Педагогів позашкілля відзначили нагородами
У 20-х роках минулого століття в окремих школах, на базі сільськогосподарських станцій почали створюватись перші гуртки, де дітей навчали дбайливого ставлення до природи. Впродовж 95-річної історії юннатівського руху молоде покоління залучають до вивчення рослинництва, дослідницької роботи, участі у всеукраїнських та міжнародних конкурсах.
Відтак, з нагоди відзначення річниці юннатівського руху в Україні у департаменті освіти і науки Львівської ОДА нагородили найкращих керівників еколого-натуралістичних гуртків області.
«Дуже знаково, що сьогодні зібрались педагоги з усієї Львівщини. Вони гуртують дітей, навчають своїх вихованців як охороняти природу, як бути свідомими українцями. Це сприяє тому, що дорослий громадянин буде відповідально ставитись до природи та її ресурсів. Ваші вихованці показують результати, посідають перші місця на різноманітних конкурсах та олімпіадах. Ваша робота є незамінною. Сподіваємось, що держава повернеться обличчям до позашкілля, адже воно виховує свідомих відповідальних громадян», - акцентував директор «Львівського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Михайло Казимир.
За плідну наукову педагогічну діяльність, за сумлінну багаторічну працю та особистий внесок у розвиток позашкільної освіти нагрудним знаком «Відмінник освіти», грамотами, подяками Міністерства освіти та науки, а також відзнаками Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді ім. Ф.М. Трєскіна нагородили майже три десятки педагогів, із Червонограда, Львова, Дрогобицького та Стрийського районів.
«Важливість вашої роботи в умовах колосальних кліматичних змін надзвичайно актуальна. Люди перестали розуміти, що вони можуть передати своїм дітям чи внукам. У природі відбуваються незворотні зміни, тому ваша робота як ніколи важлива. Ваша праця - збереження життя людей, а отже - збереження нації. На жаль, за позашкілля часто відповідають місцеві громади, а це не завжди результативно. Тому ми маємо намір у програмі розвитку освіти на наступний рік передбачати премії для педагогів позашкілля. Приємно вручати сьогодні таку кількість нагород, адже це свідчить про значну кількість залучених до навчання освітян», - наголосив під час нагородження директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска.
Директор департаменту також закликав педагогів подавати свої методичні розробки на конкурс авторських програм. Такі методичні розробки будуть у базі даних, і їх можна буде використовувати для навчання із посиланням на автора.
Новини за темою
Департамент освіти із закладами позашкілля формують плани роботи на наступний рік
27 жовтня 2021
Представники департаменту освіти та керівники чотирьох обласних закладів позашкільної освіти днями провели робочу нараду, аби підбити підсумки 2021 року та скласти плани на наступний рік. ⠀ На діяльність закладів позашкілля у році, що минає, було скеровано понад 1,7 млн грн. Відтак, в межах наради обговорили важливість продовження успішних проєктів та переформатування менш результативних заходів. ⠀ «Розвиток позашкілля зараз одне з ключових питань у системі освіти області. Після загальної середньої освіти саме воно є наступною ланкою у виборі дітьми свого життєвого шляху. Мусимо на наступний рік позашкільну освіту зробити пріоритетом», - наголосив директор департаменту освіти і науки Олег Паска. ⠀ За словами керівника департаменту, особливу увагу слід звернути на матеріально-технічне забезпечення, умови навчання, а головне – на зміст позашкільної освіти. Спільно напрацьовані заходи та плани винесуть на розгляд профільної комісії та обласних обранців. ⠀ Керівники обласних позашкільних центрів також озвучили думку, що періодичне посилення карантинних обмежень та перехід на дистанційне навчання знижують рівень знань та умінь вихованців закладів. ⠀ «Попередній ковідний рік показав: якщо ми не беремо участь в змаганнях, то навики втрачаються. Та й готуватись до змагань чи будь-яких конкурсів у віддаленому режимі не завжди можливо», - розповів керівник Львівського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді Святослав Опенько. ⠀ З негативним впливом дистанційного навчання на освітній процес погоджується і директор Львівської обласної Малої академії наук Іванна Бородчук. ⠀ «Всі хочуть, аби позашкілля розвивалось, але перед ним стоїть багато викликів. Сучасні дітлахи дуже прогресивні, вони вимогливі та наполегливі. Часто позашкілля не має тієї технічної чи лабораторної бази, яка б дітей здивувала чи заохотила. Крім того, останні два роки постійний перехід на віддалене навчання погано впливає і на якість навчання, і на самих дітей», - акцентувала Іванна Бородчук. ⠀ В області зараз навчанням у понад 100 закладах позашкільної освіти охоплено більше 65 тисяч дітей різного віку.
Позашкілля Львівської області відзначили нагородою у Міністерстві освіти
23 вересня 2021
У Міністерстві освіти і науки України нещодавно відбувся Всеукраїнський форум «Позашкільна освіта без бар’єрів. Модель майбутнього», який приурочили до 30-річчя створення системи позашкільної освіти. Найкращі заклади позашкілля з усієї країни презентували свої здобутки та новації. В межах форуму Львівщини отримала високу нагороду у номінації - "Освіта. Наука. Особистість". «За будь-яким успіхом стоїть наполеглива праця конкретних людей. Приємно, що Львівщина має таких невтомних та ініціативних людей як керівниця Малої академії наук Іванна Бородчук та керівник Стартап школи Львівської політехніки професор Назар Подольчак. Саме завдяки таким людям позашкільна освіта, попри складні часи, не втрачає свій темп і добивається нових вершин. Ми маємо разом працювати над тим, аби позашкілля було успішним, прогресивним та цікавим», - акцентував заступник голови Львівської ОДА Іван Собко. У Tech StartUp School Національного університету «Львівська політехніка» не так давно втілили проект «Стартап Батяри», в межах якого школярі могли презентувати свої ідеї. «Конкурс дає можливість розвивати ідеї, свторювати нові наукові простори, обмінюватись досвідом та реалізовувати свої задуми разом з однодумцями. Приємно, що на рівні Міністерства розуміють важливість позашкільної роботи. Намагаємось маленькими кроками підіймати винахідництво, науку та зацікавлення дітей до цієї сфери. Сподіваюсь спільно з владою та меценатами ми також зможемо реалізувати ідею створення Музею науки та інновацій у Львові», - розповів професор Назар Подольчак. Не зупиняє своєї діяльності і Львівська обласна мала академія наук. Впродовж року діти навчаються за 12-ма науковими напрямами у різноманітних секціях та гуртках, проводять дослідження та захищають свої наукові роботи. «Підтримка позашкілля на міністерському рівні надзвичайно важлива для розвитку Малої академії. Свій перший науковий досвід діти здобувають саме під час навчання у МАН, дехто потім продовжує свої наукові пошуки в університетах. Наші діти беруть участь у різноманітних інтелектуальних змаганнях, конкурсах-захистах науково-дослідних робіт, турнірах, дебатах, фестивалях, конференціях, літніх школах, таборах. Слухачі МАН формуються як особистості, готуються до студентського життя, вчаться критично мислити, пізнають основи професійних навичок», - розповіла директор Львівської обласної Малої академії наук Іванна Бородчук. Під час форуму «Позашкільна освіта без бар’єрів. Модель майбутнього» відбулася презентація декількох хабів щодо інтелектуальної платформи вчителів, відкритого партнерства, сервісного дизайну освітніх технологій, освітнього хай-теку тощо.
Обласні заклади позашкілля організовують Дні відкритих дверей
8 вересня 2021
Зі стартом навчального року розпочинаються заняття у творчих об’єднаннях позашкільних закладів освіти. Аби обрати собі гурток до душі, дітей запрошують відвідати ці позашкільні заклади у межах Днів відкритих дверей. Львівська обласна мала академія наук чекає на школярів уже завтра, 9 вересня. Ознайомитись із секціями малої академії можна буде із 16.00 до 18.00, на вул.Коперника, 42. Зареєструватись на участь в обраних заняттях можна тут, а дізнатись більше про діяльність академії тут. Львівський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді цього року вирішив розширити тривалість Дня відкритих дверей, тож погостювати в екоцентрі можна буде впродовж двох днів: 11-12 вересня, із 11:00 до 15:00, за адресою м.Львів, вул. Івана Франка, 133. За цією ж адресою розташовується Львівський обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді. Дітей, які цікавляться робототехнікою, моделюванням, технічним дизайном чи радіоелектронікою чекатимуть у неділю, 12 вересня, з 13:00 до 16:00.Деталі про графік роботи центру та гуртки тут. А от Львівський обласний центр краєзнавства, екскурсій і туризму учнівської молоді День відкритих дверей цьогоріч проведе у форматі відкритих змагання з велосипедного туризму та спортивного орієнтування. Кожен охочий може долучитись до змагань, що відбудуться з 24 по 26 вересня 2021 року на території дитячого центру туризму, спорту та екскурсій МЖК-1 Сихівського району міста Львова (вулиця Чукаріна 9, Львів, Львівська область), його околиць та на території міста Львів. Більше про центр краєзнавства тут.
Обласний екоцентр запрошує на День відкритих дверей
7 вересня 2021
Упродовж двох днів Львівський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді відкриє свої простори для допитливих юних природолюбів. Кожен охочий може завітати на вулицю Івана Франка, 133 та побачити як працює і чим займається цей заклад позашкілля. Щороку у другу неділю вересня ЛОЦЕНТУМ проводить День відкритих дверей для школярів Львова та області, які цікавляться природничими науками, хочуть навчитися пізнавати, розуміти, досліджувати та охороняти довкілля. «День відкритих дверей триватиме 11 та 12 вересня. Батьки зможуть ознайомитись із нашими гуртками та записати своїх дітей на безкоштовні творчі учнівські об’єднання. Серед них кожен знайде собі те, що йому до душі. Зокрема, свої зацікавлення зможуть реалізувати юні пасічники, акваріумісти, зоологи. Діти мають змогу наблизитись до основ ветеринарної медицини, зрозуміти тонкощі яворівської іграшки, поглибити свої вміння малювати тварин. Запрошуємо всіх та будемо щиро раді розповісти кожному про те, що його цікавить», - розповів директор ЛОЦЕНТУМ Михайло Казимир. В програмі Дня відкритих дверей на гостей чекає: - екскурсія постійно діючою еколого-освітньою виставкою «Планета ЗОО»; - огляд та спілкування з тваринами зоовиставки; - фотозона «Планета ЗОО»; - екскурсія відділами учнівської навчально-дослідної земельної ділянки Центру; - фотозона «Зелені оази»; - виставка декоративних голубів; - майстер-класи: «Посади квітку», «Диво-квіти», «Природа і творчість», «Вироби з бісеру», «Яворівська забавка» та інші. День відкритих дверей відбудеться 11 – 12 вересня 2021року з 11.00 до 15.00 год, за адресою м.Львів, вул. Івана Франка, 133, тел./факс (032) 276-46-07.
Студенти коледжу Івана Труша відновили скульптури в екоцентрі
29 Червня 2021
У червні студенти третього і п’ятого курсів відділу художнього розпису КЗ ЛОР «Львівський фаховий коледж декоративного і ужиткового мистецтва імені Івана Труша» в межах укладеної угоди пройшли виробничу практику на базі КЗ ЛОР «Львівський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді». Під керівництвом викладачів студенти відновили зовнішній вигляд скульптурних об’єктів на території Центру. «На території закладу гостей зустрічає дивовижний «Птах щастя» - павич. Завдяки творчій фантазії Андріани Брикайло та Анастасії Зизи павич перетворився у птаха-красеня. На експозиції «Зниклі види тварини» юні художники Анастасія Гушнянська, Софія Мицько, Андріана Саврук розмалювали скульптури маврикійського дронта (додо), сумчастого вовка, Стеллерового баклана, безкрилої гагарки, мандрівного голуба, каролінського та маврикійського чубатого папуг, білодзьобого дятла, різнодзьобої гуйї, ропухи помаранчевої», - розповів керівник Львівського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді Михайло Казимир. Студенти вміло підійшли до вирішення поставленого завдання. За короткий термін надали скульптурним формам тварин нового вигляду. «Уже після першого дня роботи скульптури засвітились яскравими кольорами. Фарбування виконувалось за допомогою акрилової фасадної фарби. Для покращення експлуатаційних якостей пофарбовані скульптури покрили лаком. Працівники екологічного центру всебічно допомагали втілити задум у реальність», - зазначив майстер виробничого навчання фахового коледжу Андрій Білик. Творча співпраця закладів вищої та позашкільної освіти надала можливість студентам-художникам вдосконалити знання та навики з художнього розпису, розширити свій кругозір, дізнатись багато цікавих відомостей з життя екзотичних тварин, ознайомитись з різноманітністю рослинного світу, а для колективу та відвідувачів Центру - можливість любуватися відновленими, з художнім смаком розмальованими скульптурами тварин.
«Відповідальність позашкілля – виявити талант та надихнути», - директор ЛОЦЕНТУМ Михайло Казимир
10 Червня 2021
Дністровський каньйон, японський сад, пейзажний парк англійського стилю, постійна еколого-освітня виставка «Планета ЗОО», де живуть королівські пітони, павуки-птахоїди, діамантові горлиці, інші екзотичні об’єкти тваринного світу – лише частинка з того, що можна побачити на території Комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» на вулиці Івана Франка. З 1 вересня 2020 року директором ЛОЦЕНТУМ призначено професійного еколога, кандидата сільськогосподарських наук Михайла Казимира. У нового керівника безліч планів щодо розвитку закладу. Про ці перспективи та можливості говоримо із паном Михайлом. - Розпочнімо із основ: що за установа Екоцентр і чим ви тут займаєтесь? - Львівський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді - це заклад позашкільної освіти, який об’єднує і координує систему позашкільної роботи еколого-натуралістичного напряму на Львівщині, це простір, де дитина набуває певних знань, умінь та навичок, реалізує себе як особистість. У закладі працює 68 учнівських об’єднань за напрямами: біологічний, екологічний, сільськогосподарський, квітково-декоративний. Діти в гуртках займаються з вересня по червень. На заняттях гуртків вихованці знайомляться з рослинним ітваринним світом, проводять експериментально-дослідницьку та пошукову роботу, беруть участь у конкурсах, акціях, розвиваються за інтересами. Це процес постійний. Щороку у другу неділю вересня ЛОЦЕНТУМ проводить День відкритих дверей. Центр гостинно відкриває двері юним любителям природи – школярам міста Львова та області, які цікавляться природничими науками, хочуть навчитися пізнавати, розуміти, досліджувати та охороняти довкілля. - Тобто діти з усієї області приїжджають до вас на навчання? - Не зовсім. В області профільні заклади позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму є у Дрогобичі, Стрию, Червонограді – і там діти також займаються. Окрім того, гуртки нашого Центру працюють на базах закладів загальної середньої освіти області та м.Львова. З кожним закладом освіти, на базі якого працює наш гурток, укладена угода про співпрацю. Теоретичні заняття проходять у школах, а практичні (якщо гурток у Львові) – у теплиці, лабораторіях акватераріумістики, декоративного птахівництва, дрібного тваринництва, на навчально-дослідній земельній ділянці ЛОЦЕНТУМ. Для школярів та вихованців гуртків області організовуємо і проводимо екскурсії. - Схоже на те, що все працює злагоджено. Що треба змінити, на вашу думку? - Треба дещо переформатувати нашу роботу. Я взяв гуртки по Львівській області і наклав на карту. І вийшло так, що в одному місці є скупчення, а в іншому нема їх взагалі. Скажімо в Бібрці є чотири екогуртки, а в Турці їх взагалі нема. Так історично склалось, на жаль. А мені б хотілося, щоб гуртки пропорційно працювали у кожному районі, бажано у кожній новоствореній територіальній громаді. Власне, зараз починаємо працювати з громадами у цьому напрямі. Деякі ТГ охоче відгукуються на співпрацю, на плани зі створення нових осередків. Однак менш фінансово забезпечені громади, особливо гірські, трохи по-іншому це бачать, важко з ними дійти згоди. Тому в цьому році будемо пробувати спершу поглиблювати співпрацю із тими, хто виявляє бажання, а з іншими працюватимемо наступного року. Маємо надію, що за цей час трохи зміниться і фінансова ситуація. Важливо, щоб у кожному із новостворенихрайонів (можливо при центрах професійного розвитку педагогів) був принаймні один спеціаліст із позашкільної роботи еколого-натуралістичного напряму. - Що дасть наявність однієї такої людини? - У межах новоствореного району такий фахівець буде налагоджувати роботу, буде комунікувати з громадами. Хто в нас керівники гуртків? Вчителі біології, географії, які після уроків ведуть заняття гуртків, а за нами - контроль. Але так є не всюди, тому бажано, для охоплення якомога більшої кількості дітей області гуртковою роботою, пропорційно організувати мережу творчих учнівських об’єднань еколого-натуралістичного напряму. - Наскільки реально це зробити? - Профіцитні громади уже зголосились до такої роботи і почали цей процес. Міністерство освіти і науки бачить позашкілля у кожній школі, різних напрямів, але щоб воно було. Це правильно. Таким шляхом йшли всі розвинені європейські країни. Вони розпочали із основ, із найменших дітей. Трирічок навчають закривати кран, аби вода намарно не капала, не смітити під час відпочинку на природі. Це основи екологічної грамотності та екологічної культури. - Щоб формувати нові точки розгалуженої мережі у громадах треба розуміти зацікавлення дітей. - Однозначно. Я спостерігаю велике зацікавлення дітей рослинами. Просто дивовижне. Висаджування, догляд, спостереження – це їм цікаво. Особливо захоплюють школярів декоративні, реліктові рослини. Ніколи не міг подумати, що п’ятикласники, хлопці, будуть із зернинки плекати кактуси. Вони їх зважують, описують, фотографують, навіть перемогли на конкурсі у Харкові. - Конкурси, наскільки я знаю, це постійний елемент вашої роботи? - Національний еколого-натуралістичний центр організовує та проводить всеукраїнські масові заходи еколого-натуралістичного напряму (конкурси, акції, операції, олімпіади та національні етапи Міжнародних заходів). А ми, у свою чергу, проводимо заходи на обласному рівні, переможці яких беруть участь у загальнонаціональних етапах у столиці. На таких конкурсах завжди є заохочення для дітей, від медалей та кубків, до серйозної техніки. Виділяються кошти і для поїздок дітей в м. Київ. Щоправда, в цьому навчальному році у зв’язку із пандемією COVID-19, масові заходи обласного і всеукраїнського рівнів відбувалися дистанційно. Але маємо надію, що вони невдовзі знову проводитимуться офлайн. - У ЛОЦЕНТУМі навчанням охоплено майже тисячу дітей. Яка градація їх інтересів? - Думаю відсотків 40 цікавляться рослинництвом, про це я уже згадував. Значна частина захоплюється акваріумістикою, екзотичними тваринами. Заняття гуртка «Юні зоологи-тераріумісти» відвідують діти, яких цікавить не лише безпосередній контакт з тваринами еколого-освітньої виставки «Планета ЗОО» ЛОЦЕНТУМ чи кутка живої природи школи, а ті, які хочуть здобути якомога більше знань про тваринний світ в цілому. В процесі занять знання дітей збагачуються фактами про різноманітність видів тварин і їх життя, про особливості внутрішньовидових і міжвидових відносин. Юннати дізнаються про необхідність охорони окремих видів і цілих угруповань живих організмів, про зовнішню будову і фізіологічні особливості тварин, їх індивідуальний розвиток, поширення, роль у біологічних комплексах. Створюючи оптимальні умови для існування тварин у тераріумах Центру, гуртківці спостерігають за їх поведінкою, проводять досліди з вивчення впливу температури, вологості, режиму та раціону годівлі на розмноження, чисельність та розвиток цвіркуна хатнього, екзотичних тарганів, павуків-птахоїдів, палочників, різних видів гризунів тощо. З нового навчального року у нас запрацює гурток «Юні акваріумісти», заняття в якому буде вести фаховий акваріуміст, кандидат сільськогосподарських наук. Взагалі-то акваріумістика – недешеве задоволення. Ми ж навчаємо дітей безкоштовно. Спочатку діти познайомляться з основами науки, набудуть навичок догляду за акваріумними рибками. Потім кожна дитина отримає маленький акваріум, де буде вчитися, як його правильно обладнати та утримувати. За кілька місяців кожна дитина зможе мати свій персональний, майже із нуля створений підводний світ. Це цікаво і пізнавально для дітей. - Які ще є серед ваших гуртків отакі вузькоспеціалізовані? - Наприклад пасічництво. Дуже вузький напрям. В нас на території є вулики. Із Львівського національного університету ветеринарної медицини і біотехнологій погодився вести гурток молодий фахівець. - Заняття, конкурси та змагання, екскурсії. Це кістяк вашої роботи? - Тут входить у гру педагогічний хист наших педагогів. Буває, що мама приводить дитину на заняття, а керівник гуртка бачить, що у дитини є здібності до занять у гуртку іншого профілю. Ми тут на місці вже дивимось, адже одні діти є творчі, інші більш практичні. Плюс кожна дитина під час занять в гуртку проводить свою маленьку експериментально-дослідницьку роботу. - Для наукової, експериментально-дослідницької роботи, хоч навіть маленької, потрібні експерименти, дослідження, певні умови… - Звичайно. У нас є, для прикладу, мікроскоп з камерою, хороша «Еко-лабораторія» для дослідження води, грунтів, повітря, є реагенти. Їх, щоправда, потрібно поновлювати… Можемо обстежити будь-яку воду, єдине - не маючи акредитації - не можемо давати висновки. Для дитячих експериментів цього цілком достатньо. Діти узагальнюють результати своїх досліджень та презентують їх на обласних і всеукраїнських конкурсах. Особливо цікаво дітям, які живуть у районах. Вони беруть зразки води із різних водойм, проводять порівняння, визначають наявність важких металів, домішок. Це ціла міні дисертація! - Під опікою наукового керівника? - Аякже. Колектив у Центрі просто неймовірний. Він настільки згуртований, люди допомагають одне одному, у роботі з дітьми викладаються на всі сто. Я відверто скажу, маючи управлінський досвід у різних закладах, я ще такої команди не очолював. Вони - фанати. Скажімо, керівник гуртка приходить вранці прибирає клітки із птахами, доглядає їх, а після обіду ще має заняття з дітьми. Це супер. - Скільки людей працює у Центрі? - Трохи більше тридцяти фахівців. Дуже хотілось би молодь залучити. Ми запрошуємо на практику студентів, не проти волонтерської роботи. Перед тим я працював у двох вищих навчальних закладах, маю і адміністративний досвід і викладацький. Більшість сучасних студентів не лише вчаться, а й працюють. Це різні роботи. Багато з них літні канікули проводять за кордоном, працюючи офіціантами, аніматорами тощо. Вони це планують, замовляють квиток за півроку, їх там чекають щоліта, тому зацікавити молодь, залучити до роботи у нашому Центрі, мотивувати чимось - надзвичайно складно. Але будемо працювати над цим. Є різна молодь. Сподіваюся знайти людей, зацікавлених працювати в ЛОЦЕНТУМ. Для мне головне результат. Я хочу, щоб люди працювали креативно. - До речі, про дистанційне. Як вам вдалось пройти ці кілька локдаунів? - Із присутністю дітей проблем не було. Вони радо відгукуються на будь-який формат проведення занять, адже їм цікаво. Якщо школа - це обов’язок, то тут вони відводять душу. - Які найбільші проблеми в управлінні таким закладом? - Дуже мало грошей виділяють на позашкілля. Я знаю як це працює у Німеччині чи Японії. Там кардинально інший підхід. Наприклад, в Японії просто неба облаштовані території із комп’ютерною графікою, показують мамонтів, динозаврів, діти зацікавлені. А у нас у двох діорамах опудала тварин, які виготовлені ще у часи Ноймана (Юзеф Нойман - президент Львова із 1911 року, у палаці якого нині діє ЛОЦЕНТУМ). Якщо їх відновити, зробити інші вітрини, сучасний дизайн, підсвітку - буде зовсім інший ефект. У розвинених країнах дуже поширена комп’ютерна графіка, будь-які зоопарки зацікавлюють відвідувачів сучасними технологіями. І це правильно, як на мене. У Німеччині ще інший підхід. Позашкілля забезпечує дітям можливість до підліткового віку подорожувати, побувати у багатьох країнах світу. - І це, певна річ, уже скидається на профорієнтацію. - Безумовно. Заняття у таких гуртках як «Основи ветеринарної медицини», «Юні пасічники», «Юні акваріумісти», «Юні садівники», «Юні лісівники» безумовно мають вплив на вибір майбутньої професії. Скажімо, один із співвласників Меденицького зоопарку «ЛІМПОПО» - вихованець нашого закладу. Він кілька років відвідував гуртки, і маємо результат. Це фанат своєї справи. Вони, до речі, нам можуть подарувати мавпочку, карликових кіз, єнотів. Але для тваринок потрібні відповідні умови. Закон України «Про захист тварин від жорсткого поводження» передбачає, що для кожної тваринки має бути відповідно прорахована площа вольєра, із конкретною глибиною басейну тощо. - Плануєте міняти чи розширяти вольєри? - Я бачу розвиток закладу дещо по-іншому. Хочеться динаміки. Хочеться не лише зберегти все що є, але й розвинути. Треба зробити проект розвитку закладу, створити тут сучасний європейський екологічний освітній простір із перспективою комерціалізувати його. Тут цікавий ландшафт. Я бачив як функціонують постійні зоологічні виставки, наприклад, в Австрії: у два-три яруси можна проектувати вольєри, тут тварин може бути більше. Частково таку практику застосували при створенні луцького зоопарку. Це дивовижно! - Що означає проект розвитку закладу? Що він включатиме? - Ми уже розпочали процес із оголошення нашої території об’єктом природно-заповідного фонду. Це буде пам’ятка природи місцевого значення «Львівська Софіївка». Лісотехнічний університет уже працює над обґрунтуванням. Рішення про створення пам’ятки природи ухвалюватимуть на сесії обласної ради. Тоді, коли буде такий статус, ніхто не зможе захопити землю комунального закладу, і, крім того, ми зможемо претендувати на кошти з обласного природоохоронного фонду. За ці кошти можна буде зробити проект розвитку закладу. Це також дозволить подаватись на гранти, адже жоден міжнародний грант не дадуть на заклад без стратегії розвитку. Ми це зробимо, але на все потрібен час. - Із паперовою стороною зрозуміло, а як щодо практичної складової? - З усіма закладами вищої освіти м.Львова ми уклали угоди про творчу співпрацю. Студенти проходитимуть у нас практику, писатимуть курсові та дипломні роботи. Скажімо студенти із коледжу Івана Труша будуть проходити практику на нашій базі вже цього літа. - Ви згадували про комерціалізацію закладу. Наскільки бізнес зацікавлений у подібних проектах? - Відповідальний бізнес завжди є, в більшому чи меншому обсязі. У нас була проблема із кормами, коли я у вересні 2020 року розпочав роботу на цій посаді. Це дивно, тому я питав у працівників за яким принципом доглядають тварин, чим їх годують. Знаєте що відповіли? Ми, кажуть, йдемо на Шувар чи інший ринок, купуємо некондиційні овочі та фрукти за нижчою вартістю. Це абсурд. Зараз до організації харчування активно долучилася компанія МЕТРО. Щовівторка компанія дає овочі та фрукти, за нами – лише доставка. Наші тваринки почали якісно харчуватись, стали активними, красивими. Ось це і є елемент відповідального бізнесу. - Які ще дивовижні речі ви побачили після призначення? - Тут не було ветеринарного лікаря. Смішно. Зараз я залучив до роботи студента магістратури із університету ветеринарної медицини та біотехнологій. Дуже здібний фахівець. Він все промоніторив, обстежив усіх звірят, підготував список вакцин, медикаментів, вітамінів. При чому, переважна більшість цих препаратів не є дорогими. У нас нещодавно побились два фазани – золотий із срібним, вони ледь не повбивали один одного. Наш молодий ветеринар обох виходив, поїв їх з поїлки, доглядав. Живуть, знову би брались до бійки. Фахівець працює на півставки, і я у розпачі, бо якщо хтось запропонує йому вищу заробітну плату, то він піде. Питання кадрів – просто надзвичайно гостре. - Участь батьків у позашкіллі взагалі потрібна? - Від батьків дуже багато залежить. Якщо вони зацікавлені у розвитку здібностей дитини, проведенні їх змістовного дозвілля, підтримують ініціативи наших педагогів, то і освітній процес легше організувати належним чином. Завдяки співпраці з батьками налагоджений дієвий механізм взаємодії «заклад позашкільної освіти – діти – батьки», який включає організацію та участь батьків у масових заходах, конкурсах-оглядах, проведенні екскурсій та виставок. В закладі функціонує сайт, де батьки та всі охочі можуть знайти для себе інформацію про Центр, роботу творчих учнівських об’єднань за напрямами, фото- та відеоматеріали про проведені заходи, дозвілля вихованців, фінансово-господарську діяльність. ЛОЦЕНТУМ має сторінки у соціальних мережах Facebook, Instagram, YouTube канал. І на закінчення. Ми з командою докладаємо усіх зусиль для того, щоб пожвавився процес розвитку закладу. Вірю, що наші зусилля не будуть марні, і ми зможемо пишатись своїм внеском у виховання майбутнього покоління розвинутої, цивілізованої, людяної, прогресивної та орієнтованої на сталий розвиток України.
«Фінансування позашкілля – це інвестиція у людяність та відповідальність нашої молоді», - Олег Паска
2 квітня 2021
Представники департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації та обласної комісії з питань освіти відвідали із робочим візитом «Львівський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді». Кілька місяців тому у центрі призначили нового керівника, тож установа взяла курс на оновлення та розвиток. В Центрі організовано роботу 70 творчих учнівських об’єднань за різними напрямами – біологічним, екологічним, зоолого-тваринницький, декоративно-ужитковий, квітково-декоративний, клуб інтелектуального дозвілля. Працюють також гуртки для дітей з особливими потребами. У період пандемії свою роботу центр частково перевів у режим дистанційного навчання, відтак заняття із дітьми проводять в онлайн форматі. «Центр подавався на конкурс місцевих ініціатив, щоб придбати інтерактивне мультимедійне обладнання і комп’ютерну техніки. Це особливо актуально зараз, коли діти не можуть відвідувати центр. Ми писали також запити на фінансування із фонду захисту навколишнього природного середовища. Отримали можливість здійснити покращення екологічної освіти у нашому закладі. Хочемо також оновити постійно діючу виставку: придбати нові клітки, запас корму, налагодити ветеринарний нагляд. Цей проект важливий для нас. Мешканцями виставки є понад 90 видів та порід різноманітних тварин», - наголосив директор екоцентру, кандидат сільськогосподарських наук Михайло Казимир. У планах керівництва закладу облаштувати надійну огорожу, оновити фасад після затікання, підсилити роботу фахівця із озеленення. У найближчих планах екоцентру також оновити теплицю. Із неї висаджують на ділянки нові рослини. «Впродовж тривалого часу ніхто як слід не фінансував позашкілля. Зараз ми свідомі того, що потрібно вкладати кошти і розвивати такі заклади як еколого- натуралістичні центри. Що більше ми вкладемо коштів у позашкільні установи, то краще, адже мати загальні знання про довкілля і розуміти природу допомагає виховувати у дітях ті людські якості, які потрібні для відповідального життя суспільства. Вкладаючи достатні кошти в позашкілля щороку, за кілька років в усіх закладах буде порядок і можливість розвитку», - зазначив директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска. За словами керівника центру, старовинна будівля також потребує оновлення електричної проводки. Пожежники уже кілька разів давали приписи щодо пожежної безпеки, тож ці роботи мусять виконати уже невдовзі. «Важливо поставити собі пріоритетом розвиток цього екоцентру. Треба розрахувати на два-три роки проект оновлення закладу. Позашкілля дозволяє розвиватися дитині у тому напрямі, який їй близький. Це не є обов’язкова програма, тому діти мають можливість самостійно обрати, що їм до душі. Таким чином можна визначити до чого та чи інша дитина схильна, до чого має терпіння та в якому руслі скеровувати її таланти», - переконана начальник відділу дошкільної, загальної середньої освіти та позашкільної роботи Ірина Сислюк. Голова обласної комісії з питань освіти Іванна Герус наголосила на тому, що за підсумками шести місяців варто подати на розгляд пропозиції щодо можливого дофінансування деяких проектів екоцентру. «Обласні заклади позашкілля потрібно підтримувати, бо вони працюють на всю освіту. Треба поміркувати яким чином їх розвивати. Схему фінансування таких закладів за залишковим принципом треба міняти», - наголосила Іванна Герус. На практику до центру також приходитимуть студенти Лісотехнічного університету. Така взаємна допомога буде корисна для обох сторін. До співпраці зголосився й Університет ветеринарної медицини. Відтак, молоді ветеринари зможуть пройти виробничу практику впродовж шести тижнів, а підопічні центру матимуть фахове медичне обслуговування.
Навчально-дослідну земельну ділянку екологічного центру збагатили якісними ґрунтами
3 листопада 2020
У Львівському обласному центрі еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді організували осінню толоку. Для вирощування рослин та овочевих культур, проведення дослідних та практичних робіт необхідні високогумусні грунти, багаті на поживні речовини. Саме таким ґрунтом безоплатно забезпечили екологічний центр меценати. Колектив закладу спільними зусиллями розподілив та збагатив ґрунтом кожен із відділів навчально-дослідної земельної ділянки. «Екологічна освіта сьогодні стала невід’ємною складовою гармонійного, екологічно безпечного розвитку суспільства. Одним із напрямків роботи екоцентру є залучення обдарованої учнівської молоді області до науково-дослідницької, експериментальної, пошукової та природоохоронної роботи», - акцентував директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Олег Паска. Окрім того, Олег Паска відзначив Сергія Грицька подякою за благодійний внесок у благоустрій території комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді». Лабораторією просто неба, де юннати вчаться доглядати, розмножувати, визначати види рослин та проводити дослідницьку роботу є навчально-дослідна земельна ділянка екоцентру, яка складається із кількох відділів. Зокрема, є відділ сукулентів, газонний партер, терасований декоративний схил, сад зелених скульптур, плодово-ягідна колекційна ділянка, яблучна шпалера тощо.