У Львові ізраїльські спеціалісти проводять семінари з інклюзії для українських освітян
10 та 12 жовтня на базі Навчально-реабілітаційного центру «Джерело» проводяться тренінги за участю ізраїльських фахівців для працівників інклюзивно-ресурсних центрів та педагогічних працівників інклюзивних класів закладів загальної середньої освіти Львівської, Волинської, Рівненської та Хмельницької областей.
Захід організований Міністерством освіти і науки України спільно з Посольством Держави Ізраїль та у партнерстві з Ізраїльським центром міжнародного співробітництва MASHAV.
Спікерами тренінгів є психолог психологічної служби при муніципалітеті м. Єрусалиму Наталія Стуканова та педагогічний психолог Психологічної служби мерії Єрусалиму Ольга Цин.
Учасникам заходу проведуть семінари «Філософія інклюзії та система освіти як частина процесу інтеграції людей з обмеженими можливостями. Система переходу на інклюзивну/спеціальну освіту», «Моделі інклюзії, діагностика та умови успішної інклюзії. Диференційований підхід в системі освіти дітей з особливими потребами», лекції – «Алгоритм взаємодії психолого-педагогічних служб та школи і моніторинг розвитку дитини з ООП», «Модель освіти дітей з особливостями психофізичного розвитку в Ізраїлі», а також тренінги зі складання індивідуального плану дитини.
«Зараз в Україні інклюзивна освіта динамічно розвивається – збільшується кількість дітей, які навчаються на інклюзії, активно створюються інклюзивно-ресурсні центри. Зокрема, на Львівщині прийнято рішення щодо створення 25-ти ІРЦ, на черзі – рішення щодо ще одного у Мостиському районі. Ми ставимо собі за мету забезпечити дітей з особливими освітніми потребами якісною освітою та створити умови для їх соціальної інтеграції», - наголосила директор департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації Любомира Мандзій.
Зазначимо, що системі інклюзивної освіти Ізраїлю притаманна низка низку цікавих системних речей. До прикладу, там діє механізм зворотної інклюзії – коли до спеціальних класів на деякі уроки приходять діти зі звичайних. Усе проходить у межах одного навчального закладу. Ізраїльські педагоги наголошують, що такий підхід до інклюзії допомагає запобігати булінгу ще на ранніх етапах.
Школярі з різними порушеннями розвитку можуть навчатися в інклюзивному класі на доступних для них уроках. Якщо ж якийсь предмет є складним для дитини, то вона має індивідуальні заняття з асистентом вчителя.
В Ізраїлі діють різноманітні центри для дітей від 0 до 21 року, вони організовані недержавними організаціями. У закладі, окрім персоналу, працюють також волонтери, і тільки на 40 % такі центри фінансуються державою – це хороший приклад державно-приватного партнерства, налаштованого на спільне вирішення соціальних проблем суспільства.
Новини за темою
«Ми повністю на боці України, а отже – на боці справедливості»: Міністр охорони здоров’я Ізраїлю під час візиту на Львівщину
4 квітня 2022
Сьогодні Міністр охорони здоров’я Ізраїлю Ніцан Горовіц відвідав один з польових шпиталів на Львівщині, який нещодавно розгорнули ізраїльські фахівці. Пан Міністр висловив свою підтримку Україні і запевнив у готовності Ізраїлю допомагати українцям, зокрема в плані реабілітації і забезпеченні медичним обладнанням та медикаментами. «Від початку російського вторгнення Ізраїль повністю на боці України, а значить – на боці справедливості. Наші лікарі відчули свій обов’язок допомагати людям, тому саме тут, в Україні, розгорнули польовий шпиталь. Водночас ми готові приймати поранених у себе. Не можу не згадати про ті випробування, які кожен день переживають українці, про звірства, які вчиняють проти мирного населення. Трагедія в Бучі сколихнула Ізраїль. Сьогодні, як ніколи, ми повинні підтримати Україну усім чим можемо», - зазначив Міністр охорони здоров’я Ізраїлю. Ніцан Горовіц під час візиту зустрівся із заступником міністра охорони здоров’я України Олексієм Яременком та поцікавився потребами галузі, враховуючи воєнний стан країни. «Від початку війни сотні лікарень України або зруйновані повністю, або частково пошкоджені. Більшість з них ворог атакує цілеспрямовано. Жахливий приклад з пологовим будинком в Маріуполі. Поранені не можуть повноцінно скористатись медичною допомогою, адже йде постійна атака ворога й на бригади лікарів. Окупанти обстрілюють і гуманітарні коридори. Система охорони здоров’я потребує ліків, зокрема для хірургії. Кількість – необмежена. Якщо конкретніше, то Україні потрібні броньовані автомобілі швидкої допомоги, бронежилети та каски для наших лікарів. Серед обладнання: мобільні рентгени, аптечки натівського стандарту, VAC-системи», - наголосив Олексій Яременко. В Міністерстві охорони здоров’я України уже підготували список необхідного, який передадуть ізраїльським партнерам. Своєю чергою, голова Комітету з питань здоров’я нації Михайло Радуцький на занепокоєння Міністра охорони здоров’я Ізраїлю назвав причини, чому Україна повинна перемогти. «По-перше, наша армія воює за власну землю. Україна за останні 8 років навчилась гідно відстоювати своє право на незалежність. По-друге, у нас є військова підтримка країн Європи та США. По-третє, усі повинні запам’ятати, що коли впаде Україна, то впаде увесь цивілізований світ. І найголовніше, по-четверте, враховуючи побачене українськими захисниками, які звільняють міста від окупантів, вони не можуть собі дозволити не воювати і не захищати», - зауважив Михайло Радуцький. До польового шпиталю завітав також начальник Львівської ОВА Максим Козицький. «В багатьох населених пунктах України люди елементарно не мають ні продуктів харчування, на запасів медикаментів, ні зв’язку. Це те, що приніс зі собою «рускій мір». З Львівщини щодня відправляємо гуманітарний вантаж до областей, куди можливо доставити допомогу. Чи можемо сказати, що цього вдосталь? Ні, адже війна триває. Я дякую усім партнерам, котрі зараз допомагають Україні та водночас закликаю країни, міжнародні організації – підтримати наших захисників, наших переселенців, наших біженців. Це ваш внесок у розбудову нового цивілізованого суспільства», - акцентував очільник області.
Львівщина отримує необхідні ліки та медобладнання на понад мільйон євро від світового медичного товариства
29 березня 2022
Медичну допомогу на понад мільйон євро отримає Львівщина. Її зібрали 4 організації: Європейський форум медичних асоціацій (EFMA), Всесвітня медична асоціація (WMA), Постійний комітет європейських лікарів (CPME), Ізраїльська медична асоціація (IMA). Супроводжував і передав її директор Інституту якості медицини професор Леонід Ельдельман (Ізраїль). Це допомога від медиків з різних куточків світу для українців, які страждають від війни. Йдеться як про необхідні сьогодні турнікети для військових, кровоспинні бандажі, також і ліки для цивільних, які складно знайти у Європі. Про це говорили сьогодні під час зустрічі начальника Львівської обласної військової адміністрації Максима Козицького з директором Інституту якості медицини, професором Леонідом Ейдельманом та Президентом Світової федерації українських лікарських товариств, професором Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького Андрієм Базилевичом. «Ми зібрали гроші в Ізраїлі, також лікарі по всьому світу давали гроші у Фонд, який ми заснували. Загалом зібрали більше 1 млн євро. Це аптечки першої допомоги, турнікети, ліки, яких немає сьогодні в Україні. До прикладу, ми отримали звернення від українських лікарів, що потрібні ліки для дітей, які страждають від ендокринних захворювань і без підтримуючого лікування помруть у найближчі дні. Ми привозимо ці ліки і все, що потрібно для надання допомоги в Україні»,- зазначив Леонід Ейдельман. Він також висловив підтримку від ізраїльського народу українцям, які сьогодні борються проти загарбника. Відтак, частина допомоги, а саме ліки вже є в одному з медзакладів області. Це сильні за дією антибіотики, знеболюючі, гормональні та кровоспинні засоби загальною вартістю майже 40 тис доларів. Як розповів Андрій Базилевич сьогодні прибуває ще одна частина допомоги, де будуть турнікети, ізраїльські бандажі, які входять в аптечку бійця, медичні тактичні наплічники, які використовують санітарні інструктори чи військові лікарі. Третьої частиною допомоги стануть манекени для навчання долікарської медичної допомоги, зокрема для вивчення методів кровоспинення. «Ми дуже вдячні медикам з різних куточків світу за надану допомогу, а також навчання, які вони готові проводити для наших медичних працівників. Сьогодні надзвичайно необхідними є турнікети і бандажі, від наявності та застосування яких на передовій залежить життя наших захисників, а також цивільного населення, адже ворог не щадить нікого»,- зазначив Максим Козицький. Уся медична допомога внесена у бази МОЗ, відтак медзаклади вже можуть готувати потребу, яка і буде розподілятись. Її зможуть отримати і волонтери, які допомагають у гарячих точках ведення бойових дій.
На Львівщині розгорнули польовий ізраїльський шпиталь
22 березня 2022
Сьогодні в одному із районів Львівщини розгорнули ізраїльський польовий шпиталь під назвою «Блискуча зірка». Медустанова надаватиме допомогу переселенцям, мешканцям Мостиської та сусідніх громад. Проєкт реалізували спільно Міністерство охорони здоров’я Ізраїлю та Міністерство закордонних справ України, за сприяння Фонду Шустермана, який опікується національним та соціальним проектами в Ізраїлі, та JDC (єврейська благодійна організація). Працюватиме шпиталь у спеціально облаштованих наметах. Тут ізраїльські лікарі проводитимуть первинний огляд, а також діятиме окремий ковідний ізолятор. Якщо людина потребуватиме хірургічного втручання, спеціалісти з Ізраїлю зможуть оперувати у приміщеннях лікарні громади. Для стаціонарного перебування хворих у шпиталі обладнали три палати: чоловічу, жіночу та дитячу. Щоб вирішувати питання комунікації, на реєстрації працюватиме медик з місцевої лікарні, а ізраїльським колегам постійно допомагатиме черговий лікар. Як розповів Ліор Хайат, спікер Міністерства закордонних справ Ізраїлю, у шпиталі працюють більше сотні людей медичного персоналу, які добровільно прибули з різних лікарень Ізраїлю з єдиною місією – допомогти людям в Україні. Він зазначив, що шпиталь працюватиме в Україні щонайменше один місяць, проте сподівається, що війна скоро завершиться. «На дипломатичному рівні я вважаю, що це одна з найважливіших місій за все моє життя – бути частиною цього проєкту. Це показує солідарність народу Ізраїлю та народу України. Це частина гуманітарної допомоги, яку ми надаємо упродовж останнього місяця. Два тижні тому Ізраїль надіслав більше сотні тонн гуманітарної допомоги та медичних препаратів до Львова, великі генератори електроенергії для лікарень у цьому регіоні, а також допомагає на кордонах людям, які залишають Україну», - зазначив Ліор Хайят. Він також додав, що шпиталь назвали на честь колишньої прем’єр-міністерки Ізраїлю Голди Меїр, яка народилася в Україні. Саме вона створила «Машав» - Національну ізраїльську агенцію гуманітарної допомоги. Крім надання медичної допомоги, ізраїльські медики планують проводити навчання для лікарів громади та області, а також розглядають можливість онлайн-консультацій з ізраїльськими спеціалістами різних профілів. Начальник Львівської обласної військової адміністрації Максим Козицький подякував організаторам польового шпиталю за допомогу та зазначив, що Україна дуже високу цінує підтримку народу Ізраїля. «Зовсім недавно Президент України виступав в Кнесеті і дуже чітко заявив, чого прагне наша держава. Перемога буде за нами! Нам треба рухатися вперед маленькими спільними кроками! Дякую за допомогу нашим людям! Закликаємо також підтримати Україну зброєю, підтримати закриття неба над Україною! Наступним кроком має бути можливість мирного існування наших народів у світі. Дякуємо вам за те, що ви тут. У важкі часи пізнаються справжні друзі. Ми цього ніколи не забудемо», - сказав Максим Козицький. Доктор Яель Хар Евен, директор шпиталю, зазначив, що Україна та Ізраїль історично пов’язані, адже століттями єврейські громади проживали на території України. Особиста історія доктора та багатьох, хто з ним приїхав, мають коріння в Україні. Мати доктора народилася в Карпатах, а його родина проживала в Україні кілька сотень років. «Є багато історій, які дають зрозуміти, що у нас є моральне зобов’язання, як у євреїв, як у медичних професіоналів, як у людей. Розгорнути польовий шпиталь – складне завдання. Але ми готові надавати допомогу і в складнішій ситуації», - запевнив Яель хар Евен. Він наголосив, що місія Ізраїлю щодо України – це бути разом у цей унікальний момент історії і щоб люди в Україні знали, що вони не самі. На сьогоднішній день, за інформацією МЗС Ізраїлю, в країні перебуває близько 15 тисяч біженців з України. Нагадаємо, подібний шпиталь, який організувала американська спільнота «Сумка Самарянина», запрацював 14 березня поблизу Львова. У шпиталі також надають медичну допомогу переселенцям та всім, хто її потребує.
Для представників територіальних громад організували форум щодо інклюзивного навчання
7 Червня 2021
Проєкт SURGe у жовтні 2020 – січні 2021 років провів дослідження з питань доступу дітей з особливими освітніми потребами до інклюзивної освіти у Львівській області. За результатами дослідження, та з урахуванням консультацій, проведених на національному та регіональному рівнях, були розроблені рекомендації, спрямовані на вдосконалення практик впровадження інклюзивної освіти. Ці рекомендації та результати дослідження днями презентували в межах форуму для представників відділів освіти та керівництва територіальних громад. «Результати міжнародного дослідження ми уже презентували директорам інклюзивно-ресурсних центрів, але вони також будуть корисні громадам, аби ті могли забезпечити подальший розвиток послуг для дітей з особливими освітніми потребами. Дослідження акцентує на позитивних нюансах та показує на що варто звернути увагу», - розповіла головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації Марія Васюник. Під час заходу в інтерактивному форматі обговорили також ключові для організації роботи питання, зокрема, щодо співпраці громад з ІРЦ, важливості проведення семінарів та серії тренінгів для представників громад, забезпечення підручниками та створення банку даних. «Щоб стратегічно планувати роботу на території, закладати кошти на програми та раціонально використовувати ресурси, громади повинні володіти всіма даними. Попри субвенцію, місцеві бюджети відповідають за фінансування великої кількості аспектів. Аби знати скільки коштів закладати на навчання дітей із особливими освітніми потребами, необхідно володіти всією картиною, зокрема, яка є потреба для формування послуг. Потреби можна визначити знаючи скільки дітей і яких категорій мешкає на території громади. Тоді можна буде формувати потребу і розуміти які послуги треба надавати», - акцентувала Марія Васюник. SURGe є проєктом технічної допомоги Уряду України та сприяє кращому плануванню і впровадженню реформ, орієнтованих на громадян. В межах проєкту впроваджується Ініціатива щодо розвитку послуг в громадах для дітей та сімей, діяльність якої спрямована на вдосконалення практик роботи з дітьми та їхніми сім’ями, розвиток необхідних для них послуг, удосконалення законодавства з питань захисту прав дитини та розвитку послуг.
«Як експортувати до Ізраїлю: виклики та можливості»: експортерів Львівщини запрошують до участі в онлайн-зустрічі
22 квітня 2021
29 квітня відбудеться онлайн-зустріч для компаній-експортерів Львівщини, які зацікавлені у виході на ринок Держави Ізраїль. Про це інформують у департаменті економічної політики Львівської ОДА. Під час заходу експортери зможуть безпосередньо проконсультуватися з українськими дипломатами, поставити запитання експертам, представникам бізнес організацій, почути корисні поради та рекомендації, обговорити перспективи співпраці та розширення присутності на ринку Ізраїлю. Фокусні індустрії заходу: -Харчова промисловість; -Текстильна галузь; -Деревообробна і меблева галузь; -Машинобудування. Онлайн-зустріч передбачає такі теми: - Чи варто експортувати до Ізраїлю? Угода про ЗВТ між Україною та Державою Ізраїль: перспективи поглиблення економічних відносин. - Технічне регулювання експорту до Ізраїлю. - Ринок Ізраїлю - короткий огляд провідних та потенційних галузей для експортування. З детальною програмою можна ознайомитись за посиланням. Для участі у заході необхідно заповнити форму за посиланням. Організатори: Львівська міська рада спільно з Радою експортерів та інвесторів при МЗС України, Посольство України в Державі Ізраїль, Israeli Ukrainian Alliance та Львівська обласна державна адміністрація. Інформаційну підтримку події надає Офіс з просування експорту України.
«Інклюзія сприяє створенню комфорту для усіх», - Марія Васюник-Кулієва
22 квітня 2021
Ідея інклюзивного навчання почала втілюватися в закладах освіти Львівщини ще у 90-ті роки XX століття завдяки співпраці освіти з громадськими об’єднаннями батьків, що виховували дітей з особливостями психофізичного розвитку. Львівщина була однією з перших у впровадженні інтегрованих програм для дітей з особливостями психофізичного розвитку в Україні. Яка ситуація у цій сфері зараз розповідає головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації, корекційний педагог, магістр державного управління Марія Васюник-Кулієва. - Який найбільший позитив у розвитку інклюзії ви спостерігаєте останніми роками? - Найбільший позитив - це зміна у ставленні суспільства до дітей з особливими освітніми потребами, а також збільшення кількості дітей, яким забезпечено доступ до інклюзивного навчання в закладах освіти. Кількість дітей у спеціальних закладах та кількість дітей у звичайних школах та садках, де є інклюзивні класи/групи, майже однакова. У 2020/2021 навчальному році у Львівській області 2037 дітей з особливими освітніми потребами навчається у закладах освіти, в яких організовано інклюзивне навчання. Для порівняння: у спеціальних закладах освіти - спеціальних школах та навчально-реабілітаційних центрах - у цьому навчальному році здобуває освіту 2083 дитини з особливими освітніми потребами. Можу спрогнозувати, що за рік чи два дітей з ООП у звичайних школах/садках на інклюзивному навчанні стане більше. Це приємна зміна, вона не може не тішити. - Коли розпочались ці зміни у нашій області? - Незважаючи на те, що інклюзію (раніше інтеграцію) почали впроваджувати давно, ще у 90-тих роках, стрімкий розвиток відбувся після 2017 року, коли ми отримали державну субвенцію для забезпечення реалізації права на освіту дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних закладах освіти. З прийняттям нових законів України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту», було створено законодавче підґрунтя для подальшого розвитку та впровадження інклюзивної освіти. - Відтоді почала збільшуватись кількість дітей з ООП, які могли відвідувати звичайні школи? - Так, збільшення кількості дітей з ООП стало разючим. Якщо у 2013 році лише для 73 дітей з ООП було організоване інклюзивне навчання в школі (8 – у садку), то у зараз їх понад 2000. - Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю, зміни в законах України, нові штатні розписи у закладах освіти – це все посприяло розвиткові інклюзивного навчання. Але це, мабуть, ще не той рівень до якого ми прагнемо? - Динаміка є, доволі позитивна. Але! Не все, що організовано в закладах освіти для дітей з особливими освітніми потребами, можна назвати повноцінною інклюзією. Бо інклюзія - це багатокомпонентний процес. Дитина, яка має певні порушення в розвитку, потребує не лише педагогічного та психологічного супроводу. Аби інклюзія працювала на повну, компоненти мають взаємодіяти синхронно, доповнювати одне одного (відповідні кадри, матеріальне забезпечення, міжвідомча співпраця, правильно написані індивідуальна програма та багато чого іншого). Коли один із цих компонентів «випадає», тоді зустрічаємо незадоволених батьків, вчителів, окремих чиновників на місцях, які не завжди розуміють доцільності впровадження інклюзії в закладах освіти. І це лише через те, що не було правильного багатовекторного підходу до організації інклюзії. Існує багато позитивних прикладів, але це наслідок того, що працювала команда: директор (який розуміє філософію інклюзії), заступник (який знає як скласти індивідуальну програму розвитку і все решта), практичний психолог (який пройшов курси, брав участь у вебінарах та ін.), класний керівник, педагоги, які працюють у цьому класі/групі, супровід ІРЦ і, найголовніше, активна участь батьків в освітньому процесі. - Практичний досвід впровадження інклюзивної освіти в Україні свідчить про існування ключових перешкод, які впливають на розвиток інклюзивної освіт. Які ці перешкоди? - Тут дозвольте більш детально зупинитися, оскільки у Львівській області було зреалізоване дослідження щодо доступу дітей з ООП до інклюзивної освіти в області (проведено Ініціативою з розвитку послуг для дітей та сімей в громадах проєкту SURGe у співпраці з Міністерством освіти і науки України та Львівською обласною державною адміністрацією у листопаді-грудні 2020 року на базі області, яка є пілотною в межах реалізації зазначеної Ініціативи). У результаті досліджень визначено ключові перешкоди, які впливають на розвиток інклюзивної освіти. З урахуванням виявлених перешкод, підготовлено проєкт рекомендацій, спрямованих на їх подолання. Рекомендації охоплюють питання вдосконалення нормативно-правового, методичного, кадрового забезпечення інклюзивного навчання, розвитку послуг в територіальних громадах, які є необхідними для дітей з особливими освітніми потребами та їх сімей. Рекомендації потребують обговорень та узгоджень під час консультацій з ключовими зацікавленими сторонами на регіональному та національному рівнях. Приємно, що Львівська область взяла участь у згаданому вище дослідженні. Були виявлені ключові перешкоди: Недосконалість політик щодо розвитку інклюзивної освіти (відсутність стратегічного бачення та брак єдиних концептуальних підходів до розвитку інклюзивної освіти в системі освіти; відсутність цілісності та послідовності надання освітніх послуг дитині з ООП під час переходу між етапами освіти; недосконалий механізм своєчасного фінансового забезпечення потреб дитини з ООП: а) придбання допоміжних засобів для навчання та розвитку, з урахуванням індивідуальних потреб дитини; б) оплати послуг необхідних спеціалістів, в т.ч. асистента вчителя (низький тарифний розряд, неможливість здобуття педагогічних категорій, зокрема педагогам зі спеціальною освітою); обмежений доступ послуг інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) для дітей з ООП, з урахуванням нового адміністративно-територіального устрою; недостатній рівень методичного забезпечення для роботи з дитиною з ООП, зокрема щодо проведення комплексної оцінки розвитку дитини, з урахуванням віку, розроблення та виконання індивідуальної програми розвитку (ІПР) на засадах активної участі кожного члена команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП, відсутність моніторингу якості надання послуг фахівцями ІРЦ, системи супервізії для всіх фахівців, залучених до забезпечення інклюзивного навчання. Низька обізнаність про інклюзивну освіту та її переваги (брак переконань про інклюзивну освіту та знань щодо особливостей організації інклюзивного навчання у керівників закладів освіти, в яких ще не впроваджене інклюзивне навчання, та у педагогічних працівників; брак розуміння у керівників закладів освіти, в яких впроваджене інклюзивне навчання, та у педагогічних працівників щодо взаємодії із ІРЦ, з дітьми з ООП та батьками; існування практик надання порад батькам дітей з ООП щодо вибору форми навчання дитини фахівцями різних служб, надавачів послуг, в т.ч. і тими, які не мають компетенції та досвіду у сфері інклюзивної освіти; брак знань батьків дітей з ООП для усвідомленого вибору форми навчання для дитини; нерозуміння управлінцями та жителями територіальних громад принципів інклюзивного суспільства; застереження батьків інших учнів щодо впровадження інклюзивного навчання є перешкодою для відкриття інклюзивного класу). Недостатній рівень кадрового забезпечення та компетенцій для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (брак підготовлених фахівців для роботи з дітьми з ООП, зокрема вчителів-логопедів, практичних психологів, реабілітологів тощо, особливо в сільській місцевості; брак необхідних знань та навичок у педагогічних працівників (вчителів та асистентів вчителів) для роботи в інклюзивних класах, з урахуванням потреб дитини; відсутність системної підготовки, підтримки на робочому місці, достатньої кількості доступних методичних матеріалів (рекомендованих/затверджених); брак методичного забезпечення дистанційного навчання дітей з ООП) Обмежений доступ до послуг, необхідних дитині з особливими освітніми потребами та її сім’ї (проблеми, з якими стикаються сім’ї дітей з ООП, стосуються: виявлення ООП дитини у ранньому віці, потреба у доступних консультаціях відповідних спеціалістів з метою підготовки дитини до садочка, школи; організації підвезення дитини до закладу освіти та у зворотньому напрямку, у тому числі спеціально обладнаним транспортом для перевезення осіб з порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату, а також до місць надання інших послуг; адаптації дитини в шкільному колективі(принаймні 3-4 місяці після початку навчання); доступу до занять з вчителем-логопедом, практичним психологом, отримання реабілітаційних послуг (особливо для жителів сільської місцевості); незадоволені потреби дитини з ООП у фізичному супроводі під час перебування у школі; доступу батьків до консультацій практичного психолога та інших фахівців щодо виховання дитини з ООП, взаємодії з нею, особливо у підлітковому віці; браку спілкування та взаємопідтримки із іншими батьками дітей з ООП, особливо тих, які проживають у сільській місцевості; залучення батьків дитини до розробки ІПР та забезпечення інклюзивного навчання їхніх дітей, з урахуванням їх думки та усвідомлення потреб дитини; забезпечення позашкільної діяльності дитини, розвитку її навичок і здібностей, з урахуванням індивідуальних особливостей та потреб; організації роботи з дитиною в позашкільний час, щоб батьки мали можливість працювати, в т.ч. у канікулярний період; підготовки дитини до самостійного життя, професійної орієнтації, забезпечення подальшого навчання після завершення школи; архітектурної доступності закладів освіти за місцем проживання дитини, розумного пристосування приміщень та обладнання відповідно до потреб дитини з ООП; низький рівень обізнаності батьків про наявні послуги, їхній зміст, можливості для звернення та порядку їх отримання; недостатній рівень міжвідомчої взаємодії задля: а) виявлення ООП дитини; б) підтримки дитини з ООП під час інклюзивного навчання; в) виявлення ознак вразливості або складних життєвих обставин дитини та/або її сім’ї, забезпечення необхідної допомоги; високий ризик пізнього виявлення ООП дитини у сім’ях, які перебувають у складних життєвих обставинах, та відповідно, не забезпечення необхідних послуг, з урахування потреб дитини; низький рівень зацікавленості органів місцевого самоврядування до розвитку послуг для дітей та сімей). - Асистент вчителя – це педагог, який допомагає дитині вчитись, а хто може бути асистентом дитини? - Дійсно, асистент вчителя – допомагає вчитися дитині з ООП в інклюзивному класі, а також забезпечує партнерство з вчителем та іншими учасниками освітнього процесу з метою виконання освітньої програми для досягнення усіма учнями класу результатів навчання, формування відповідних компетентностей, їхнього особистісного та соціального розвитку. Крім цього, вимоги до асистентів учня (дитини) також виписані у рекомендаціях Міністерства освіти і науки України. Згідно з Законом України «Про повну загальну середню освіту», асистенти учня (дитини) є учасниками освітнього процесу. Звертаю увагу, що асистент учня не є педагогічним працівником та не призначається на посаду керівником закладу освіти, а лише може бути допущений ним до освітнього процесу відповідно до діючого законодавства. Асистентом учня може бути один із батьків (інший законний представник) дитини або уповноважена ними особа. Також асистентом учня може бути соціальний робітник, що надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання. Часто асистентами дитини зголошуються стати студенти. Головне, щоб ці люди мали бажання допомагати дітям і мали би хоча б базові знання про таких дітей. Асистент дитини не мусить мати педагогічної освіти, тоді як асистент вчителя мусить її мати. - Яка ситуація із наявністю таких асистентів у наших закладах освіти? Це одна із найбільших проблем. Кадрове забезпечення в закладах освіти потребує вдосконалення. Сьогодні ми маємо понад тисячу асистентів вчителів. Десять років тому їх було семеро. Посада асистента вчителя введена в типовий штатний розпис закладу освіту. Але ця посада дуже плинна, адже зарплата низька, тижневе навантаження маленьке, є невідповідність з посадою вчителя. Взагалі проблема з кадрами стосується не лише посади асистента вчителя чи вихователя. Ми маємо колосальний дефіцит підготовлених фахівців для роботи з дітьми з ООП, зокрема спеціальних педагогів, реабілітологів ті ін. Особливо - в сільській місцевості. - Чи ситуація із фахівцями в інклюзивно-ресурсних центрах відрізняється? - Усюди не вистачає фахівців. Це проблема будь-якої галузі. В ІРЦ бракує тифлопедагогів і сурдопедагогів. Це для дітей з порушенням зору чи слуху відповідно. Взагалі в ІРЦ уже назбиралось доволі багато питань до вирішення. Зокрема, потребує оновлення комп’ютерна техніка та програмно-технічне забезпечення, адже технологічний розвиток не стоїть на місці. - Чи вистачає тих інклюзивно-ресурсних центрів, що працюють на Львівщині? - В області створено 30 ІРЦ, які мають на обслуговуванні трохи менше 400 тисяч дітей. Формула, за якою створюються ІРЦ, один такий центр мав би обслуговувати від 7 до 12 тисяч дитячого населення. Таким чином, їх би мало бути 52. Ймовірно, до початку навчального року відкриється ще один ІРЦ. Зараз ми над цим працюємо. - Де має запрацювати цей центр? Він почне функціонувати у Новому Роздолі. У зв’язку з процесами децентралізації в Україні та набуття повноважень новообраними радами територіальних громад, одним із важливих питань є питання формування оптимальної мережі інклюзивно-ресурсних центрів в області. Через децентралізацію та передачу закладів на баланс громад, ми зараз створюємо карту, щоб не було «білих плям» в обслуговуванні інклюзивно-ресурсними центрами дитячого населення. В ІРЦ можуть звернутися батьки чи опікуни з-за найменшого занепокоєння щодо розвитку їх дітей. - Про потребу у створенні ІРЦ мають дбати нові громади? - З ініціативою про створення інклюзивно-ресурсних центрів мають виступати громади. Вони мають добре вивчити потребу у такому центрі. Завдяки команді наших директорів ІРЦ уже скоординована робота щодо роботи ІРЦ в умовах децентралізації. Принцип роботи ІРЦ - це обслуговування дитячого населення за територіальною приналежністю. Чим менша відстань до такого центру, тим краще. Ті громади, які не мають ІРЦ, повинні укласти угоду з уже діючим центром на обслуговування їхніх дітей. Ситуація втішна, практично всі територіальні громади визначилися з ІРЦ і триває процес укладання угод про співпрацю. - Як працюють ІРЦ в умовах пандемії? - ІРЦ у червоній зоні не можуть надавати усього спектру послуг. За рекомендаціями Міністерства освіти і науки України дистанційно надавати корекційно-розвиткові послуги можна. Залишається питання якості таких послуг. Це питання потребує ґрунтовного вивчення. І не тільки в ІРЦ, але і в інклюзивних закладах освіти. Звісно, за законом надання корекційно-розвиткових послуг обліковується на підставі акту виконаних робіт. Зараз діти з особливим освітніми потребами вчаться як звичайні діти, але дитина з ООП, яка має порушенням інтелекту, до прикладу, мусить мати постійний супровід педагога. Якщо вона робить домашнє завдання, а батьки не розбираються в цьому до кінця, як вони можуть їй допомогти вдома? Та до організації дистанційного навчання з дітьми з іншими порушеннями в розвитку виникає низка запитань. Ця пандемія - справжній виклик для інклюзивного навчання. - Схоже, що планів щодо розвитку інклюзії є доволі багато? - У мене в кабінеті висить карта області. Років зо два тому ми позначили зі студенткою, яка була у мене на стажуванні, паперовими смужками населені пункти, де є інклюзивні заклади освіти. Тоді їх було менше чотирьохсот. Якщо ми закладемо такими смужками мапу зараз, то карти області ми не побачимо… Бо таких закладів стало набагато більше. Моя мрія, а також мої плани, дуже амбітні: аби кожен заклад освіти був інклюзивним. В області є більше тисячі закладів загальної середньої освіти, якщо ще додати дошкілля, то буде понад двох тисяч закладів. 30 відсотків дошкільних закладів є інклюзивними. І практично половина закладів загальної середньої освіти є інклюзивними. У планах – намагатися зробити всі заклади освіти інклюзивними. Як цивілізоване суспільство ми зобов’язані створити безбар’єрний доступ до освіти усім дітям. - Безбар’єрний в сенсі фізичних перешкод? - Поняття інклюзивний простір є дуже широким, тому що його створюють не тільки для дітей з ООП. Пандус - це не лише для осіб, які пересуваються на колісних візках, він і для бабусі, яка забирає внуків зі школи, для молодої мами, що має у візочку молодшу дитину, зрештою, для здорової молодої людини, яка зламала ногу. Основний месседж і філософія інклюзії в тому, що вона має асоціюватися зі словом «комфорт». Для всіх! Валізка на коліщатах - це теж інклюзивний предмет, тротуари без підвищень, ліфти, промарковані сходинки тощо. Це все створено заради комфорту. Люди, які не мають порушень, також користуються цими винаходами універсального дизайну, бо це зручно. - Якщо буде інклюзія в усіх школах чи буде потреба в ІРЦ? - Однозначно. Там зосереджений ресурс спеціалістів і новітніх технологій. Принцип ІРЦ в тому, що вони надають послуги комплексної психолого-педагогічного оцінки розвитку дитини та проведення корекційно-розвиткових занять дітям з ООП. Особливо тих дітей, які не охоплені навчанням, або тих які перебувають на індивідуальному навчанні. Згідно з положенням про ІРЦ, будь-яка родина може звернутись в ІРЦ, і ніхто не може їй відмовити. - Дитина з інвалідністю і дитина з особливими освітніми потребами це різні категорії дітей? - Законом «Про освіту» було визначено термін «особа з особливими освітніми потребами» – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі. Також дитина з особливими освітніми потребами потребує додаткових засобів для організації, впровадження чи ведення навчання. Дитина з інвалідністю часто додаткових засобів для навчання не потребує. Знак рівності між ними ставити не можна. Не кожна дитина з особливими освітніми потребами є дитиною з інвалідністю і навпаки. Хоча в більшості випадків дитина з ООП має багато супутніх захворювань, що за собою «тягне» інвалідність. Так само, як інвалідність може з часом «потягнути» за собою особливі освітні потреби. - Яка дорожня карта для сімей, діти яких от-от розпочнуть навчання? Якщо батьки визначилися із закладом освіти, в який хочуть віддати свою дитину на інклюзивне навчання, велике прохання до них, робити це послідовно: відвідати ІРЦ, отримати висновок про комплексну психолого-педагогічного оцінку розвитку дитини і не забути заздалегідь, хоча би за півроку, повідомити адміністрацію про свої наміри про інклюзивне навчання дитини цього закладу освіти. Бо для організації інклюзивного навчання дитини з ООП в закладі освіти одного висновку про комплексну оцінку замало. Необхідно створити відповідне інклюзивне середовище для дитини з ООП, подбати про відповідний кадровий ресурс та інші складові, що впливають на організацію інклюзивного навчання дитини з ООП в закладі освіти. Головне – почати з правильних речей, а не виправляти помилки, які було зроблено закладом загальної середньої чи дошкільної освіти, чи батьками ще на початку! - Що порадите батькам, у яких ростуть діти із особливими освітніми потребами? - Перш за все, не сприймати народження такої дитини як вирок. Це виклик, так. Виклик для розвитку. Це виклик для духовності. Не варто думати, що ці діти народжуються за щось, так звана, гріховна модель. Вони народжуються для нашого розвитку. Колись зі студентами дійшли до висновку, що такі діти також народжуються для того, щоб ми оцінили себе та цінували те, що дано нам Богом: руки, ноги, розум, зір, слух та ін. І наша місія допомогти слабшому. Хоча задаю собі питання чи такі діти слабші від нас? Звісно, ні. Уявіть собі на хвильку, що ми, які чуємо добре, попадаємо у суспільство глухих і не володіємо їхньою мовою. Нам буде комфортно? Суспільство вибудовує бар’єри, які треба долати. Тому батькам я би порадила шукати внутрішній резерв у собі. А також спілкуватись з іншими батьками. З тими, хто уже пройшов певний шлях. А ми своєю чергою будемо працювати над усуненням бар’єрів, аби відсоток зреалізованих та успішних людей був вищим.
Підприємців області запрошують долучитись до вебінару з питань торгівлі з Ізраїлем
4 лютого 2021
Рада експортерів та інвесторів при МЗС України, Посольство України в Державі Ізраїль та Офіс з просування експорту України запрошують підприємців взяти участь в онлайн-заході GO ISRAEL. В межах заходу розкажуть про нові можливості для експорту і двосторонньої співпраці, які надає Угода про зону вільної торгівлі з Ізраїлем. Про це розповіли у департаменті економічної політики Львівської ОДА. Та додали, що вебінар буде особливо корисний представникам агропромислового комплексу, меблевої індустрії, легкої промисловості, машинобудування, деревообробної промисловості, ІТ, будівельної галузі, сфери послуг тощо. «Огляд тарифів, квот на різні групи товарів, особливості сертифікації для експорту, особливості роботи на ізраїльському ринку, усунення бар’єрів для експорту товарів – ці та інші питання, які розглянуть під час заходу, є важливими для підприємців, які хочуть розширювати свою експортну діяльність і зацікавлені у ринках Ізраїлю. Відтак, пропонуємо підприємцям Львівщини долучитись до цієї події»,- зазначила керівник Служби експортера Львівської ОДА Христина Каліш. Захід відбудеться 23 лютого 2021 року з 11:00 до 13:10 год на онлайн-платформі ZOOM. Участь у заході безкоштовна. Реєстрація за посиланням. Довідково: 1 січня 2021 року набрала чинності Угода про вільну торгівлю між Україною та Державою Ізраїль. У 2019 році Угоду ратифікувала Україна, у 2020 році - Ізраїль. Починаючи з 1 січня 2021 року українські виробники та експортери можуть скористатися перевагами, які надає зона вільної торгівлі для розвитку співпраці з Ізраїлем. Особливості положень Угоди: - преференційний доступ для товарів походженням з території сторін; - розширення ринків збуту; - застосування положень Конвенції Пан-Євро-Мед для цілей визначення походження товарів; - можливість подальшої лібералізації сторонами торгівлі послугами протягом двох років після набрання чинності Угодою; - оподаткування товарів відповідно до Стамбульської Конвенції про тимчасове ввезення; - створення спільного комітету, який здійснює моніторинг імплементації Угоди та розглядає всі питання, пов’язані з торгівлею.
У Львові стартував міжнародний форум «TOGETHER FOR CHILD»
8 жовтня 2020
Сьогодні у Львові стартував Міжнародний форум ділового спілкування та партнерства «TOGETHER FOR CHILD». Цьогоріч тема форуму – «Освіта та соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами». Із вітальним словим до учасників форуму звернувся голова Львівської обласної державної адміністрації Максима Козицького. «Сьогодні на Львівщині налічується близько 40 тисяч дітей з особливими освітніми потребами, з яких 11789 – це діти з інвалідністю. Турбота про них мусить залишатися серед пріоритетних напрямів розвитку Львівщини. Ми повинні й надалі розвивати інклюзивне навчання, розбудовувати інклюзивний простір, створювати мережу надавачів соціальних послуг для родин та дітей, які забезпечуватимуть комплексний підхід із врахуванням потреб кожної дитини та сім’ї. Наше спільне завдання – сприяти створенню дітям з інвалідністю та дітям з вадами розумового або фізичного розвитку необхідних умов, рівних з іншими громадянами можливостей для повноцінного життя та розвитку з урахуванням індивідуальних здібностей та інтересів. Дякую організаторам форуму за порушення важливих тем і бажаю плідної праці», - сказав Максим Козицький. Також учасників форуму привітала директорка департаменту соціального захисту населення ЛОДА Наталія Кузяк, співініціаторка створення інноваційної моделі супроводу дітей з особливими освітніми потребами на Львівщині Наталія Шелестак, Президентка Жіночої Ділової Палати України Наталія Карпенчук-Конопатська. Опісля розпочались панельні дискусії на теми: «Впровадження Програми раннього втручання для дітей з порушеннями у розвитку», «Рання школа. Адаптаційна інклюзія», «Вести до успіху кожного! Особливі учні у колі майбутнього», «Впевнені кроки до успішної інклюзії» та інші. Також для гостей та учасників форуму виступив ансамбль скрипалів «Sempre primo» під керівництвом Оксани Матвієнко. Марта Кудляк Фото автора
Львівщина напрацьовуватиме із підприємцями з Ізраїлю спільні проекти
20 серпня 2020
Перший заступник голови Львівської ОДА Андрій Годик зустрівся із членами Торгово-промислової палати Ізраїль-Україна, аби обговорити шляхи співпраці та можливості реалізації спільних бізнес-проектів. Перший заступник звернув увагу гостей на позитивний інвестиційний клімат в регіоні, значний кадровий потенціал та чималі ресурси у різних галузях. «Бізнес на Львівщині має почуватися безпечно та комфортно, і ми докладаємо до цього максимум зусиль. Налагодження якісної співпраці із партнерами різних країн дозволять реалізовувати нові пілотні проекти та залучати інвестиції в регіон. Інвестиційні можливості Львівщини насправді надзвичайно широкі, однак не всі про них знають, тому важливо поширювати цю інформацію серед представників бізнес-середовища різних країн», - зазначив Андрій Годик. Під час зустрічі сторони обговорили варіанти співпраці у видобувній галузі, агропромисловому комплексі, медицині тощо. «Львівщина завжди була у полі нашого зацікавлення, як область із великими можливостями. Ми готові до співпраці у різних галузях. Наших бізнесменів цікавлять непересічні, прогресивні проекти. Особливий фокус робимо на діджиталізацію комунікаційних процесів в сфері бізнесу, обмін досвідом в питаннях розвитку систем Smart city. Мусимо продемонструвати істеблішменту Ізраїлю усі можливості Львівщини», - акцентував голова Наглядової ради Торгово-промислової палати Ізраїль-Україна Євген Шульгін. На значній результативності спільних проектів наголосив керівник управління інвестиційної політики Роман Матис. «Завжди наголошую на тому, що прогресивні країні звертають особливу увагу не на матеріальні, а на інтелектуальні інвестиції, адже за ними майбутнє. Завдяки налагодженій співпраці та ефективній комунікації Львівщина ось уже декілька років поспіль є надзвичайно привабливим регіоном для наших колег та партнерів», - наголосив керівник управління інвестиційної політики Роман Матис. Під час розмови порушили питання створення будинку інновацій та науки у м. Львів. Для реалізації проекту планують залучити науковців та студентів Львівської політехніки, а також демонстраційні зразки провідних ізраїльських компаній.
У Львові відбудеться масштабний форум “Нова українська школа в умовах сучасності”
17 лютого 2020
20 лютого у Національному лісотехнічному університеті України відбудеться масштабний форум “Нова українська школа в умовах сучасності”. Захід об’єднає близько 250 учасників. Про це повідомили сьогодні під час брифінгу. “На форумі ми об’єднаємо зусилля медиків, психологів, психотерапевтів, а також педагогів, дотичних до інклюзії та духовенство. Ми дослідимо, як у подальшому нам збалансувати ці всі зусилля, щоб зробити безпечним і легко природним процес інтеграції дітей з інвалідністю в здобуття освіти. Важливо, щоб кожна людина, незважаючи на свої особливості, відчувала себе повноцінною, гармонійною особистістю. Наша мета - створити школу для підвищення кваліфікації вчителів, асистентів -вчителів, де ми будемо передавати свій досвід, щоб забезпечити безпечний інтеграційний процес у суспільно шкільний простір дітей з інвалідністю”, – зазначила організатор форуму, голова правління ГО ІЦ «Ініціатива» Тетяна Кунинець. Головний спеціаліст департаменту освіти і науки облдержадміністрації Марія Васюник зазначила, що в області функціонує 28 інклюзивно-ресурсних центрів для навчання дітей з інвалідністю. “Порівняно з минулими роками,у нас збільшилась кількість дітей, які навчаються на інклюзивній формі, з 555 до 942 учнів. Також зросла кількість діток, які навчаються в закладах дошкільної освіти з 249 до 397. Окрім того, зросла кількість асистентів - вчителів з 450 до 783, а також збільшилась кількість асистентів-вихователів. Цьогоріч ми отримали 4 шкільні автобуси зі спеціальним обладнанням, а також маємо перший мобільний інклюзивно-ресурсний центр - спеціальний автобус, який зможе приїжджати до сімей додому”, – наголосила головний спеціаліст департаменту освіти і науки облдержадміністрації Марія Васюник. У програмі форуму – пленарні засідання та тренінги за участі відомих психотерапевтів, директорів шкіл та представників духовенства. Окрім того, заплановано нагородження учасників сертифікатами. “Церква завжди була присутня у всіх процесах про які ми говоримо, адже пошанування людського життя від моменту природного зачаття до смерті є пріоритетом церкви. Коли ми говоримо про реформу освіти, про те що наші діти з інвалідністю мають навчатися в загальноосвітніх школах ми мусимо справді навчити асистентів та викладачів великого поняття – людяності. Бо коли викладач матиме людяність, то цю особу з інвалідністю буде інтегрувати у суспільство, допомагатиме дитині стати частиною класу, своєї держави. Тому церква є завжди поруч в цих виховних процесах. Діти з інвалідністю мають велике добре серце, і що мене вражає, як священика, вони ніколи не лукавлять і завжди щирі. У нашому середовищі вони є певними вихователями у тій щирості, любові правдомовності”, – наголосив отець Павло Дроздяк.
Для педагогів організують марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти
3 грудня 2019
6-7 грудня 2019 року у м. Львові відбудеться Міжнародний проект «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти ARTS FOR HEARTS: Одеса-Харків-Львів-2019», спрямований на розвиток інклюзивної мистецької освіти в початкових мистецьких закладах країни. Під час марафону заплановані семінари-практикуми, педагогічні читання, дискусійні сесії, майстер-класи, кругли столи, концерти за участю учнів з особливими освітніми потребами, екскурсії в спеціалізовані школи та центри. У дні марафона участь у заході візьмуть представники мистецьких закладів освіти з усієї України. Місце проведення: ● 06.12.2019 р. – Центр творчості дітей та юнацтва Галичини. Адреса: вул. Анатолія Вахнянина, 29. ● 07.12.2019 р. – Львівська середня спеціалізована музична школа-інтернат імені Соломії Крушельницької. Адреса: вул. Зелена, 10. Час проведення: 09.20 – 18:00. Координатори: директор Дитячої школи мистецтв № 5 ім. І. О. Дунаєвського – Оксана Кравчук (моб. тел. 067 290 8715); директор Львівської музичної школи № 6 ім.Б-Ю.Янівського – Богдан Ховзун (моб. тел. 0676768867).
Компанії зацікавлені у виході на ринок Ізраїлю запрошують на безкоштовний освітній практикум
27 березня 2019
Українські компанії зацікавлені у виході на ринок Держави Ізраїль запрошують до участі в безкоштовному освітньому практикумі «Угода про вільну торгівлю між Україною та Ізраїлем: торгівельно-економічні можливості для українських експортерів». Практикум відбудеться 9 квітня з 10:00 до 16:00 год у Києві. Про це інформують у департаменті економічної політики Львівської ОДА. Мета заходу – ознайомити українські компанії з торговельними можливостями та перевагами, які вони отримують від вступу в силу угоди про вільну торгівлю з Ізраїлем. Реєстрація відкрита до 4 квітня включно за посиланням: - для особистої участі на заході в м. Києві. - для участі онлайн у форматі вебінару (посилання на трансляцію буде надіслано зареєстрованим учасникам у день заходу). Проект фінансується в межах ініціативи ЄС EU4Business та реалізується ЄБРР. Більше інформації про подію за посиланням. Контактна особа - координатор проекту «Консолідація експортного потенціалі МСБ та спрощення доступу до зовнішніх ринків», що фінансується в рамках ініціативи ЄС EU4Business та реалізується ЄБРР Наталія Карпачова, nkarpachova@fsr.org.ua