газу у 2021 році. Реформування ринку газу З 1 жовтня 2015 року введено в дію Закон України «Про ринок природного газу», яким визначаються правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства. Закон передбачає, з одного боку, державне регулювання монопольних ринків (транспортування, розподіл, зберігання природного газу), з іншого − розвиток вільної добросовісної конкуренції на товарному ринку природного газу. Що таке розподіл природного газу? Відповідно до Закону України «Про ринок природного газу», розподіл природного газу – господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов’язана з переміщенням природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки споживачам, але що не включає постачання природного газу. Відповідно до Методики визначення та розрахунку тарифів на послуги розподілу природного газу (постанова НКРЕКП від 25.02.2016 № 236) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг встановлює тарифи на розподіл газу. Найбільшими статями видатків структури тарифу на послуги з розподілу газу є: - придбання технологічного газу; - фонд оплати праці; - податки; - робота аварійної служби та поточні ремонти; - компенсація витрат за 2014-2019 років. З чого складається ціна на природний газ для потреб населення? З 1 серпня 2020 року роздрібна ціна на природний газ, зокрема для побутових споживачів, вільно встановлюється між постачальником та споживачем, тобто є договірною і складається: оптова ціна на газ (ціна на січень встановлена на основі ціни газу на європейських хабах за грудень) + вартість транспортування (136,57 грн за 1000 м3) + націнка постачальника (нефіксована та необмежена) + ПДВ. 18 січня 2021 року, за дорученням Президента України, прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 25 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», зокрема, в частині встановлення граничної ціни на газ для побутових споживачів на рівні 6,99 грн за кубометр (на період дії карантину, але не довше ніж до 31 березня 2021 року), що в середньому становить зниження ціни на 30%. При цьому для частини українців це зменшення становитиме майже 40%. Крім того, ті громадяни, які наразі мають річні контракти нижче за 6,99 грн/кубометр залишаться з цінами, зазначеними в контрактах, а Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг заплановано переглянути тариф на розподіл газу. Чому потрібно сплачувати доставку газу? Всі споживачі завжди платили за доставку газу. Плата за обслуговування мереж - це не плата за користування. Це плата за те, щоб газ завжди був підведений, завжди був під тиском, працювала аварійна служба і техніка. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розділила цю плату рівними частинами на 12 місяців, щоб споживач отримував менше навантаження в опалювальний період. Раніше основна частина розподілу припадала на зимові місяці, коли йде підвищення споживання природного газу. Розділення платежів на 12 місяців дало змогу знизити фінансове навантаження на споживача. Чому приходять дві квитанції на газ? До січня 2020 року вартість доставки газу була включена в ціну газу і сплачувалась в тому ж рахунку, що і газ. З 1 січня 2020 року плата за доставку вилучена з рахунків за газ. Всі споживачі отримують окремі рахунки: один за газ, другий – за розподіл природного газу. Це дає можливість обирати того постачальника, який може запропонувати кращу ціну, й окремо платити за його доставку до своєї оселі. Хто забезпечує та несе відповідальність за роботу газорозподільних мереж? Щоденне утримання та обслуговування всієї системи газорозподільних мереж, незалежно від форми власності, забезпечують оператори ГРМ (відомі також як облгази). Для цього оператори ГРМ організовують та забезпечують роботу аварійно-диспетчерської служби 104, ремонти та модернізацію газопроводів, встановлення та повірку лічильників газу. Оператор ГРМ несе відповідальність за стабільну роботу закріпленої газової мережі. Регулярні перевірки його діяльності проводить Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг — державний регулятор. Чому за доставку газу мають сплачувати ті, хто платив за труби або має котел на твердому паливі? Для того, щоб кожний споживач міг постійно отримати послугу з газопостачання, необхідно щоб був постійний тиск в газових мережах, щоб працювали ремонтні бригади, а також здійснювати належне обслуговування газових мереж. Як можна змінити постачальника газу? На сьогодні є два варіанти як це зробити: або йти до центру обслуговування клієнтів нового постачальника, або подати заявку онлайн на сайті газової компанії. Якщо розглядати цей процес детальніше, тоді: Крок 1: Вам необхідно обрати нового постачальника. Тоді подати заяву-приєднання встановленого зразка до нового постачальника із завчасно підготовленим пакетом документів, серед яких: документи, якими визначено право власності чи користування на об'єкт (приміщення); документ, що посвідчує особу споживача (паспорт), а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний код); Постачальник також має право попросити й інші документи, перелік яких повинен розмістити в себе на сайті (наприклад, це може бути останній рахунок за розподіл або постачання газу, тощо). Заяв про від’єднання від попереднього надавача послуг не потрібно – договір про постачання газу зі старим постачальником розривається автоматично з моменту укладання договору із новим контрагентом. Крок 2: Очікувати повідомлення від нового постачальника про дату, з якої здійснюватиметься постачання природного газу. Новий постачальник має право відмовити споживачеві у підписанні договору за наявності боргів перед старим постачальником. Процедура розгляду заяви може тривати максимум 21 день. Новий постачальник має право мовчазної відмови, тож пам’ятаємо: якщо відповіді протягом трьох тижнів немає, вважається, що зміна постачальника не відбулася, а подана заява-приєднання анулюється. Крок 3: Отримати остаточний рахунок від попереднього постачальника протягом шести тижнів. Розрахуватись із попереднім постачальником упродовж десяти днів з моменту отримання рахунку. Якщо ж ви не погоджуєтеся із таким рахунком, тоді слід звернутися до суду. Перед тим, як обрати нового постачальника газу, рекомендуємо перевірити, чи компанія має право на постачання газу. Це можна зробити, зайшовши на сайт Національної комісії, що здійснює державне регулювання у галузі енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), потім вибрати розділ «Ліцензування - Ліцензійний реєстр НКРЕКП» та у розділі «статус ліцензії» перевірити її чинність.
Понад тисячу СЕС в приватних домогосподарствах: мешканці Львівщини активно використовують джерела відновлюваної енергетики
8 вересня 2020
Активно долучаються до використання відновлюваних джерел енергії мешканці Львівської області. В регіоні вже експлуатуються сонячні та вітрові електричні станції приватних домогосподарств, системи теплопостачання та гарячого водопостачання. Як розповіли у департаменті паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Львівської ОДА на сьогодні в приватних домогосподарствах області працює 1033 СЕС загальною потужністю 22,4 МВт та понад 1500 малих вітрових станцій, геліоколекторів та теплових помп. «Збільшення обсягів використання відновлюваних джерел енергії в енергетичному балансі регіону підвищує рівень диверсифікації джерел енергоносіїв, що сприяє зміцненню енергетичної незалежності держави», - зазначив директор департаменту Богдан Кейван. В межах реалізації «Програми енергозбереження для населення Львівщини на 2017 – 2020 роки» здійснюється відшкодування мешканцям області частини вартості обладнання, яке є ефективним механізмом стимулювання населення області до підвищення рівня використання альтернативних та відновлюваних джерел енергії з метою зменшення використання традиційних енергетичних ресурсів. Це в свою чергу зменшує шкідливий вплив на екологію області. В департаменті зазначили, що на сьогодні, вже відшкодовано 150 тис грн 6 мешканцям області. Ще 15 заявок перебуває на розгляді. В межах цієї ж програми діє відшкодування мешканцям 10% тіла кредиту на встановлення сонячних та вітрових електричних станцій приватних домогосподарств (але не більше відповідно 100 та 120 тис грн). На даний час відшкодовано 6 позичальникам 122,3 тис грн. «Закликаємо мешканців активно користуватись пільговими кредитами, встановлювати енергоефективне обладнання і відновлювальні джерела енергії та ощадно використовувати енергоресурси в своїх домівках»,- зазначив Богдан Кейван. Додамо, що Держенергоефективності запрезентувало брошуру про вітроустановки як альтернативне джерело електроенергії для домогосподарств. Брошура «Електроенергія з енергії вітру для Вашої родини», розроблена за підтримки ЄС у рамках Проекту ЄС Twinning «Розвиток відновлюваної енергетики України». «Для нас важливо поінформувати суспільство про різні джерела енергії та обладнання, завдяки яким можна стати енергонезалежним та економити на платіжках. Вітроустановки (ВЕС) – це ще одна можливість самостійно генерувати електроенергію і не залежати від постачальника», - прокоментував т.в.о. Голови Держенергоефективності Костянтин Гура. За словами Юрія Шафаренка, заступника Голови Держенергоефективності, серед переваг малопотужних вітрогенераторів: - генерація енергії навіть за дуже слабкого вітру – від 3-4 м/с; - енергопостачання впродовж всього року; - можливість використання комбінованої вітрової та сонячної електростанції (за єдиним тарифом); - екологічність виробництва електроенергії; - підтримка стабільного електропостачання за допомогою акумуляторів; - незначний шумовий та електромагнітний вплив завдяки використанню малопотужних установок. При встановленні ВЕС потрібно враховувати рельєф, «вітрове затінення» від будинків та дерев. Для роботи вітроустановки домогосподарства достатньо середньорічної швидкості вітру близько 5 м/с. Детальніше про ВЕС дізнавайтеся у брошурі, а саме: види вітроустановок; процедуру встановлення; орієнтовні розрахунки витрат та вигоди; успішні історії. Завантажуйте, читайте та діліться із близькими, рідними та друзями. Довідково Усі 5 брошур та відеоролик у рамках кампанії «Чиста енергія для Вашої родини» можна переглянути на сайті Держенергоефективності. Юлія Савостейко
В області діє механізм підтримки ОСББ для впровадження заходів з підвищення енергоефективності
26 Червня 2020
Для органів місцевого самоврядування провели онлайн тренінг «Стимулювання підвищення енергоефективності житлового фонду на місцевих рівнях». Як наголосили у департаменті паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Львівської ОДА підвищення енергоефективності в житловому фонді – важливий елемент боротьби зі змінами клімату. Тренінг провели регіональний консультант у Львівській області Програми підтримки Фонду енергоефективності Галина Когут та начальник управління енергозбереження департаменту Андрій Якубовський. В межах семінару обговорили важливі аспекти місцевих програм підтримки, серед яких простота і прозорість, рівний доступ, сталі правила гри та уніфікація з програмами ДУ «Фонд енергоефективності». Як розповіли у департаменті сьогодні в межах програми «Енергозбереження для населення Львівщини» передбачено механізм підтримки об’єднання співвласників багатоквартирних будинків для впровадження заходів з підвищення енергоефективності за умови роботи з Державною установою «Фонд енергоефективності». Механізм передбачає відшкодування відсоткової ставки на рівні облікової ставки НБУ у перший рік кредитування. «Надзвичайно важливим є також забезпечення підтримки на місцевому рівні», - наголосили у департаменті. Станом на сьогодні 14 ОСББ Львівської області мають погодження заявки ДУ «Фонд енергоефективності». «Підвищення енергоефективності у житловому фонді є надзвичайно важливим оскільки близько 60% паливно-енергетичних ресурсів в області використовується фізичними особами на потреби домогосподарств. Комплексна термомодернізація житлового фонду не тільки дозволить скоротити енергоспоживання, а відтак і зменшити вартість платіжок за тепло, а й підвищить комфортні умови проживання, зменшить навантаження на комунальні служби міст, підвищить енергонезалежність та зменшить викиди парникових газів», - зазначив директор департаменту паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Львівської ОДА Богдан Кейван. ДУ «Фонд енергоефективності» компенсує на грантових умовах до 70% коштів залучених на підвищення енергоефективності. З детальною інформацією про ДУ «Фонд енергоефективності» можна ознайомитись на сайті.
Львівська ОДА підписала угоду з «Укртранснафта» щодо розвитку соціальної інфраструктури населених пунктів області
7 серпня 2019
Сьогодні, 7 серпня, Львівська ОДА, Львівська обласна рада та Акціонерне товариство «Укртранснафта» підписали угоду про співробітництво щодо розвитку соціальної інфраструктури населених пунктів Львівської області. Меморандум передбачає фінансування соціальних проектів на 2019 рік. Зокрема, це проекти з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання об’єктів соціальної та дорожньої інфраструктури населених пунктів Львівської області, які сприятимуть розвитку нафтогазової галузі на території області та підвищення енергетичної безпеки України в цілому. Загалом цьогоріч планують профінансувати 9 об’єктів на суму 10 млн грн. «Сьогодні ми підписуємо фінансовий документ, який дасть можливість скерувати ті кошти, які були раніше обумовлені, на розвиток об’єктів соціально-економічної, житлово-комунальної інфраструктури Львівської області. Хочу подякувати «Укртранснафті» за позицію відповідального українського бізнесу, яка проявляється не тільки в сплаті податків, зборі промислових платежів, але й у тому, що підприємство дбає про працівників та населені пункти області, вкладаючи кошти в їхній розвиток. Той фінансовий ресурс, який буде спрямований і на вуличне освітлення, і на закупівлю обладнання для медичних закладів та реконструкцію загальноосвітніх навчальних закладів, а також інші об’єкти - це те, на чому Львівська облдержадміністрація та Львівська обласна рада акцентують свою увагу впродовж останніх років», - зазначив заступник голови Львівської ОДА Роман Филипів. Додамо, що угода є продовженням дії Меморандуму, підписаного учасниками у березні.
Власники домашніх СЕС отримуватимуть виплати за "зеленим тарифом"
7 серпня 2019
6 серпня Президент України Володимир Зеленський підписав Закон про внесення змін до статті 9-1 Закону України "Про альтернативні джерела енергії" щодо врегулювання питання генерації електричної енергії приватними домогосподарствами. Зміни дозволяють застосовувати "зелений" тариф для електроенергії, яку виробляють приватні сонячні електростанції потужністю до 30 кВт, а також скасовують обов’язкову умову щодо розміщення таких установок виключно на дахах або фасадах будівель чи інших капітальних спорудах. Зазначимо, що дія Закону триватиме до 2030 року. Департамент паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Львівської облдержадміністрації нагадує мешканцям Львівщини, що у межах "Програми енергозбереження для населення Львівщини на 2017 – 2020 роки" здійснюється компенсація 10% тіла кредиту (але не більше 25 тис грн) позичальникам, які отримають кредити на встановлення приватних сонячних електростанцій, на що в обласному бюджеті на 2019 рік передбачили 1 млн грн.