Заклади профосвіти мають дистанційно провести атестацію випускників – лист МОН
Якщо державна кваліфікаційна атестація випускників профтехів припадає на період карантину, заклад має організувати її у дистанційній формі. Таке роз’яснення надає Міністерство освіти і науки у листі щодо завершення навчального року в профтехах, який був розісланий сьогодні, 8 квітня 2020 року.
“Зараз ми маємо ситуацію, коли велика частина учнів профтехзакладів чекає завершення карантину, щоб пройти кваліфікаційну атестацію та отримати диплом. Аби вони не втрачали час, ми просимо заклади провести атестації дистанційно і у такий спосіб перевірити знання та вміння випускників”, - пояснив заступник Міністра освіти і науки Петро Коржевський.
У листі також пояснюється, як здійснити атестацію випускників, для яких виробнича практика повністю або частково припала на період карантину, а перенести її у дистанційний формат не можна через особливість професії. Так, МОН пропонує враховувати оцінки таких учнів із виробничого навчання, яке вони відпрацювали у закладі з майстрами. Йдеться про оцінювання тільки тих тем, виробнича практика для яких була запланована на час карантину. Це дозволить допустити таких випускників до дистанційної державної кваліфікаційної атестації.
“Ми сподіваємося, що освітні управлінці та учні поставляться з розумінням до такого рішення. Адже зараз, в умовах, у яких опинилася Україна та весь світ, ми маємо швидко реагувати на виклики, давати гнучкі та правильні рішення, щоб забезпечити безперервний освітній процес”, - зазначив Петро Коржевський.
Нагадаємо, що на 15 телеканалах та медіаресурсах проходять трансляції уроків для школярів 5-11 класів.
Новини за темою
ЗНО - 2022: МОН продовжило реєстрацію
28 лютого 2022
Через воєнні дії в Україні продовжили реєстрацію на основну сесію Зовнішнього незалежного оцінювання до 9 квітня. Про це міністр освіти і науки Сергій Шкарлет повідомив у Telegram. "Сьогодні я підписав наказ, яким внесено зміни до Календарного плану проведення та організації Зовнішнього незалежного оцінювання у 2022 році. Відтепер реєстрація учасників ЗНО-2022 триватиме до 9 квітня", – розповів Міністр. Нагадаємо, реєстрація на ЗНО мала бути до 9 березня.
У межах проєкту «Ноутбук кожному вчителю» придбано майже 63 тисячі ноутбуків
15 лютого 2022
У межах національного проєкту «Ноутбук кожному вчителю» Міністерства освіти і науки та Міністерства цифрової трансформації придбали 62 674 ноутбуки для закладів загальної середньої освіти, в яких працюють 191 380 вчителів і навчаються 2,5 мільйонів учнів. Про це повідомив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет на підставі офіційних звітів усіх областей щодо закупівлі ноутбуків. «Спільними зусиллями за короткий проміжок часу нам вдалося не просто забезпечити комп’ютерною технікою чимало вчителів, а й перевиконати план. Я впевнений, що це лише початок. Працюємо далі заради розбудови якісної системи освіти та створення гідних умов праці освітянам», – наголосив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет. Під час реалізації програми досягнули співвідношення 1 ноутбук на 1 педагогічного працівника, як це передбачено постановою Кабінету Міністрів №403 від 21 квітня 2021 року. За планом, 60 тисяч ноутбуків мали отримати 24 області та 10 районів Києва за рахунок субвенції та співфінансування від кожної з областей. На Львівщині доставили 4042 ноутбуки у школи області. Загалом використали понад 67 мільйонів гривень коштів загальнодержавної субвенції та майже 14 мільйонів гривень коштів місцевих бюджетів. Із виділених 980 млн грн субвенції касових видатків здійснено на 860 млн грн. Економія склала майже 108 мільйонів гривень, 73 млн з яких спрямовали на придбання автобусів і обладнання вбиралень у школах, а майже 35 млн грн повернули до бюджету. Співфінансування з місцевих бюджетів склало понад 243 мільйонів гривень, із яких 14 мільйонів не були освоєні та теж повернуті до бюджету.
Стартувала комунікаційна кампанія про реформу професійної освіти «Ми змінюємося»
16 грудня 2021
Розпочалася комунікаційна кампанія у сфері професійної освіти "Ми змінюємося". Кампанія націлена розповісти учням, їхнім батькам і бізнесу про зміни у професійній освіті. "Реформа неможлива без комунікації. Можна роками робити зміни, але якщо не говорити про них у публічному просторі, їх просто не існуватиме. Сьогодні ми запускаємо комунікаційну кампанію про зміни у професійній освіті, щоб нагадати українському суспільству про перемоги, яких ми досягнули з початку реформи. Розповісти, якими ми є зараз: з новою технікою, навчальними програмами, сотнями партнерств із бізнесом і десятками училищ, які відправляють учнів на стажування за кордон. Ми хочемо, щоб "ми змінюємося" лунало в кожній українській автівці, у кожному профтесі, закарбувалося в головах наших школярів та їхніх батьків", – зазначив заступник Міністра освіти і науки Ігор Гарбарук. Кампанія передбачає інформаційні та рекламні матеріали у Facebook, Telegram, Instagram, Twitter, Tik-Tok і Youtube. У точках дотику з цільовою аудиторією будуть розміщені рекламні постери, а слухачі кращих радіостанцій країни зможуть дізнатися успішні історії працевлаштування учнів у розважальному форматі. Матеріали розповідають про переваги професійної освіти для кожної з цільових аудиторій: для учнів – швидке отримання професії; для батьків – можливість допомогти дитині стати самостійнішою; для бізнесу – отримати професійних фахівців. Кампанія триватиме до кінця грудня 2021 року. Організаторами комунікаційної кампанії є Міністерство освіти і науки спільно з Інститутом модернізації змісту освіти, Pr-агентством Press Association UA, медійною агенцією MediaHub та діджитал агенцією InPrime.
Міністерство освіти і науки відкриває ще один офіційний канал для інформування
16 грудня 2021
Міністерство освіти і науки відкриває в Instagram ще один офіційний канал для інформування у сфері освіти, науки та інновацій. МОН прагне привернути увагу молоді, адже мета – доносити освітні новини всій країні. Як повідомили у МОН, на сьогодні є такі офіційні ресурси: сайт; Facebook; Telegram; Twitter; YouTube; Instagram .Ексклюзивна та достовірна інформація про роботу Міністерства також публікується в Telegram-каналі Сергія Шкарлета.
У Державному бюджеті на 2022 рік МОН передбачено 153,7 млрд грн – це на 14,4 млрд грн більше, ніж у 2021 році
2 грудня 2021
У Державному бюджеті на 2022 рік Міністерству освіти і науки України передбачено видатки обсягом 153,7 млрд грн, що на 14,4 млрд грн більше, ніж у 2021 році. Держбюджет на 2022 рік ухвалено Верховною Радою України сьогодні, 2 грудня 2021 року. “Дякую народним депутатам за підтримку сфери освіти і науки України. Ми продовжуємо працювати над посиленням соціального захисту педагогів. Уже з грудня зарплата педагогів зросла на понад 8%, з 1 січня 2022 року передбачено збільшення академічних стипендій у закладах професійної, фахової передвищої та вищої освіти. А також уперше буде надано субвенцію на забезпечення пожежної безпеки в школах у розмірі 1,50 млрд грн”, – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет. Загалом на субвенції для розвитку освіти передбачено 112,9 млрд грн (103,7 млрд грн у 2021 році). У 2022 році буде виділено такі субвенції: освітня – 108 млрд грн; на розвиток НУШ – 1,57 млрд грн; на реалізацію програми “Спроможна школа для кращих результатів” – 1 млрд грн; на надання державної підтримки особам з ООП – 0,50 млрд грн; на створення НПЦ професійної освіти – 0,25 млрд грн; на забезпечення пожежної безпеки у школах – 1,50 млрд грн. Державні видатки МОН на 2022 рік становлять 40,9 млрд грн, що на 5,4 млрд грн більше за минулорічний показник. Зокрема, передбачено кошти для: підготовки кадрів закладами вищої та фахової передвищої освіти – 27,8 млрд грн; виплат академічних стипендій – 5,14 млрд грн; забезпечення діяльності Національного фонду досліджень, грантової підтримки наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) досліджень – 0,83 млрд грн; фонду розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти – 0,25 млрд грн.
МОН рекомендує запровадити дистанційне навчання в закладах фахової передвищої, вищої, післядипломної освіти
22 жовтня 2021
Через погіршення епідеміологічної ситуації з COVID-19, врахувавши консультації Міністерства охорони здоров’я України, МОН рекомендує запровадити дистанційне навчання з 25 жовтня до 15 листопада закладам фахової передвищої, вищої, післядипломної освіти усіх форм власності та сфер управління. Про це повідомив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет у своєму телеграм-каналі. «Закликаю всіх освітян, здобувачів освіти та їхніх батьків ставитись до ситуації з поширенням COVID-19 вкрай відповідально. Вакцинуватися, тобто захистити себе від високих ризиків захворювання, сьогодні може кожен», – наголосив Сергій Шкарлет. Міністр зазначив, що навчання у школах з наступного тижня буде організовано з урахуванням епідемічної ситуації в кожному окремому регіоні. Нагадаємо, 87% працівників закладів загальної середньої освіти отримали принаймні одну дозу вакцини від COVID-19.
Розпочато конкурс на здобуття державних іменних стипендій молодим вченим для увічнення Героїв Небесної Сотні
2 жовтня 2021
З 1 жовтня 2021 року розпочався конкурс на здобуття державних іменних стипендій найкращим молодим вченим для увічнення подій Революції Гідності та вшанування подвигу Героїв України – Героїв Небесної Сотні. Відповідне рішення затверджено наказом МОН. Прийом документів триватиме до 1 листопада 2021 року. Претенденти на здобуття державних іменних стипендій найкращим молодим вченим для увічнення подій Революції Гідності та вшанування подвигу Героїв України – Героїв Небесної Сотні надсилають документи в паперовому та електронному вигляді за адресою: Міністерство освіти і науки України, бульвар Тараса Шевченка 16, м. Київ, 01601, та заповнюють електронну форму за посиланням. Щороку до Дня Гідності та Свободи призначається 25 стипендій строком на один рік у розмірі двох прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановленому на початок року, кожна (наразі це близько 4,5 тис. грн). Виплата стипендій розпочинається з 1 січня наступного року після року, в якому проводиться конкурс на її здобуття. Призначається по п’ять стипендій у кожній з таких номінацій: стипендія імені Дмитра Максимова; стипендія імені Назарія Войтовича; стипендія імені Романа Гурика; стипендія імені Устима Голоднюка; стипендія імені Юрія Поправки. Вік претендентів, які висуваються на здобуття стипендії, станом на 1 січня року, в якому розпочинається виплата стипендій, не може перевищувати 35 років для осіб, які мають вищу освіту не нижче другого (магістерського) рівня, та 40 років для осіб, які мають науковий ступінь доктора наук або навчаються в докторантурі. Кожен претендент обов’язково повинен мати вагомі наукові результати з того напряму, в якому працює або навчається. Вони підтверджуються такими формами, як монографії, наукові статті, зокрема в Web of Science, Scopus, Index Copernicus, охоронні документи на інтелектуальну власність тощо. Також неодмінно враховуватиметься активна громадська позиція.
На Львівщині п’ять закладів профосвіти отримають кошти на створення навчально-практичних центрів
28 липня 2021
Конкурсна комісія Міністерства освіти і науки України відібрала 62 заклади професійної освіти, які цьогоріч отримають кошти, щоб облаштувати нові або дообладнати раніше створені навчально-практичні центри. До переліку увійшли також заклади Львівської області. Відповідно до наказу, найбільше коштів на створення центрів отримають Дніпропетровська та Львівська області – по 5 закладів у кожній. Важливо зауважити, що ці регіони мають найбільші мережі закладів професійної освіти. Так, на Дніпровщині працює 58 профтехів, а на Львівщині – 49. "Львівщина велику увагу приділяє розвитку професійно-технічної освіти. В нас чи ненайбільший контингент учнів в країні. Ми свідомі того, що це система, яка забезпечує стабільність економіки та ринку праці. Цього року ми подали на розгляд міністерства 10 заявок на створення сучасних навчально-практичних центрів, що було найбільшою кількість з-поміж усіх регіонів. Тішить, що схвалено реалізацію п’яти навчально-практичних центрів з сучасним обладнанням. Плануємо також створити ще кілька НПЦ за рахунок коштів обласного бюджету. Відповідні видатки передбачені в Програмі розвитку освіти Львівщини. Позитивно, що сума виділених коштів на створення таких центрів в порівнянні з минулим роком зросла на 4 млн.грн. Збільшення фінансування на створення практичних центрів свідчить про те, що ми рухаємось у правильному напрямку. Час працювати над тим, щоб покращити якість навчання у профтехосвіті, адже вона будує економіку регіону і країни в цілому" - зазначив голова Львівської ОДА Максим Козицький. Зокрема, фінансування матимуть такі заклади професійної освіти: ДПТНЗ «Червоненське вище професійне училище»; ДНЗ «Новояворівське вище професійне училище»; Турківський професійний ліцей; ДНЗ «Львівське вище професійне політехнічне училище»; ДНЗ «Львівське вище професійне училище побутового обслуговування». Детальніше з переліком професій, за якими планують створити НПЦ та сумою субвенції можна ознайомитися за посиланням. “Цього року надійшло багато заявок для створення центрів за технологічно складними професіями. Йдеться, наприклад, про верстатників широкого профілю, електрогазозварників, токарів, електромонтажників. Ми безсумнівно підтримали їх, адже частина цих професій є дуже потрібними на ринку праці. Разом з тим, традиційно, популярною лишилася сфера послуг. Частина поданих заявок буде профінансована за професією кухаря, кондитера, швачки та інших. За цими професіями навчається переважна більшість учнів”, – зазначив заступник Міністра освіти і науки Ігор Гарбарук. Він також пояснив, що МОН вже розпочало підготовку проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України, яке дозволить розподілити субвенцію у розмірі 150 млн гривень між визначеними областями. Оскільки створення навчально-практичних центрів відбувається на умовах співфінансування, частину коштів від загальної вартості центрів мають покрити місцеві бюджети, заклади освіти або інші соціальні партнери. Загалом до переліку закладів, які отримають підтримку на створення центру, увійшли профтехи з усіх регіонів країни. У планах створити 55 нових центрів та дообладнати 7 вже наявних.
У департаменті освіти налагодили роботу із експертами МОН
6 липня 2021
Освітяни Львівщини, які входять до комісій та експертних комітетів при Міністерстві освіти і науки співпрацюватимуть із департаментом у питаннях оперативного реагування на ситуацію в освітній та науковій сфері. Ініціативна група експертів МОН спільно із фахівцями департаменту координуватимуть свої зусилля у напрямі пожвавлення змін в освіті регіону. До складу групи увійшли представники професійно-технічної освіти, експерти з цифровізації, аналітики освітньої мережі, молоді науковці, учасники робочої групи із реформи середньої освіти тощо. «Усі учасники ініціативної групи входять до комітетів, комісії, консультативних кабінетів при Міністерстві чи при Президентові України. Ці люди тримають руку на пульсі усього, що відбувається в освіті держави. Координуючи зусилля із експертами, зможемо обмінюватись оперативною інформацією та реагувати на ситуацію в галузі. Працюючи як одна монолітна команда, зможемо також залучати фахівців з інших галузей, щоб мати фахову думку справжній професіоналів. Така координація буде нам всім на користь», - наголосив під час першого засідання групи директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска. За результатами спільної роботи департамент зможе подавати пропозиції до законодавчих змін, напрацьовувати способи монетизації наукових проектів, формувати концепції реформування різних ділянок освіти, інформувати Міністерство та Президента про ситуацію із мережею тощо.
В Міністерстві освіти і науки України рекомендують провести у школах «Урок звитяги»
6 травня 2021
Міністерство освіти і науки спільно з Міністерством у справах ветеранів рекомендують провести у 5-11 класах українських шкіл «Урок звитяги», присвячений відомим постатям та героїзму борців за незалежність України у XX та XXI століттях. Урок має стосуватись наскрізних тем Дня пам’яті та примирення, Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні, а також звільнення українських міст у 2014 році. Матеріали, які можна використати для таких уроків, можна знайти за покликанням. У них міститься орієнтовний перелік основних і додаткових тем до опанування, а також додаткові матеріали для 5-11 класів. "У травні відзначаємо низку важливих історичних та державотворчих дат, до яких пропонуємо провести національно-патріотичні бесіди та інші заходи з дітьми та молоддю. Зокрема, йдеться про День пам’яті та примирення 8 травня, і День перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 9 травня, встановлені Законом України “Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років. Зараз, як і в роки Другої світової війни, Україна воює з агресором. Тому молоде покоління українців повинно знати та пишатися тим, як переможно українська армія, силові структури та добровольчі батальйони звільняли міста Сходу України у 2014 році від російських окупантів.”, - йдеться у повідомленні Міністерства. «Урок звитяги» створило Міністерство у справах ветеранів спільно з представниками міжвідомчої робочої групи зацікавлених ЦОВВ. Його розробили на виконання Стратегії національно-патріотичного виховання, затвердженої Указом Президента від 18 травня 2019 року №286 та Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України, затвердженої наказом МОН від 16 червня 2015 року №641 (у редакції наказу МОН від 29 липня 2019 року №1038).
МОН: Розпочинається моніторингове дослідження якості початкової освіти
15 березня 2021
Міністерство освіти і науки України спільно з партнерами розпочинає проведення моніторингу якості початкової освіти «Ефективність впровадження діяльнісних та ігрових методів навчання в освітній процес Нової української школи» – першого в Україні дослідження, що має намір проаналізувати, яким чином ігрові та діяльнісні методи навчання реалізуються в освітньому процесі початкової школи. Дослідження відбуватиметься протягом чотирьох років. Метою дослідження є з’ясування ефективності впровадження діяльнісних та ігрових методів навчання в освітній процес Нової української школи та виявлення їхнього впливу на формування ключових компетентностей учнів початкової школи, зокрема читацької та соціально-емоційної. «Впевнена, що результати такого дослідження стануть ще одним науковим підтвердженням того, що навчання через гру дає можливість розкрити індивідуальні можливості дитини», – зазначила заступник Міністра освіти і науки України Віра Рогова. Ігрове та діяльнісне навчання є важливим для всебічного розвитку дітей, а також для розвитку когнітивної, соціальної, емоційної, креативної та фізичної сфер, які є необхідними для того, щоб діти ставали потужними агентами змін у власному житті та володіли достатніми навичками, щоб впоратися з будь-якими труднощами та зробити позитивний внесок у життя громад. Детальніше – на сайті МОН.
Безпека дітей у цифровому просторі – МОН надає рекомендації для педагогічних працівників та батьків
12 березня 2021
Останнім часом збільшилася кількість випадків небезпечної поведінки дітей, що загрожує їхньому життю та здоров’ю. Зокрема, йдеться про вплив соціальних мереж в інтернеті. Для підвищення обізнаності вчителів, керівників закладів освіти, батьків та їхніх дітей МОН розробило рекомендації для проведення додаткових профілактичних заходів закладами освіти серед дітей та інформування батьків. Цифрове середовище, зокрема інтернет, сьогодні є не лише важливим джерелом інформації, але й способом комунікації, який нівелює перепони для спілкування. Через глобальний вплив COVID-19 діти проводять дедалі більше часу в інтернеті. Право дитини на безпеку та захист є базовим та поширюється на її життєдіяльність як онлайн, так і офлайн. Окрім того, не кожна дитина в Україні володіє достатнім рівнем знань щодо ризиків у цифровому середовищі та навичками безпечної поведінки в цифровому просторі. Діти мають право здобувати знання та підтримку у використанні цифрового середовища. Надавати таку підтримку є спільною відповідальністю батьків, педагогічних працівників, суспільства загалом. Залучення батьків до освітнього процесу, налагодження ефективних партнерських відносин сприятиме не лише ефективному досягненню результатів навчання, а й формуванню безпечного освітнього та родинного середовища для дитини. Невід’ємною складовою цього процесу є організація профілактичних заходів. Найбільшої уваги щодо профілактики потребують підлітки (12-17 років), оскільки це етап активного формування самооцінки, інтересів, моральних уявлень, соціальних установок та потреби в спілкуванні з однолітками. Під час організації таких заходів варто орієнтуватися на формування навичок безпечної поведінки в цифровому середовищі та здобуття знань щодо: - прав людей (зокрема, права в цифровому середовищі); - електронної участі (в ухваленні рішень); - збереження здоров’я під час роботи з цифровими пристроями; - механізмів захисту прав, що порушуються в інтернеті, а також способів отримати допомогу. Попередження потрапляння дітей в небезпечні ситуації та вчасне виявлення таких випадків сприяє позитивному спілкуванню між родиною та закладом освіти. Батькам під час комунікації з дитиною варто, зокрема: - говорити з дитиною про безпеку в інтернеті та допомагати розвивати критичне мислення, вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати; - будувати відкриті та довірливі стосунки з дитиною; - формувати корисні звички використання ґаджетів та цифрового середовища та підвищувати самооцінку дитини, дозволяти дитині самостійно робити вибір і бути відповідальною за це; - заохочувати користуватися ґаджетами в зонах видимості дорослих; - встановлювати часові межі користування ґаджетами та контролювати додатки, ігри, вебсайти та соціальні мережі, якими користується дитина, та їх відповідність віку дитини; - бути уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту. У разі виявлення, що дитина стала жертвою будь-яких проявів насильства, експлуатації, вербування або маніпуляцій у цифровому просторі, варто одразу звертатися до Національної поліції України та надіслати повідомлення про правопорушення до департаменту кіберполіції Національної поліції України (цілодобово). Психологічну допомогу та підтримку можна отримати за номерами телефонів: Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав дитини (пн – пт, з 12:00 до 16:00): - 0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних), - 16 111 (безкоштовно з мобільних); онлайн-консультація для підлітків у Teenergizer; чатбот у Telegram і Viber допоможе дізнатися, куди звертатися по допомогу. Нагадаємо, додаткову інформацію щодо безпеки дітей в інтернеті можна знайти на сайті МОН.