Думка експерта: Шкільний компонент у навчальній програмі дозволить посилити національно-виховну складову
Включення географії до природничої галузі та вивчення її змісту в інтегрованих курсах Типової освітньої програми не враховує присутність у цьому предметі суспільного компоненту: краєзнавства, розміщення продуктивних сил тощо.
На думку Заслуженого вчителя України, багаторічного директора Бібрецької середньої школи ім. Уляни Кравченко, автора видань на історичну тематику Тараса Шаха, на такий недолік проекту Типової освітньої програми варто звернути увагу.
«У програмі, що пропонує Міністерство, майже нема місця для шкільного компоненту. Я пропонував, починаючи від 5 класу, запровадити одну годину краєзнавства. І кожна школа чи територіальна громада має розробити свій план цього курсу, прив’язаний до місцевості. Звісно, має бути єдиний типовий загальноукраїнський план, що формує світогляд та загальні знання, на основі якого кожна місцевість зможе наповнювати його своєю специфікою. Адже є багато унікальних містечок і сіл, історію та значення яких варто знати дітям, які навчаються і живуть неподалік», - переконаний член Експертної ради при департаменті освіти і науки Львівської ОДА Тарас Шах.
За його словами це дозволить залучити дітей, до того, що їм може бути цікаво.
«Наступного року буде річниця трагічних подій пов’язаних з Голодомором. Ще один варіант: в цей процес варто залучити кожну школу, бо це всеукраїнська трагедія, вона не повинна обходити нікого стороною. Діти мають виховуватись з розумінням, що вони - частина тієї нації, яку прирекли на голод. Інтегрувати дітей у цей процес можна різними способами: конкурсами, благодійними ярмарками, концертами. Головне, щоб вони долучались, а для цього потрібно, щоб кожна школа мала цей часовий запас у шкільній програмі», - зазначив Тарас Шах.
Історик переконаний: навчання це не лише сидіння за партою та зубріння правил і формул.
«Варіативність в навчальному плані дозволила би залучити дітей до національно-виховного процесу. Певна річ, для цього потрібні ініціативні, вмотивовані вчителі. Але гадаю, в наших школах таких немало. Зараз ми можемо спостерігати, що відбувається там, де виховний процес молодого покоління упустили: триває війна. На мою думку, такі варіативні навчальні плани можна впроваджувати не одразу, для прикладу розпочати із кількох пілотних шкіл, але так чи інакше цей варіант не варто упускати», - резюмував історик.
Зазначимо, 13 січня Міністерство науки та освіти України винесло на громадське обговорення проект Типової освітньої програми для 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти. Департамент освіти та науки Львівської ОДА ініціював громадське обговорення Типової освітньої програми, за результатами якого напрацювали пропозиції та зауваження, та скерували їх у Міністерство.