В області підбили підсумки обласного конкурсу для вчителів
13 грудня 2021
У Програмі розвитку освіти цьогоріч заклали два конкурси для вчителів. Один із них - «Дидактичне забезпечення змішаного та дистанційного навчання» - завершився сьогодні урочистим нагородженням лауреатів та учасників конкурсу.
Конкурс відбувся вперше та був покликаний виявити та поширити кращий досвід використання дидактичних матеріалів для проведення навчання у різних форматах.
«Починаючи формувати Програму розвитку освіти, ми намагались всім пояснити, що освіта це не будівля чи парти, це вчителі та учні. Якщо ми не будемо працювати над змістом освіти і навчати вчителів, у нас не буде доброї освіти. Тому у Програмі розвитку ми заклали різні механізми стимулювання вчителів. Щоб ті педагоги, які мають ініціативи, ідеї, напрацювання були вмотивовані. Цього всього без підтримки голови адміністрації ми б не мали. Він довіряє команді департаменту і сприяє всяким нашим починанням, які ми звершуємо разом із вами. Закликаю вас долучатись до різних проектів, адже найголовніше сьогодні – це ідеї», - звернувся до педагогів директор департаменту освіти і науки Олег Паска.
Очільник департаменту наголосив, що наступного року конкурсу відбудеться знову та закликав освітян подавати свої напрацювання знову та залучати до конкурсу колег.
Конкурс щодо дидактичного забезпечення передбачав три номінації: урок змішаного навчання, урок дистанційного навчання, урок змішаного (дистанційного) навчання для учнів із особливими освітніми потребами.
«Цей конкурс ми організували вперше, і звісно він ще потребує вдосконалення. Однак він видався складним і цікавим. Складним тому, що не дуже довго ми працюємо над виробленням навичок навчати дистанційно і ще нема великої кількості нагромаджених напрацювань в цьому напрямку. А цікавим тому, що пізнається багато нового і доводиться навчатись теж все новим і новим речам. Маємо щирі сподівання, що наступного року він буде масштабнішим та ширшим», - розповіла голова конкурсної комісії Ірина Сислюк.
На конкурс було подано 30 авторських робіт, серед них 3 колективні. Найбільше робіт подали у номінації «Урок дистанційного навчання». Педагоги представили на розгляд комісії навчальні програми з інформатики, української та англійської мов, а також з підприємницької грамотності, історії України, літератури, фізики тощо.
Лауреати та учасники конкурсу отримали дипломи, подяки та грошову винагороду. Дипломи лауреатів із найвищим рейтингом вручили вчительці Доброгостівського ЗЗСО імені Івана Боберського Ірині Шевчук, вчительці Оброшинського ЗЗСО Ірині Багрій, а також команді у складі старшої викладачки ЛОІППО Євгенії Сливки та вчительки ЗЗСО № 68 Львова Галині Ковалишин.
«Такий конкурс потрібен, і це беззаперечно. Нікого з нас не вчили навчати в інший спосіб, ніж очно. Наше завдання сприяти ефективному поширенню позитивних практик. Оці кращі приклади, які за задумом мали з'явитись за результатами конкурсу, мають бути прикладом для інших. Створити колекцію робіт, до якої педагоги області можуть звернутися, це наше амбітне завдання на наступний рік. Деякі роботи викликали великі дискусії у членів конкурсної комісії та зумовили розуміння, що треба додавати нові номінації, і ми це зробимо наступного року. Ви здійснили прорив, насмілившись бути першими», - зазначила директор Центру інноваційних освітніх технологій Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти «Львівської політехніки» Маргарита Носкова.
На наступний конкурс в Програмі розвитку освіти Львівщини закладуть відповідні кошти, а роботи педагогів формуватимуть у своєрідну базу, якою можна буде користуватись.
«Авторська навчальна програма – це якісна стратегія навчання», - Роман Пастушенко
1 серпня 2021
Нещодавно розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації затверджено Положення двох конкурсів: «Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу» та «Дидактичне забезпечення змішаного та дистанційного навчання».
Проведення цих щорічних конкурсів для педагогічних і науково-педагогічних працівників області передбачене Програмою розвитку освіти, і на них закладено відповідні кошти. На перший педагоги уже можуть подавати свої роботи, оскільки оприлюднено відповідний наказ, інший наразі готується, бо цей конкурс стартує пізніше, восени.
Про особливості конкурсів та їх терміни сьогодні говоримо із керівником проєктів Романом Пастушенком.
- Пане Романе, звідки виникла ідея створити конкурс для вчителів?
- До такого кроку нас мотивував Закон України «Про повну загальну освіту», адже школи, які переходять до викладання за новими Державними стандартами повинні на базі модельних програм мати власні навчальні програми. Базова школа почне навчатись за такими програмами із 2022 року. Міністерство уже затвердило 75 модельних навчальних програм, тож ми вирішили, що педагогам Львівщини потрібно надати шанс поширити власний досвід навчання, підтримавши їхнє бачення стратегії вивчення шкільних предметів за допомогою відповідного конкурсу.
- Педагоги яких предметів можуть подавати свої роботи на конкурс?
- Матеріали на конкурс в межах проєкту «Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу» прийматимуть до 10 вересня. Цьогоріч у конкурсі передбачили такі номінації: «Навчальні програми з предметів (інтегрованих курсів) мовно-літературної галузі базової середньої освіти»; «Навчальні програми з предметів (інтегрованих курсів) математичної та природничої галузі базової середньої освіти»; «Навчальні програми з предметів (інтегрованих курсів) громадянської та історичної галузі базової середньої освіти»; «Навчальні програми з предметів (інтегрованих курсів) технологічної й мистецької галузі базової середньої освіти»; «Навчальні програми з предметів (інтегрованих курсів) за вибором для забезпечення базової середньої освіти».
- Яку мету переслідує конкурс інноваційних програм?
- Знайти і підтримати тих педагогічних працівників Львівщини, які хочуть впровадити власні педагогічні знахідки й інновації, наприклад, інтегровані курси. По суті, всі навчальні програми є стратегіями навчання, кожен вчитель, працюючи з учнями, повинен мати свою стратегію навчання. Розраховуємо на те, що вчителі зацікавлені у цьому.
- У програмі розвитку освіти закладено на такі заходи конкурентні суми?
- Програма розвитку освіти передбачає понад 200 тисяч гривень на цей проєкт. Тобто винагорода буде немала. Кожен педагог, який викладає той чи інший предмет, відповідно до закону має створити власну навчальну програму. Така програма може бути або авторською, на що власне розрахований конкурс, або програмою складеною на основі навчальної модельної програми.
- А як було раніше?
- До цього була єдина державна програма, і вчитель складав свій календарно-тематичний план. Тепер плану ніхто не вимагатиме, адже вчитель матиме цілу програму. Навчальна програма, за якою предмет викладає вчитель, має конкретизувати модельну, або бути авторською, що має відповідний гриф МОН України. У модельних програмах вказано тільки загальну кількість годин на викладання предмета, теми та очікувані результати, що забезпечують реалізацію Державного освітнього стандарту. Програми, створені на основі модельної, відрізнятимуться тільки розподілом годин на вивчення окремих тем (розділів), а також можуть мати додаткові елементи змісту і очікувані результати навчання, що відображають запити й інтереси шкільної спільноти. Ми ж хочемо підтримати талановитих педагогів, які ризикнуть запропонувати власну, оригінальну навчальну програму, що зможе претендувати на гриф та широке використання не тільки на Львівщині, а й в Україні загалом.
- Які вимоги чи обмеження є до авторів конкурсних робіт?
- Один учитель чи авторський колектив може подати кілька навчальних програм, обмежень за кількістю нема. Щоправда, є два інших обмеження. Передбачається, що конкурс буде щорічним, тому цього року проєкт «Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу» призначений тільки для базової школи (5-6 і 7-9 класи). Друге обмеження стосується авторів, адже ми приймаємо програми, створені виключно освітянами, які проживають і працюють у Львівській області, або авторськими колективами, де більшість авторів із Львівщини.
- Чи планується відібрати певну кількість робіт?
- Кількість переможців також не обмежується, це буде залежати від рішення комісії, що ухвалюватимуть на підставі висновків експертів. Практично конкурс матиме два тури. Під час першого програми, допущені до конкурсу, проаналізують експерти. Далі експертні висновки та оцінки, виставлені відповідно до затверджених вимог, розгляне комісія, яка й обере переможців.
- Чим зумовлений вибір названих Вами номінацій?
- Насамперед тим, що з 2022-2023 навчального року впровадження концепції «Нова українська школа» розпочнеться в основній школі, яка дає базову середню освіту. Навчання буде переорієнтовано на реалізацію компетентнісного потенціалу 9 освітніх галузей, визначених новим стандартом. Наші номінації охоплюють 6 найважливіших. Окремо хочемо підтримати предмети за вибором, факультативи чи гуртки, які працюють в межах годин, що визначені як шкільний компонент. Як правило, більшість таких годин йде на краєзнавство, християнську етику, іноземні мови, художню культуру. Ми розраховуємо, що у нас є чимало вчителів, напрацювання яких заслуговують популяризації як цінний педагогічний досвід.
- З Вашого досвіду, наскільки наші педагоги готові до створення власних навчальних програм?
- До прийняття закону і створення держстандарту неможливо було використовувати свої навчальні програми, це вдавалось робити лише в межах шкільного компонента. Досвід показує, що львівські педагоги активно беруть участь у створенні модельних програм та проєктів, які пропонували у Міністерстві. З 75 програм затверджених міністерством освіти, декілька створені педагогами і науково-педагогічними працівниками Львівщини.
- Доки триватиме конкурс?
- На Міжнародний день вчителя, 5 жовтня, нагородимо переможців, а їхні програми запропонуємо окремим школам для апробації у форматі всеукраїнського експерименту. За результатами апробації ці програми можуть бути подані на розгляд предметних конкурсних комісій, за рекомендаціями яких надається гриф Міністерства. За нашими планами у 2021-2022 навчальному році відберемо для експерименту 10 шкіл. Якщо це будуть програми для 5-6 класів, їх апробація триватиме два роки, якщо для 7-9 класів, то відповідно три роки. Підсумкові документи апробації, висновки експертів та вчителів, які працювали із такими програмами, слугуватимуть підставою для отримання грифу. Гриф Міністерства потрібний для використання у ЗЗСО програм, що забезпечують реалізацію Державних освітніх стандартів. Програми предметів, що входять у шкільний компонент, теж можуть мати відповідний гриф, але питання про їх використання шкільні педагогічні ради вирішують самостійно.
- За якими критеріями обиратимуть школи для апробації програм?
- Звичайно, пропонуватимемо участь в експериментів опорним школам, де працюють компетентні, високопрофесійні педагоги. Але рішення про участь у відповідному експерименті прийматимуть самі школи. Автори також зможуть апробовувати свою програму в тій школі, в якій працюють. Попередньо ми шкіл для апробації не визначали, бо не знаємо, програми яких предметів (інтегрованих курсів) будуть подані на конкурс і які переможуть. Але для того, щоб педагоги робили свідомий вибір, в умовах конкурсу передбачено подання поряд з програмою зразків навчальних матеріалів до неї (мінімум до однієї теми на клас). Зрозуміло також, що переможці конкурсу мусять узяти на себе зобов’язання допомагати експериментальним школам цю програму реалізувати, готуючи хоча б методичні матеріали для вчителів.
- Якщо Законом передбачено розробляти свої навчальні програми усім педагогам, то чи значить це, що їх будуть вчити писати такі програми?
- Педагогів уже восени готуватимуть до викладання за новим держстандартом базової середньої освіти, тож розробка навчальних програм обов’язково стане компонентом підвищення кваліфікації. Навчати цього будуть, зокрема, у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. Думаю, що в програмі підвищення кваліфікації для вчителів 5-6 класів, яка зараз розробляється, методика планування навчання буде одним з найважливіших модулів. Тож, вчителі які подадуть свої програми на конкурс, зможуть претендувати на зарахування їм відповідної частки навчальних годин на підставі висновків експертів щодо їхніх програм.
- Такий конкурс – це можливість для наших педагогів популяризувати свою працю…
- Даємо шанс вчителям створити власні програми і втілити їх в усій Україні. Добра навчальна програма - це успішна стратегія навчання.