Від 10 до 12 років тюрми: Верховна Рада посилила покарання за пособництво країні-агресору
Верховна Рада посилила відповідальність за колабораціонізм, ухваливши законопроєкт №7186. За співпрацю з державою-агресором відтепер передбачено від 10 до 12 років позбавлення волі та забороняється займати низку посад у майбутньому. Цей законопроєкт вставлює справедливого покарання для осіб, які здійснюють пособництво державі-агресору, співпрацюють із її окупаційною адміністрацією, збройними чи воєнізованими формуваннями на шкоду Україні.
Також обмежується доступ таких осіб до посад, пов’язаних із виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування, на строк від 10 до 15 років з можливою повною конфіскацією майна. Крім того, законопроєкт відносить підслідність справ щодо співпраці із державою-агресором до слідчих органів безпеки, а також поширює на таке кримінальне правопорушення можливість спеціального досудового розслідування (inabsentia).
До осіб, підозрюваних у державній зраді та співпраці з агресором, застосовуватимуть запобіжний захід у вигляді тримання під вартою. Причому для певної частини таких підозрюваних суддя має право не визначити розмір застави.
Новини за темою
Мешканців Львівщини запрошують долучитися до цікавого проєкту
5 жовтня 2021
Центр демократії та верховенства права в межах всеукраїнського проєкту «100 вчинків відповідальних громадян» відкриває реєстрацію на серію онлайн-заходів для представників Львівської області. Найближчий захід відбудеться онлайн 11 жовтня з 15:00 до 17:00. Для участі потрібно заповнити форму за посиланням. Проєкт «100 вчинків відповідальних громадян» - це довгостроковий проєкт, що має на меті сформувати всеукраїнську спільноту відповідальних громадян, підвищити рівень відповідальності суспільства в Україні, створивши список зі 100 вчинків відповідальних громадян. Учасники та учасниці у своєму місті створюватимуть список відповідальних вчинків, котрі позитивно впливають як на власне життя, так і на життя родини, громади, держави. Ці списки з 20 міст в подальшому стануть основою для об’єднаного загальноукраїнського списку, з якого шляхом голосування буде обрано топ-100 вчинків. Разом з медійним партнером The Ukrainians буде створено 10 яскравих відеоісторій та інтерв’ю про приклади відповідальних вчинків громадян нашої країни, щоб надихнути інших поширювати культуру відповідальності. Для кожного з 20 міст передбачено дві фасилітовані сесії онлайн (групові заняття, під час якого учасники та учасниці разом генерують ідеї): перша для формування переліку вчинків, а друга - щоб узгодити спільне розуміння їх змісту. Також на заходах учасники зможуть познайомитись з однодумцями та стати частиною спільноти відповідальних громадян. Мета проєкту - залучити якомога більше відповідальних громадян будь-якої професії, віку чи статі - студентів, підприємців, ІТ-спеціалістів та митців, вчителів, лікарів, держслужбовців чи депутатів місцевих рад. Для продуктивної роботи на кожну подію буде відібрано до 25 учасників. Якщо виникнуть питання, пишіть на пошту ua100actions@gmail.com Довідково: Проєкт «100 вчинків відповідальних громадян» виконує Центр демократії та верховенства права у партнерстві з Національним Демократичним Інститутом (НДІ), в рамках програми «Відповідальна та підзвітна політика в Україні» (U-RAP), за фінансової підтримки Агентства США з Міжнародного розвитку (USAID).
Президент підписав закон щодо посилення відповідальності за домашнє насильство та насильство за ознакою статі
29 липня 2021
Президент України Володимир Зеленський підписав Закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі» № 1604-ІХ, який Верховна Рада ухвалила 1 липня 2021 року. Документ дає змогу постраждалій особі отримати відшкодування матеріальних збитків і моральної шкоди, завданих унаслідок домашнього насильства. Згідно із законом, військовослужбовці, військовозобов'язані та резервісти, а також особи начальницького складу НАБУ, рядового й начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, служби цивільного захисту, ДБР та поліцейські несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення поліції про місце свого тимчасового перебування у разі винесення такого припису. Вказані правопорушення караються накладенням штрафу від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від 30 до 40 годин, або адміністративним арештом на строк до 10 діб. За повторні правопорушення, вчинені протягом року, передбачений штраф від 20 до 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин, або адмінарешт на строк до 15 діб. Цей закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Верховна Рада посилила відповідальність за домашнє насильство
2 липня 2021
1 липня 2021 року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі» (реєстр. № 3908-1). Законом удосконалено правове регулювання притягнення до адміністративної відповідальності військовослужбовців та інших осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів, за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування. Зокрема, документ передбачає, що за вчинення насильства, в результаті чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров’ю потерпілого, тягнуть за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин, або адміністративний арешт на строк до десяти діб. Ті самі дії, вчинені особою, яка протягом року вже мала адміністративне стягнення, тягнуть за собою накладення штрафу від двадцяти до сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або адміністративний арешт на строк до п’ятнадцяти діб. Як повідомляють у департаменті соціального захисту населення, протягом І кварталу 2021 року до уповноважених органів, що здійснюють заходи з питань запобігання та протидії домашньому насильству в області, надійшло 4474 звернень. Зокрема, 54 звернення надійшло від дітей, 284 - від чоловіків, 4136 - від жінок. Нагадаємо, у квітні у м.Трускавець відкрито відділення з надання притулку жінкам та дітям, які постраждали від домашнього насильства, Центру соціально-психологічної допомоги у Львівській області на 10 сімейних місць (10 жінок та 10 дітей).
Мешканців Львівщини закликають не спалювати суху траву
26 березня 2021
З початку року на території Львівської області зафіксували 63 нових випадки спалювання сухої рослинності на відкритих територіях. Сьогодні у Львівській ОДА відбулась нарада за участі заступника голови Львівської ОДА Віталія Загайного, в.о голови ЛОР Юрія Холода, представників ГУ ДСНС, правоохоронних органів, департаменту цивільного захисту, департаменту екології та природних ресурсів щодо боротьби з сезонними пожежами в екосистемах. Мешканців закликають суворо дотримуватися правил пожежної безпеки, не випалювати суху траву та сміття на присадибних ділянках, не розводити відкритий вогонь поруч із господарськими будівлями, а також не залишати недопалки та сірники на сухій трав’янистій підстилці. “Загальна площа, на якій виникли пожежі з початку року, склала 14 гектарів землі. Це – пожежі, пов’язані з горінням сухої трави та чагарнику. У минулому році пожежі охопили понад тисячу гектарів території, це, для розуміння, більше як 50 парків 700-річчя, що у Львові. Це є тривожним сигналом, і, власне, хочу наголосити, що за результатами внесених змін до законодавства, збільшена відповідальність, зокрема: за випалювання стерні, луків, пасовищ передбачені штрафи від 3060 до 12240 гривень для громадян, та від 15300 до 30600 гривень – для посадових осіб. За результатами наради, ми акцентували на важливості проведення широкої інформаційної кампанії, включно з використанням системи оповіщення спільно з департаментом цивільного захисту. Для ефективного подолання проблеми необхідно залучати громадськість, а також екологічних інспекторів, зокрема вчора одна з груп складала іспити, і ми сподіваємось, що ці люди включаться у роботу. Також хочемо залучити церковні громади, бо важливо, щоб церква теж інформувала про недопустимість спалювання”, – зазначив заступник голови Львівської ОДА Віталій Загайний. Як повідомив в.о голови Львівської обласної ради Юрій Холод, торік розробили електронну карту, на якій позначені всі ділянки, де горіли ліси, поля, торфовища та самосіви лісу. Також створені і здійснюють рейди спеціальні мобільні групи. Віталій Загайний наголосив, що надалі важливо працювати над тим, аби власники та орендарі земельних ділянок усвідомили свою відповідальність, селяни нарешті зрозуміли шкоду від паління сухостою та школярі вчилися змалку вчилися берегти довкілля. “У час, коли область залучає значний фінансовий ресурс для боротьби з коронавірусом, дуже хотілось б, щоб ми якомога менше коштів резервного фонду скеровували на подолання проблем пожеж в екосистемах”, – наголосив Віталій Загайний. Також він додав, що з наступного тижня щоп’ятниці відбуватимуться наради за участю усіх дотичних до вирішення проблеми пожеж в екосистемах служб, під час яких представники доповідатимуть про проведену роботу у цьому напрямі. Наголосимо, якщо ви помітили невелике загоряння трави або тліючу лісову підстилку від покинутого багаття, намагайтеся загасити його самі. Іноді досить просто затоптати полум’я, або залити його водою. Якщо ж пожежа розгорілася, і ви не можете загасити її самотужки – якнайшвидше зателефонуйте до служби порятунку за телефоном 101 чи повідомте лісову охорону або органи місцевого самоврядування і вкажіть про місце загоряння та як туди добратися.
В Україні планують посилити відповідальність за домашнє насильство
4 лютого 2021
Верховна рада підтримала у першому читанні законопроєкт про посилення відповідальності за домашнє насильство. Законопроєкт спрямований на удосконалення правового регулювання притягнення до відповідальності за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування, а також практичної реалізації права постраждалої особи на відшкодування матеріальних збитків і моральної шкоди, завданих внаслідок домашнього насильства. Згідно із пояснювальною запискою, пропонується за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі військовослужбовці та військовозобов'язані несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах. Крім того, збільшуються строки притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства до 6 місяців з дня виявлення правопорушення. Законопроєктом передбачається застосування нового альтернативного виду адміністративного стягнення за вчинення зазначених правопорушень – суспільно корисних робіт (від 120 до 240 годин – при першому порушенні протягом року та від 240 до 360 годин – при повторному порушені протягом року), і також збільшення строку адміністративного арешту до 10 діб (зараз сім діб). Також нарахована заробітна плата за виконання кривдником суспільно-корисних робіт перераховується постраждалій особі. Нацполіція може затримувати особу у разі вчинення домашнього насильства. Виключається обов'язкова присутність особи, яка притягується до адмінвідповідальності за вчинення домашнього насильства, у разі винесення термінового заборонного припису під час розгляду справи судом. Зазначимо, в Львівській області упродовж 2020 року до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення надійшло понад 19 тис звернень та повідомлень про домашнє насильство. Куди телефонувати у випадку домашнього насильства? Державний кол-центр з питань запобігання домашньому насильству: 15-47, працює цілодобово; Національна «гаряча лінія» з питань запобігання домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації: 0-800-500-335, або з мобільного 116 123, працює цілодобово; Дитяча «гаряча лінія»: 0-800-500-225, 116-111 з мобільного; Урядовий кол-центр: 15-45; «Гаряча лінія» Координаційного центру з надання правової допомоги: 0-800-213-103; Оперативна лінія Національної поліції України: 102; «Гаряча лінія» Львівської області: 112; Інформаційно-консультаційна лінія громадської організації «Центр «Жіночі перспективи»: 067-674-07-70; Телефон Довіри «Ставропігіон» (м.Львів): 15-58; «Гаряча лінія» мобільної бригади соціально-психологічної допомоги людям, які перебувають у кризовій ситуації і потребують екстреної допомоги, у тому числі, й постраждалим від домашнього насильства, при Львівському міському центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді: 0−800−307−305 (усі дзвінки безкоштовні). Допомогу надають мешканцям Львова, Винник, Рудно та Брюхович; Телефон мобільної бригади соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства при Яворівському районному центрі соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді: 067-834-06-38, 03259 211 74; Телефон Новострілищанської мобільної бригади соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства: 097 973 46 87; Телефон Львівського обласного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді: 032-261-09-42.
Мін’юст інформує: яка кримінальна відповідальність передбачена для неповнолітніх осіб за вчинення кримінального правопорушення
6 серпня 2019
З якого віку особи підлягають кримінальній відповідальності? Кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину виповнилося 16 років. Однак, за вчинення окремих видів злочинів до кримінальної відповідальності притягуються неповнолітні особи у віці від 14 до 16 років. Які види покарань застосовуються до неповнолітньої особи? До неповнолітніх, визнаних винними у вчиненні злочину, судом можуть бути застосовані такі основні види покарань як штраф, громадські роботи, виправні роботи, арешт або позбавлення волі. Крім того, до неповнолітніх можуть бути застосовані додаткові покарання у вигляді штрафу та позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю. У чому полягають особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх? Для неповнолітніх передбачені особливі, менш суворі, більш гуманні умови кримінальної відповідальності та покарання, порівняно з дорослими злочинцями, а саме: за певних умов допускається можливість звільнення неповнолітнього від кримінальної відповідальності із застосуванням до нього примусових заходів виховного характеру; скорочено види покарань та обмежено строки встановлених покарань; передбачено більш м’які вимоги (умови) для звільнення від кримінального покарання; зменшено строки після спливу яких до неповнолітнього можливе застосування умовно-дострокового звільнення, а також строки погашення і зняття судимості. Які особливості при призначенні покарання? Суд, окрім того, що враховує ступінь тяжкості вчиненого злочину, особу винного та обставини, що пом’якшують та обтяжують покарання, також враховує умови його життя та виховання, вплив дорослих, рівень розвитку та інші особливості особи неповнолітнього. Також неповнолітній вік особи, сам по собі, є обставиною, що пом’якшує покарання. Вона обов’язково має враховуватись при призначенні покарання незалежно від того, чи досяг підсудний на час розгляду справи повноліття. Чи може бути неповнолітній звільнений від відбування кримінального покарання? Так, українське законодавство передбачає таку можливість, але за певних умов. По-перше, неповнолітня особа може бути звільнена від покарання з випробуванням. Проте, таке звільнення є можливим якщо особу засудили до арешту чи позбавлення волі. Іспитовий строк встановлюється тривалістю від 1 до 2 років. По-друге, неповнолітнього може бути звільнено від покарання із застосуванням примусових заходів виховного характеру. Якщо неповнолітній вчинив злочин невеликої або середньої тяжкості, його може бути звільнено. Проте, має бути визнано, що внаслідок щирого каяття та подальшої бездоганної поведінки він, на момент постановлення вироку, не потребує застосування покарання. У цьому разі суд застосовує примусові заходи виховного характеру: застереження; обмеження дозвілля і встановлення особливих вимог до поведінки неповнолітнього; передача неповнолітнього під нагляд батьків чи осіб, які їх заміняють, чи під нагляд педагогічного або трудового колективу за його згодою, а також окремих громадян на їхнє прохання; покладення на неповнолітнього, який досяг 15-ти річного віку і має майно, кошти або заробіток, обов’язку відшкодувати заподіяні майнові збитки; направлення неповнолітнього до спеціальної навчально-виховної установи для дітей і підлітків до його виправлення, але на строк, що не перевищує 3 років. Але варто пам’ятати, у разі ухилення неповнолітнього, що вчинив злочин, від застосування до нього примусових заходів виховного характеру ці заходи скасовуються і він притягується до кримінальної відповідальності. У яких випадках неповнолітню особу можуть засудити до позбавлення волі? Позбавлення волі на певний строк є найсуворішим покаранням і може застосовуватися за: вчинений повторно злочин невеликої тяжкості ‒ на строк не більше 1 року 6 місяців; злочин середньої тяжкості ‒ на строк не більше 4 років; тяжкий злочин ‒ на строк не більше 7 років; особливо тяжкий злочин ‒ на строк не більше 10 років; особливо тяжкий злочин, поєднаний з умисним позбавленням життя людини, ‒ на строк до 15 років. За яких умов неповнолітні можуть звільнятися від кримінальної відповідальності? До неповнолітнього можуть бути застосовані загальні види звільнення від кримінальної відповідальності: у зв’язку з дійовим каяттям; у зв’язку примирення винного з потерпілим; у зв’язку з передачею винного на поруки; у зв’язку із зміною обстановки. Також до неповнолітнього може бути застосовано умовно-дострокове звільнення від відбування покарання. Проте, останній вид застосовується тільки до тих, кого було засуджено до позбавлення волі. Міністерство юстиції є координатором усіх напрямів роботи, пов’язаної з реформуванням сфери правосуддя для дітей в Україні. Так, в Україні впроваджена Національна стратегія реформування правосуддя для дітей на період до 2023 року в межах якої розроблено законопроект «Про правосуддя, дружнє до дитини» та стартував проект «Від мрії до дії», мета якого – профілактика правопорушень серед неповнолітніх. Додатково Мін’юст спільно з Генпрокуратурою запустили пілотний проект «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину» на базі системи надання БПД у Донецькій, Одеській, Львівській, Луганській, Миколаївській та Харківській областях. Ключові умови застосування Програми – додаткові заходи, які допоможуть неповнолітньому будувати соціальні зв’язки, знайти нове захоплення та змінити свою поведінку. Для цього залучаються спеціалізовані установи та психологи, які мають досвід ресоціалізації дітей. Далі, за результатами Програми відновлення, якщо неповнолітній відшкодує шкоду і примириться з потерпілим, кримінальне провадження закривається. При цьому неповнолітній пройде програми ресоціалізації. За статистикою Генпрокуратури, у 70% випадках неповнолітній правопорушник, який потрапив за грати на строк більше одного року, потрапляє у в’язницю повторно. Тож, відновне правосуддя дає шанс повернутися до нормального життя. Куди звертатися за більш детальною консультацією та роз’ясненнями? Якщо у вас залишились питання з цього приводу, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.
Жителів Львівщини закликають не зривати первоцвітів
20 лютого 2018
З метою організації заходів щодо охорони першоквітучих рослин, мешканцям Львівщини, що відповідно до законодавства за порушення порядку придбання і збуту об’єктів рослинного світу, які занесені до Червоної книги України чи порушення вимог щодо охорони таких видів рослин, знищення або незаконне вилучення їх з природного середовища, передбачена адміністративна відповідальність та нараховується шкода, яка іноді тягне за собою й кримінальну відповідальність. Департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації звертається до мешканців та гостей Львівщини із закликом бережливого ставлення до ранньоквітучих весняних рослин та формування почуття відповідальності за все, що діється навколо нас. Кожен з нас повинен усвідомити, що перші весняні квіти зазвичай є червонокнижними видами (білоцвіт весняний, підсніжник білосніжний, шафран Гейфелів, рябчик шаховий) і відіграють важливу роль в житті лісу. Побачивши продаж первоцвітів - звертайтеся у Державну екологічну інспекцію у Львівській області за номером телефону: 2387370 чи у Головне управління Національної поліції у Львівській області за коротким номером 102.