Якість освітнього процесу у дошкільних закладах промоніторять за міжнародною методикою
Упродовж листопада 2021 р. у закладах дошкільної освіти області триватиме моніторингове дослідження якості дошкільної освіти, організоване Українським інститутом розвитку освіти у партнерстві з Командою підтримки реформ МОН, Всеукраїнським фондом “Крок за кроком” та за підтримки ЮНІСЕФ в Україні.
Моніторинг проводиться в усіх областях України за методикою ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale).
«Унікальність і універсальність методики полягає в тому, що її можна застосовувати в групах для дітей 3-5 років і вона містить шкали, що дають змогу оцінити матеріально-технічні, психолого-педагогічні, організаційні умови, що створені у закладі дошкільної освіти. Відтак, можна буде проаналізувати чи відповідають вони потребам дітей і чи сприяють їхньому розвитку. Головна перевага цієї методики у тому, що експерти не оцінюють досягнення дітей, а оцінюють освітнє середовище і характер взаємодії педагогів з дітьми та дітей між собою», - розповіла керівниця відділу дошкільної й початкової освіти Українського інституту розвитку освіти Ольга Косенчук.
Шкала охоплює широкий спектр потреб розвитку дитини. Авторами визначено 6 шкал, які містять 35 параметрів, серед яких «Простір та умеблювання», «Практики особистого догляду», «Мовлення та грамотність» тощо . Методика має ретельно прописану структуру, аналіз та протоколи.
«Львівщина завжди відкрита до інновацій, які скеровані на розвиток освіти. Міжнародний досвід може бути корисним, тож ми сподіваємось на відповідні висновки проекту, які допоможуть покращити якість дошкільної освіти. Автоматизованим відбором визначено 200 закладів дошкільної освіти у всіх областях України, на Львівщині - 12. Регіональні експерти, які пройшли спеціальне навчання та мають відповідну класифікацію, проводять у визначених закладах дошкільної освіти спостереження за освітнім процесом протягом трьох годин у першу половину дня. Експерт ніяким чином не втручається в освітній процес і не проводить опитування», - наголосила заступниця директора департаменту освіти і науки Львівської ОДА Ольга Котовська.
Методика ECERS – визнаний у всьому світі інструмент вимірювання якості освітнього середовища, що містить у собі комплексний підхід до розуміння раннього розвитку дитини: когнітивний, фізичний та соціально-емоційний аспекти. Вона постійно оновлюється й використовується в понад 20 країнах як основний інструмент для оцінювання освітнього середовища.
В Україні дослідження триватимуть до середини грудня. На початку наступного року відбудеться аналіз та презентація результатів, на основі яких органи управління освітою, громади та заклади зможуть впроваджувати зміни, скеровані на підвищення якості дошкільної освіти.
Детальніше про дослідження тут.
Новини за темою
У році, що минає, на Львівщині створили майже тисячу нових місць у дошкільних закладах
21 грудня 2021
У неділю, на свято Миколая, в Підберізцях запрацював новий заклад дошкільної освіти, де навчатимуться 40 найменших мешканців громади. Новий садок є І-ою чергою проєкту реконструкції будівлі з добудовою Підберізцівського навчально-виховного комплексу I-III ступенів. Забезпечення дітей якісною дошкільною освітою є одним із пріоритетних завдань Міністерства освіти і науки України, департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації, органів місцевої влади. «Дошкільна освіта є важливою, оскільки вона є фундаментом якісної освіти у школі. Будівництво нових закладів дошкільної освіти, відновлення та реконструкція приміщень, які довготривало не використовувалися, добудова – це ті шляхи, які забезпечують доступ дошкільників до освіти», - розповів директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска. Відтак, на завершення року в області створено додатково 945 місць. Зокрема: 1. Заклад дошкільної освіти «Любинятко», Великолюбінської селищної ради, вул. С.Бандери, селище В.Любінь. Відкрито 20 жовтня 2021 року. Розрахований на 150 місць, 8 груп. 2. Заклад дошкільної освіти № 102, вул.Медової Печери,13, м.Львів. Львівської міської ради. Відкрито 1 жовтня 2021 року. Розрахований на 175 місць, 7 груп. 3. Заклад дошкільної освіти №8, вул. Малоголосківська, 34, м.Львів. Львівської міської ради. Відкрито 10 листопада 2021 року. Розрахований на 350 місць, 18 груп. 4. Заклад дошкільної освіти «Веселка» с.Чуква, Ралівської сільської ради Самбірського району, розрахований на 80 місць. Розпочав функціонування з 15 листопада 2021 року. 5. Заклад дошкільної освіти «Ромашка» с.Кульчиці, Ралівської сільської ради Самбірського району, розрахований на 75 місць. Розпочав функціонування 22 листопада 2021 року. 6. Заклад дошкільної освіти «Лис Микита», с. Нагуєвичі, Дрогобицька ТГ. Розрахований на 75 місць, 7. Реконструкція будівлі Підберізцівського НВК I-III ступенів з добудовою приміщень для дошкільних груп на 40 місць, відкрито 19 грудня 2021 р.
Результати кожного третього аналізу свідчать про брак йоду у питній воді на Львівщині
1 вересня 2021
У межах реалізації проєкту «Профілактика йододефіциту на Львівщині», який реалізує громадська організація «Батьки в дії» у межах конкурсу серед інститутів громадянського суспільства, а також за участі фахівців Львівського обласного центру контролю та профілактики хвороб МОЗ України, упродовж серпня провели аналіз проб води, відібраних у джерелах водопостачання у Львівському, Дрогобицькому, Самбірському, Стрийському та Яворівському районах. Загалом - 75 проб (по 15 проб у кожному районі). Серед усіх проб води найбільший вміст йоду, що становив 33,7 мкг/дм³, зафіксували у водопровідній воді селища Славське, а найменший - 12,4 мкг/дм³ - у селі Глухівець Тростянецької ТГ. Досліджена вода у Стрийському та Самбірському районах виявилася найбільш багатою на йод. У більшості відібраних зразків вміст йоду був близьким до норми, що становить 20 - 30 мкг/дм³. Дещо гірша ситуація у Дрогобицькому та Яворівському районах: з 30 відібраних проб - 17 були в межах норми, 6 - близькі до норми, а 7 - з недостатнім вмістом йоду. Найменший вміст йоду у питній воді виявили у Львівському районі. Лише у 5 з 15 досліджених проб води показник йоду був у межах норми. Це села Майдан та Крехів Жовківської ТГ, село Заглина Добросинсько-Магерівської ТГ, місто Винники та село Лисиничі Львівської ТГ. У всіх інших досліджених зразках, а саме: джерелах сіл Новосілка (Раковець), Унів (Унівська лавра), Якторів (Золочівська ТГ), Звенигород, міст Городок, Перемишляни, Щирець, парках Львова: Високий Замок, Погулянка та Спартак (Мазепи - Інструментальна), визначений вміст йоду був нижчим норми та коливався в межах 13,2 мкг/дм³ - 19,5 мкг/дм³. Аби отримати більш релевантні результати, впродовж вересня та жовтня експерти повторно відбиратимуть проби води з зазначених джерел. Зведені результати дослідження опублікують на сайті Львівської обласної державної адміністрації у листопаді, а на основі отриманих даних підготують рекомендації, як збалансувати свій харчовий раціон, щоб забезпечити достатню кількість споживання йоду. Питна вода, в якій концентрація йоду не відповідає нормативним показникам фізіологічної повноцінності мінерального складу, не несе загрози для життя осіб, які її споживають. Однак жителям цих населених пунктів рекомендується компенсувати нестачу йоду харчовими продуктами, багатими на йод. Детальна інформація щодо точок та результатів досліджень доступна у інтерактивній таблиці за посиланням https://goo.su/745k та інтерактивній карті за посиланням https://goo.su/743F Зазначимо, що дослідження води на Львівщині відбувається за фінансової підтримки Львівської облдержадміністрації та буде реалізовано до кінця 2021 року.
Дослідження CoST Ukraine: департамент дорожнього господарства ЛОДА – один з найпрозоріших у своїй діяльності в Україні
16 Червня 2021
У межах дослідження, проведеного командою експертів CoST Ukraine за ініціативи та методологією Міжнародного секретаріату CoST, одним з найпрозоріших у своїй діяльності за результатами дослідження визнали Департамент дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації, який набрав 83 бали. 14 червня за ініціативи ГО «Ініціатива з прозорості інфраструктури» CoST Ukraine відбулася онлайн презентація результатів Індексу Прозорості Інфраструктури України – 2021. "Найпрозорішими у своїй діяльності за результатами дослідження визнано Службу автомобільних доріг в Івано-Франківській області та Департамент дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації, третє та четверте місце з невеликою різницею поділили служби автомобільних доріг у Львівській та Рівненській областях, а п’яте посіла САД у Хмельницькій області, набравши 83,34, 83,10, 76,43, 76,03 та 75,79 балів – відповідно", - повідомили експерти CoST Ukraine в межах онлайн презентації. Як повідомили у департаменті, індекс прозорості інфраструктури - це інструмент CoST, що вимірює рівень прозорості та якості процесів, пов'язаних із розвитком державної інфраструктури як на національному так і місцевому рівнях. Його мета - надання зацікавленим сторонам якісної інформації, яка слугує популяризації прозорості та вдосконаленню управління державною інфраструктурою. "Департамент дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації – на другому місці в Україні за прозорістю діяльності. Це робота усієї команди, не збавляємо темпи, продовжуємо рух у цьому напрямі", - зазначив заступник голови Львівської ОДА Юрій Бучко. Саме ж дослідження проводили за 4 вимірами: «сприятливе середовище», «розкриття інформації», «спроможність та процеси» і «залучення громадян», у 2 способи – шляхом роботи з відкритими джерелами, а також проведення інтерв’ю безпосередньо з представниками закупівельних організацій. Детальніше про результати дослідження – за посиланням.
Нормативна база, кадрове забезпечення та розширення доступу до якісної інклюзивної освіти: результати міжнародного дослідження
12 травня 2021
У грудні минулого року тривало дослідження якості інклюзивної освіти та доступу дітей з особливими освітніми потребами до інклюзивного навчання, які були реалізовані за підтримки проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe). «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) є проєктом міжнародної технічної допомоги, що реалізується компанією Alinea International та фінансується Урядом Канади. Методологічну підтримку дослідження забезпечила дослідницька агенція «Vox Populi Agency». Представлені результати досліджень засвідчили проблемні моменти у розвитку інклюзивного навчання в системі освіти, а також визначили низку перешкод у забезпеченні якості інклюзивної освіти та ефективного доступу кожної дитини з особливими освітніми потребами до інклюзивного навчання. Зокрема, рекомендації експертів стосувались вдосконалення нормативно-правового та методичного забезпечення організації інклюзивного навчання, підвищення інклюзивної компетентності вчителів, розвиток послуг для дитини з ООП та її сім’ї, що включає в себе впровадження Державного стандарту соціальної послуги, затвердження переліку реабілітаційних послуг для дітей, впровадження програм ефективного та відповідального батьківства тощо. Крім того, рекомендації будуть враховані під час доопрацювання проєкту Стратегії розвитку інклюзивної освіти та плану заходів щодо її реалізації. Із дослідженням можна ознайомитись тут.
Першочергово до садка зараховуватимуть дітлахів, які проживають на території його обслуговування
11 лютого 2021
Уряд затвердив зміни до положення про заклад дошкільної освіти, відповідно до яких удосконалився перелік типів закладів дошкільної освіти та визначились особливості зарахування дітей до закладів дошкільної освіти різних типів і організації освітнього процесу. Ці зміни сприятимуть реалізації права дітей на здобуття дошкільної освіти. Відтак, першочергово зараховуються дошкільнята, відповідне право яких передбачено законом, зокрема діти, які: • проживають на території обслуговування державного, комунального закладу дошкільної освіти (у разі встановлення території засновником закладу); • є рідними (усиновленими) братами або сестрами дітей, які вже здобувають дошкільну освіту в цьому ж дитсадку; • є дітьми працівників цього ж дитсадка; • належать до категорій дітей з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями; • належать до категорій дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які влаштовані під опіку, у прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу, патронатну сім’ю, а також усиновлених дітей (якщо батьки дитини не зберігають таємницю усиновлення); • перебувають у складних життєвих обставинах та знаходяться на обліку в службах у справах дітей; • є внутрішньо переміщеними особами або мають статус дитини, яка постраждала від воєнних дій і збройних конфліктів. При поданні заяви про зарахування дитини до дитсадка батьки мають пред’явити оригінал документа, що підтверджує право на першочергове зарахування дитини. Якщо таке право не підтверджено, дитина зараховується до закладу на загальних підставах. Зазначимо, на Львівщині працює майже дев’ять сотень закладів дошкільної освіти, в яких навчається більше 70 тисяч дітей.
Мережу дошкільних навчальних закладів розширюватимуть
9 лютого 2021
Для забезпечення доступності дітей до дошкільної освіти триває робота з розширення мережі дитсадків. У 2020 році в Україні вдалося створити понад 13 тисяч нових місць для дошкільнят, а також відкрити 24 новобудови. «Якісна та доступна дошкільна освіта – один з основних пріоритетів діяльності МОН. Ми працюємо над підвищенням якості освітнього процесу в дитячих садках: оновлено Базовий компонент дошкільної освіти (державний стандарт), у 2021 році ми плануємо внести на розгляд Уряду нову редакцію Закону України «Про дошкільну освіту» та сприяти створенню безбар’єрного середовища в закладах дошкільної освіти», – зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет. На Львівщині у 2020 році було створено 884 нових місць для дошкільнят. Найбільше місць вдалось створити, здавши в експлуатацію 5 добудованих та реконструйованих в межах «Великого будівництва» об’єктів. Завдяки реалізації цієї програми створили 958 додаткових місць для навчання, з них 453 учнівських та 505 місць для дошкільнят. Створено також 2 приватних заклади дошкільної освіти на 67 місць, яким видано ліцензію на здійснення освітньої діяльності. «У Львові середня наповнюваність груп у 2020 р. становила 32 особи, тоді як наповнюваність груп у сільській місцевості – 17 осіб на групу. Впродовж останніх десяти років мережа закладів дошкільної освіти збільшилась на 285 одиниць, або майже на половину. Водночас чисельність дітей у закладах збільшилась з 2010 року на 25,9 %», – розповів директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Олег Паска. У планах Міністерства освіти та науки цього року створити 7 тисяч нових місць для здобуття дошкільної освіти, зокрема в новозбудованих та реконструйованих будівлях. Окрім того, на розгляд Верховної Ради України планують винести нову редакцію Закону України «Про дошкільну освіту». Це допоможе розширити доступ до якісної дошкільної освіти, в тому числі дітей з особливим освітніми потребами, та запровадити альтернативну модель фінансування дошкільної освіти. За сприятливої епідемічної ситуації Міністерство освіти і науки планує провести моніторингове дослідження якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за методикою ECERS-3. Таке дослідження – невід’ємний крок до вивчення стану якості дошкільної освіти відповідно до міжнародних стандартів. Отримані результати дадуть можливість спрогнозувати шляхи вдосконалення та перспективи розвитку системи дошкільної освіти в Україні.
Учні, які мають кращий доступ до дистанційного навчання, демонструють вищий рівень успішності
12 січня 2021
Майже 90% українських 15-річних підлітків мають удома комп’ютер для виконання навчальних завдань, і майже всі (98 %) мають доступ до інтернету. Однак всього близько 60 % учнів в Україні мають удома комп’ютерні програми для навчання. Такі результати Міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018. Учні, які мають вищий рівень забезпеченості ІКТ-засобами вдома, показують кращі результати в навчанні. Українські учні краще забезпечені ІКТ-ресурсами, ніж учні з Грузії та Молодови, але гірше, ніж учні з Білорусі, Угорщини, Словацької Республіки, Польщі, Естонії. «Особливого значення наявність комп’ютерів та смартфонів набуває в умовах усе активнішого поширення дистанційного або змішаного навчання. Пандемія внесла значні корективи у повсякденне життя та навчання. Сучасне покоління учнів мають справу з інформаційно-комунікаційними технологіями з раннього дитинства, тому цифрові пристрої є цінними для освітнього процесу», - акцентував директор депаратменту освіти та науки Львівської ОДА Олег Паска. В межах дослідження з’ясували, що українські 15-річні підлітки, які мешкають у великих містах, забезпечені вдома набагато краще комп’ютерними засобами, ніж учні з інших населених пунктів. Тип закладу освіти та місцевість, де розташовано заклад освіти, також є тими чинниками, із якими пов’язана забезпеченість учнів цифровою технікою: учні з ліцеїв, гімназій і спеціалізованих шкіл у великих містах мають вищий рівень забезпеченості ІКТ-ресурсами. Окрім того, 81 % українських учнів не має вдома електронних книг, а 37 % - планшетів. Рівень забезпеченості ІКТ-ресурсами істотно пов'язаний із соціально-економічним статусом учнів: 15-річні підлітки з більш високим соціально-економічним статусом в Україні краще забезпечені вдома ІКТ-засобами, ніж їхні однолітки з нижчим соціально-економічним статусом.
Торік в області створили понад вісім сотень нових місць у садках
4 січня 2021
На території області працюють 874 дошкільних навчальних заклади, у яких навчаються майже 72 тисячі дітей. У 2020 році було створено 884 нових місць для дошкільнят. Найбільше місць вдалось створити, здавши в експлуатацію 5 добудованих та реконструйованих в межах «Великого будівництва» об’єктів. Завдяки реалізації цієї програми створили 958 додаткових місць для навчання, з них 453 учнівських та 505 місць для дошкільнят. Створено також 2 приватних заклади дошкільної освіти на 67 місць, яким видано ліцензію на здійснення освітньої діяльності. «Упродовж року ми збільшили кількість місць у дошкільних навчальних закладах на понад вісім сотень одиниць. Впродовж останніх десяти років мережа закладів дошкільної освіти збільшилась на 285 одиниць, або майже на половину. Водночас чисельність дітей у закладах збільшилась з 2010 року на 25,9 %», - розповів директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Олег Паска. У Львові середня наповнюваність груп у 2020 р. становила 32 особи, тоді як наповнюваність груп у сільській місцевості – 17 осіб на групу. В області також функціонує Сервіс електронної черги до закладів дошкільної освіти Львівщини. e-Садок створено, щоби процес формування черг та зарахування дітей до закладів дошкільної освіти був відкритим та прозорим.
Рішення про зміну форми навчання ухвалюватимуть навчальні заклади самостійно
30 жовтня 2020
Оскільки дві території області потрапили до червоної зони, в понеділок навчання на цих територіях відбуватиметься дистанційно. Порядок дій, затверджений 1 вересня цього року, змушує навчальні заклади перейти на віддалену форму навчання. Що стосується інших територій, то всюди вихід з канікул відбудеться в звичному режимі, однак, затверджений порядок зобов’язує і їх. «Якщо територія не потрапила до червоної зони, але в якійсь школі є інфіковані учні чи вчителі, заклад має ухвалити рішення про дистанційне навчання. Кожен заклад самостійно приймає рішення про перехід на ту чи іншу форму навчання. Ситуація із захворюваністю сильно непокоїть, адже ті дані, які ми отримуємо від департаменту охорони здоров’я, свідчать про зростання кількості хворих», - акцентував директор департаменту освіти та науки Олег Паска. В кожному окремому випадку аналізуватимуть ситуацію, що склалась у закладі, беручи до уваги такі показники: кількість інфікованих дітей, кількість контактних, загроза навчальному процесу. Якщо інфікованими будуть кілька вчителів, які мають широке коло спілкування, то буде інший алгоритм дій, ніж якщо захворів, для прикладу, один учень. «Кількість інфікованих учнів станом за зараз не є надзвичайно критичною. Із 287 тисяч школярів області, станом на сьогодні Covid-19 діагностували у трьох сотень, із загальної кількості працівників закладів освіти, яка становить 34 тисячі, коронавірус підтвердили у 950 осіб. Дошкільна освіта працюватиме і далі в звичному режимі, дотримуючись карантинних заходів. «Студенти вищих навчальних закладів до 15 листопада перебувають на віддаленому навчанні, це близько 100 тисяч студентів, що дає сподівання на можливе зниження динаміки захворюваності. Очне навчання для студентів ми теж передбачаємо, але за умови покращення епідситуації», - наголосив Олег Паска.
На Львівщині триває дослідження щодо розвитку інклюзивної освіти
28 жовтня 2020
Триває дослідження щодо розвитку інклюзивної освіти, для якого Львівщина обрана як пілотний регіон. Дослідження здійснюють експерти Ініціативи щодо розвитку послуг в громадах для дітей та сімей в межах проекту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), який впроваджується за підтримки Уряду Канади, та у співпраці з Міністерство освіти і науки України, а також департаментом освіти і науки Львівської ОДА. Мета дослідження – вивчити стан та існуючі перешкоди, що виникають в процесі впровадження інклюзивної освіти, на прикладі Львівської області. За результатами дослідження будуть сформовані рекомендації, спрямовані на вдосконалення практик розвитку інклюзивної освіти. "Ми запустили в окремих пілотних областях дослідження. Його результати дозволять нам вдосконалювати та якісніше надавати соціальні послуги", - додала координаторка пілотного проекту в Львівській області, Ініціатива щодо розвитку послуг в громадах для дітей та сімей, Проект «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) Ольга Бойко. До участі в дослідженні запрошені: - батьки дітей з особливими освітніми потребами; - керівники та вчителі/асистенти вчителів закладів загальної середньої освіти; - фахівці інклюзивно-ресурсних центрів; - представники районних відділів освіти, департаменту освіти та науки Львівської обласної державної адміністрації, центрів розвитку інклюзивної освіти; - представники центрів соціальних служб, фахівці з соціальної роботи; - громадські організації, які працюють в сфері інклюзивної освіти. Дослідження проводиться на базі Сихівського району м. Львова; Золочівського, Стрийського та Яворівського районів Львівської області; Гніздичівської, Велико-Мостівської, Кам’янко-Бузької, Рудківської, Зимноводівської ОТГ; міст Самбір та Борислав. Під час дослідження здійснять онлайн-опитування, інтерв’ю та фокус-групи, щоб отримати максимально вичерпний та актуальний результат. Христина Дмитрик
Децентралізація має посприяти розвитку мережі дошкільної освіти, - Іван Собко
3 вересня 2020
При формуванні місцевих бюджетів в розрізі кожної території варто закладати кошти першочергово на садки, школи та інші пріоритетні об’єкти. Маючи на місцях ресурси, можливості та важелі впливу на процес, проблема із браком місць та наявністю садків мали би зникнути. На думку заступника голови Львівської ОДА Івана Собка, все залежить не лише від влади та бізнесу, а й від виборців, які мають мудро оцінити ситуацію та підтримати тих, які працюють на результат. «При визначенні опорних шкіл, ті приміщення які вивільняються можна переформатовувати під садки. Тут потрібен грамотний підхід та якісний менеджмент. У гірських територіях потреба в садках надзвичайно висока, децентралізація мала би посприяти розвитку мережі дошкільної освіти», - зазначив Іван Собко. Цьогоріч у межах програми Велике будівництво добудували садок у Зимній Воді, роботи на якому розпочали іще у 2018 році. «Добудову та реконструкцію вибраних об’єктів на 90% покриває державний бюджет, адже для будь-якої громади фінансувати такі об’єкти вкрай важко. Це зразковий заклад, де є всі необхідні для навчання та перебування дітей умови. Таких садків по області стає більше, хоча звично є і проблема із браком місць», - акцентував заступник голови. Ввести садок в експлуатацію планують до кінця місяця. Кошторисна вартість об’єкта, в якому зможуть навчатись понад півтори сотні малюків, становить майже 55 млн грн., більше 9 млн грн на садок виділили із місцевого бюджету. Важливо, розпочавши об’єкт, вчасно його здати і дати можливість малим українцям навчатись у достойних умовах. «У цьому процесі ми також підтримуємо процес ліцензування приватних садків і шкіл. Це сприяє розвитку освіти на Львівщині. В порівняні із минулими роками ситуація покращується через те, що приватний сектор надає відповідні послуги. Приватні садки рятують ситуацію, коли дитина не потрапляє в комунальний садок. Поза тим ми працюємо над тим, аби розширювати кількість державних садків, і будемо щороку збільшувати видатки на дошкілля. Від самого малку діти повинні мати якісну освіту», - резюмував Іван Собко. Іще понад сім десятків дітлахів мають доступ до якісною дошкільної освіти у селі Борщовичі. Там напередодні Дня Незалежності відкрили та освятили садок, будівництво якого розпочали у 2016 році. Загальна вартість будівництва складає понад 30 млн грн, з яких з державного бюджету залучено більше 24 млн грн, решта - кошти місцевого бюджету. У закладі створено належні умови для всебічного розвитку дітей: затишні, естетично оформлені групи, сучасне предметно-розвивальне середовище, дидактичні матеріали, що дібрані згідно з вимогами Базового компонента дошкільної освіти України.
Представників бізнесу закликають взяти участь в опитуванні щодо визначення пріоритетних напрямів наукових досліджень
15 січня 2020
Міністерством освіти і науки України разом з Міністерством цифрової трансформації та Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства підготовлено анкету для проведення опитування представників вітчизняного бізнесу для визначення пріоритетних напрямів наукових досліджень і подальшого розвитку української науки та інновацій відповідно до потреб бізнесу. Результати опитування сприятимуть ефективному розподіленню бюджетних коштів та фінансуванню, в першу чергу, затребуваних бізнесом наукових напрямів. Крім того, опитування дасть можливість представникам бізнесу: - отримати широкий доступ до українських досліджень та розробок (далі – R&D), які можуть мати низку переваг перед закордонними аналогами; - отримати інформацію про існуючі українські R&D; - переорієнтувати український R&D сектор на вирішення реальних потреб бізнесу; - зменшити бар’єри та запровадити підтримку розвитку українських компаній на основі інновацій; - налагодити системну комунікацію в трикутнику: держава, бізнес, заклади вищої освіти і наукові установи для посилення конкурентоспроможності вітчизняних продукції та послуг. В опитуванні можуть брати участь представники мікро, малих, середніх та великих підприємств будь-якої форми власності. Анкету розміщено за посиланням. Звертаємо увагу, що опитування проводитиметься до 31 січня 2020 року.