“Для нас важливо гарантувати права учня”, - Лілія Гриневич про розвиток дуальної форми освіти
Міністерство освіти та науки оприлюднило проект розпорядження Уряду про договір щодо здобуття професійно-технічної освіти за дуальною формою навчання.
Про це повідомила сьогодні під час брифінгу Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
“У цьому договорі визначені обов’язки закладу освіти, роботодавця та учня. Для нас важливо гарантувати права учня. Відтак, учень, підписуючи такий договір, повинен знати, що, коли він бере участь у дуальній формі освіти, він матиме гарантоване місце праці, а роботодавець міг спланувати, як у нього оновлюватимуться кадри на виробництві”, - зазначила Лілія Гриневич.
Зокрема Міністр наголосила, що за три роки в Україні створили 100 навчально-практичних центри за кошти державного бюджету.
“Третій рік поспіль відбуваються інвестиції у обладнання професійно-технічної освіти і для нас критично важливо залучити до розвитку профтехосвіти роботодавців. За ці три роки в Україні створили 100 навчально-практичні центри в Україні за кошти державного бюджету. Обласні адміністрації створювали також центри за кошти від залишків освітньої субвенції. У Львівській області за цей період відкрили 18 навчально-практичних центрів, лише 5 за кошти роботодавців, 6 – за кошти субвенції, а решту - це кошти області”, - наголосила Лілія Гриневич.
Також Міністр наголосила, що в Кабміні обговорюють новий закон про професійно-технічну освіту та паралельно ведуть перемовини з Європейським Союзом про великий проект щодо модернізації інфраструктури професійно-технічної освіти в України.
Новини за темою
Володимир Зеленський утворив Раду з питань розвитку професійно-технічної освіти
31 березня 2021
Президент України Володимир Зеленський підписав Указ № 130/2021 «Про пріоритетні заходи щодо розвитку професійної (професійно-технічної) освіти». Документ має на меті сприяння модернізації системи професійної (професійно-технічної) освіти відповідно до потреб ринку праці, міжнародних стандартів і практик для забезпечення реалізації права громадян на якісну та доступну професійну (професійно-технічну) освіту, а також створення умов для формування й розвитку актуальних професійних компетентностей людини для її успішної професійної діяльності та самореалізації. Зокрема, цим указом утворена Рада з питань розвитку професійної (професійно-технічної) освіти як консультативно-дорадчий орган при Президентові України та затверджене Положення про неї. Рада утворюється у складі голови, двох заступників голови та інших членів Ради, які беруть участь у її роботі на громадських засадах. Персональний склад Ради затверджує Глава держави. Основними завданнями Ради є: моніторинг розвитку професійної (професійно-технічної) освіти; аналіз та удосконалення законодавства України у цій сфері; вивчення тенденцій розвитку ринку праці та прогнозування пріоритетних напрямів і шляхів розвитку освіти; розробка пропозицій щодо формування сучасних професійних компетентностей у сфері професійної (професійно-технічної) освіти тощо. Керівникові Офісу Президента України доручається подати у двотижневий строк пропозиції щодо персонального складу Ради. Кабінет Міністрів має забезпечити розробку та затвердити до 1 вересня поточного року державну цільову програму розвитку професійної освіти на період до 2027 року, спрямовану на модернізацію системи професійної та професійно-технічної освіти. Програма повинна передбачати заходи щодо вдосконалення системи професійної (професійно-технічної) освіти України та запровадження кращої моделі фінансування діяльності відповідних закладів з урахуванням реальних потреб для забезпечення здобуття сучасних професій. Має відбутися оновлення змісту такої освіти, серед іншого шляхом розробки та затвердження нових державних стандартів, упровадження в освітній процес інноваційних технологій навчання, забезпечення здобувачів професійної освіти сучасними підручниками (посібниками) та їхніми електронними версіями. Також має передбачатися запровадження ефективних механізмів проходження виробничого навчання, виробничої практики відповідно до актуальних вимог професійних стандартів. Крім того, повинне відбутися оновлення програм підвищення кваліфікації для викладачів, педагогів професійного навчання, майстрів виробничого навчання таких закладів освіти, а також підвищення престижності їхньої праці, зокрема шляхом запровадження мотиваційних фінансових інструментів оплати праці. Також уряд має опрацювати питання щодо підвищення розміру стипендіального забезпечення учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти та розглянути можливість передачі державних закладів професійної освіти у комунальну власність.
На Львівщині провели широкомасштабне дослідження якості професійної освіти
23 січня 2020
Сьогодні, 23 січня, в області відбувається розширене засідання Регіональної ради професійної освіти при голові Львівської обласної державної адміністрації. Участь у ній взяв перший заступник голови Львівської обласної державної адміністрації Василь Лозинський. «Сьогодні ми з вами будемо бачити результат. Це перша черга. Я дякую усім, хто долучився до цього проекту. Завдання кожного з нас - розуміти, кого ми навчаємо, як ми навчаємо і для кого ми це робимо. Важливо, чи потім людина знаходить себе. Приємно, що серед нас сьогодні є роботодавці,адже важливо почути, які саме кадри є найбільш затребуваними і який результат це буде мати для розвитку нашої області - економіки та промисловості», - наголосив Василь Лозинський. У межах заходу відбулась презентація результатів анкетування випускників та роботодавців Львівщини з питань якості професійної освіти у регіоні. «Ми розглядаємо один з етапів проведеного дослідження ринку праці у межах проекту секторальної підтримки Національного університету «Львівська політехніка». Станом на сьогодні, це проміжні результати, - додав т.в.о. директора департаменту освіти та науки Львівської ОДА Ігор Гайдук. - Для нашої області, яка є прикордонним регіоном, актуальність вирішення проблеми забезпечення регіональної економіки якісними професійними кадрами особливо висока». Так, за результатами анкетування встановлено, що середній рівень зайнятості випускників у Львівській області становить 77%, частка осіб, працевлаштованих за фахом – 81%. На умовах офіційної, задекларованої праці зайнято 79% випускників, 95% з них працюють у статусі найманого працівника протягом першого року після завершення навчання. Середній рівень доходу випускника від найманої праці складає 7000 грн. Найвищі показники доходів демонструють електрогазозварники, слюсарі з ремонту колісних транспортних засобів, кухарі. Рівень задоволення випускників якістю здобутої робітничої професії у ЗПТО складає майже 92%. Лише 6,8% осіб не змогли однозначно відповісти на це запитання. Найвищий рівень працевлаштування за фахом, за оцінками випускників, зафіксовано для офіціантів, барменів, кухарів, кравців, закрійників, перукарів, слюсарів з ремонту колісних транспортних засобів. Робота здійснена у межах реалізації Проекту регіонального розвитку "Моніторинг реалізації інтелектуального потенціалу випускників закладів вищої освіти і закладів професійно-технічної освіти прикордонного регіону: соціальне партнерство, державне і регіональне замовлення». Ініціатор Проекту департамент економічної політики Львівської обласної державної адміністрації.
Львівщина - друга в Україні за кількістю заяв на навчання за регіональним замовленням
6 листопада 2019
Сьогодні, 6 листопада, відбулось засідання Регіональної ради професійної освіти при голові Львівської обласної державної адміністрації. Серед учасників засідання – перший заступник голови Василь Лозинський, заступник голови Львівської ОДА Іван Собко, заступник голови Львівської обласної ради Юрій Гудима. «Час не стоїть на місці й актуальність тих чи інших професій зрозуміло змінюється. І ми маємо встигати за цими тенденціями. Сьогодні в нас є комунікація між закладами профтехосвіти, підприємствами, центром зайнятості та профільними департаментами, зокрема економікою, освітою. І в цій комунікації нам важливо скоригувати Регіональне замовлення, а також обговорити ті виклики, які сьогодні стоять перед нами у напрямі професійно-технічної освіти», - зазначив Василь Лозинський. «Перебуваючи із робочим візитом на Львівщині Міністр освіти та науки України Ганна Новосад позитивно відзначила тенденції по профтехосвіті у Львівській області. Понад 100 млн грн, які ми вклали в розвиток професійно-технічної освіти, свідчать про те, що профтехосвіта є в пріоритеті на Львівщині. І ми, готуючи макропоказники на наступний рік, в межах фінансового ресурсу обов’язково врахуємо побажання по цьому напрямку», - зазначив Іван Собко. Про стан виконання регіонального замовлення, а також коригування обсягів регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів у закладах професійної (професійно-технічної освіти) та фахової передвищої освіти Львівської області у 2019 році розповів т.в.о директора департаменту освіти і науки Ігор Гайдук. «Згідно з регіональним замовленням на 2019 рік, затвердженого регіональною радою, обсяг регіонального замовлення у робітничих кадрах та молодших спеціалістах по області склав 10750 осіб. За даними Міністерства освіти та науки України, Львівщина увійшла у ТОП-5 регіонів по Україні, які отримали найбільше заяв на навчання за регіональним замовленням, ми на другому місці із показником – 7616 учнів в абсолютних цифрах. По виконанню регіонального замовлення маємо 71 %, по державному – 74 %», - зазначив Ігор Гайдук. Серед ТОП-10 професій, на які зараховано найбільшу кількість учнів – кухар, електрогазозварник, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, водій автотранспортних засобів, перукар, тракторист-машиніст сільськогосподарського (лісогосподарського) виробництва, слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування, оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, кравець, офіціант, машиніст автомобільного крана. Серед професій, на які не відбувся набір – слюсар-електрик з ремонту електроустаткування, слюсар з контрольно-вимірювальних приладів та автоматики, слюсар-інструментальник, токар, електромонтер контактної мережі, соціальний робітник, озеленювач/лісоруб. Як наголосив т.в.о. директора департаменту економічної політики Львівської ОДА Степан Куйбіда сьогодні регіональне замовлення потребує коректив з точки зору потреб економіки, а відтак при його формуванні важливою має бути думка суб’єктів господарювання. В межах засідання порушили також актуальні питання галузі, серед яких забезпечення кадрами, матеріально-технічна база для навчання, фінансування. За підсумками засідання скоригували обсяги регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів у закладах професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти Львівської області у 2019 році. Також прийняли рішення щодо напрацювання проєкту інформаційної кампанії із залучення учнів Львівщини до виробничих професій. Також у планах - спільно з Львівським обласним центром зайнятості підсилити роботу щодо перекваліфікації працівників та залучення їх до виробничих спеціальностей.
Розвиток професійно-технічної освіти - у центрі наради із освітянами
8 лютого 2019
Сьогодні, 8 лютого, голова Львівської облдержадміністрації Олег Синютка зустрівся із директорами професійно-технічних навчальних закладів, аби узгодити плани подальшої співпраці та визначити пріоритетні напрями спільної роботи. Під час зустрічі порушили питання формування регіонального замовлення та налагодження співпраці із бізнесом. «Альтернативи дуальній формі навчання нема. Завдяки такому підходу ми можемо привернути увагу бізнесу та синхронізувати потребу ринку у певних професіях. Так чи інакше, найближчими роками регіональне замовлення буде скероване у бік виробничих професій. Дуже важливо зараз зосередити увагу також на профорієнтаційних заходах у середній школі, аби діти мали розуміння того, де себе можна зреалізувати. Окрім того, формування кластерів, яке інколи проходить не так швидко як хочеться, доводить доцільність такого процесу, тож ця ділянка роботи також буде в пріоритеті», - зазначив Олег Синютка. В межах наради представили презентацію щодо перспективи розвитку професійно-технічної освіти в регіоні. «Торік в межах програми розвитку освіти на Львівщині, вдалось скерувати кошти на оновлення матеріально-технічної бази та заходи з енергозбереження. Цього року тенденція щодо використання коштів повинна зберегтись. Окрім того, нам вдалось у 2018 році відкрити більше десяти нових навчально-практичних центрів, що дало можливість вивести навчання на новий, значно якісніший рівень. Облаштування нових центрів теж залишиться в пріоритеті на 2019 рік», - розповіла директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Любомира Мандзій. Директори професійно-технічних закладів висловили своє бачення розвитку галузі та наголосили на доцільності збалансованого підходу до формування регіонального замовлення.
“У бюджеті на 2019 рік передбачено 50 млн гривень на створення навчально-практичних центрів”, - Лілія Гриневич
10 грудня 2018
У бюджеті на 2019 рік передбачено 50 млн гривень на створення навчально-практичних центрів із сучасним обладнанням за професіями, яких найбільше потребує ринок праці. Про це повідомила сьогодні під час круглого столу на тему «Розвиток професійної освіти» Міністр освіти і науки України Лілії Гриневич. “Ми проводимо моніторинг затребуваних на ринку праці професій. Вже зрозуміло, що у переліку напрямів відбудуться зміни, зокрема, надзвичайно затребуваною за попередніми даними є професія монтажника з утеплення будівель. Ми сподіваємось, що вдасться за ці гроші створити ще 25 НПЦ, але це також залежатиме від того переліку професій, який ми отримаємо після моніторингу”, - наголосила Лілія Гриневич. Також вона зазначила, що Міністерство освіти та науки оприлюднило проект розпорядження Уряду про договір щодо здобуття професійно-технічної освіти за дуальною формою навчання. “Дуальна освіта – це коли учень близько 30% часу отримує теоретичні знання з професії у закладі освіти. Решту часу він проводить на реальному виробництві, де отримує можливість працювати на сучасному обладнанні, навчитись корпоративній етиці тощо. Зараз наші роботодавці не дуже глибоко зацікавлені в розвитку дуальної освіти. Я дуже прошу роботодавців, представників закладів професійної освіти, управлінців переглянути проект цього договору і упродовж орієнтовно тижня подати нам свої пропозиції. Ми довго працювали над цим документом, залучали і роботодавців, і наших юристів, щоб гарантувати права учнів”, - додала Міністр. Заступник голови Львівської ОДА Роман Филипів проінформував, що у Львівські області 30 закладів професійно-технічної освіти впровадили елементи дуальної освіти та наголосив на підсумках ініціативи - «Львівський промисловий ХАБ». "Львівський промисловий ХАБ" - ініціатива, яка розпочалась із перемоги у проекті секторальної підтримки, це спільна робота облдержадміністрації та НУ “Львівська політехніка”. Ми завершили перший етап, під час якого створено 8 промислових кластерів, ми навіть ухвалили рішення про підтримку таких кластерів за кошти обласного бюджету, відтак для кожного виділили 200 тис гривень. Приємно, що суб’єкти господарювання почали самостійну комунікацію із закладами професійно-технічної освіти”, - наголосив Роман Филипів. Нагадаємо, сьогодні Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич в межах робочої поїздки на Львівщину ознайомилась із роботою нового навчально-практичного центру, який відкрили на базі Міжрегіонального вищого професійного училища автомобільного транспорту та будівництва у листопаді цього року.
Перспективи професійної освіти: найзатребуванішими на ринку праці залишаються робітничі професії (+відео)
25 липня 2018
Ринок праці переорієнтувався і потребує кваліфікованих робітничих кадрів. Сьогодні на Львівщині функціонує 51 заклад професійної (професійно-технічної) освіти, який готує фахівців у сферах легкої промисловості, сільського господарства, деревообробки, художнього ремесла, харчової промисловості і сфери послуг, автомобільного та залізничного транспорту, будівництва. Навчання здійснюється за 235 спеціальностями із 21 напряму економічної діяльності. На базі закладів професійної освіти створено і функціонує 14 сучасних навчально-практичних центрів, з них 3 – створено у 2017/2018 навчальному році. З 1 вересня 2018 року у всіх закладах професійної освіти Львівської області впроваджуватимуть елементи дуальної форми навчання, що передбачає організацію освітнього процесу у форматі: теоретичне навчання – 30%, виробниче навчання та виробнича практика на підприємстві – 70% навчальних годин. Для популяризації професійно-технічної освіти департамент внутрішньої та інформаційної політики спільно із департаментом освіти і науки Львівської ОДА сворили промоційні ролики.
В області відкрили 3 навчально-практичні центри професійно-технічної освіти
16 липня 2018
Упродовж 2017-2018 навчального року на Львівщині відкрили 3 навчально-практичні центри професійно-технічної освіти. Це навчально-практичний центр інноваційного кравецтва, центр з підготовки робітників за професією «Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування» та центр ІТ-технологій. Як розповіла директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Любомира Мандзій, загалом в області діє 51 заклад професійної освіти. Цьогоріч завершили навчання 8544 учні. Свою майстерність учні та випускники професійно-технічних навчальних закладів продемонстрували у низці змагань, серед яких конкурси фахової майстерності, професійної майстерності «WorldSkills Ukraine», Всеукраїнський конкурс на кращий вебсайт закладу освіти, Всеукраїнський конкурс «Прорив легкої промисловості», Міжнародний конкурс «Кубок Карпат – 2018», конкурс «KNAUF MGK 2018». Також цьгоріч відбувся Форум професійної освіти, де були презентовані 35 закладів професійної освіти Львівщини.
На Львівщині планують створити 8 нових навчально-практичних центрів
15 травня 2018
У Львівській області функціонує 14 навчально-практичних центрів. Планують створити ще 8, з них 7 в області та один у Львові. Про це йшлося сьогодні, 15 травня, під час чергової сесії Львівської обласної ради. «Професійно-технічна освіта забезпечує потребу підприємств у кваліфікованих кадрах. Загалом, в закладах профтехосвіти станом на початок року навчається 22977 учнів. Здійснюється підготовка за 230 інтегрованими спеціальностями, в тринадцятьох навчальних закладах навчають за професіями загальнодержавного значення», - розповіла директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Любомира Мандзій. Також як зазначила Любомира Мандзій майже 10 тисяч випускників працевлаштували. Для підвищення якості профтехосвіти створюють навчально-практичні центри. Додамо, що мережа закладів професійної (професійно-технічної) освіти у Львівській області складає 51 заклад, (17 (Львів), 34 (область)). Окрім того, 3 заклади при установах виконання покарань, 2 заклади професійної освіти, що підпорядковані закладам вищої освіти, які отримують фінансування на підготовку робітничих кадрів з обласного бюджету.
У Куликові запрацює центр професійно-технічної освіти
27 березня 2018
Сьогодні, 27 березня, голова Львівської ОДА Олег Синютка зустрівся із в. о. голови Центрального апарату Державної служби зайнятості Валерієм Ярошенком та директором Львівського обласного центру зайнятості Василем Барилюком. Під час зустрічі обговорили питання покращення ситуації на ринку праці Львівщини. «Я переконаний, що служба зайнятості повинна бути установою, яка мотивує людей до самозайнятості, заохочує підприємців до створення робочих місць, надає можливість безробітним опановувати затребувані на ринку професії», - наголосив Олег Синютка. У межах зустрічі сторони також обговорили питання створення у Куликові на Жовківщині центр професійно-технічної освіти. Така установа із застосуванням методів профдіагностики активізує профорієнтаційну роботу серед школярів для того, аби молодь обирала професії, затребувані роботодавцями, зокрема у аграрній галузі. Також сторони наголосили на важливості підвищення заробітної плати для того, щоб зберегти трудовий потенціал. Керівник Державної служби зайнятості Валерій Ярошенко також зупинився на питанні перетворення служби у сервісну установу, важливості використання новітніх методів роботи, проведення профорієнтаційної роботи серед учнівства, підтримки підприємницьких ініціатив, стимулювання бізнесу до створення нових робочих місць, тощо.