Мережу дошкільних навчальних закладів розширюватимуть
Для забезпечення доступності дітей до дошкільної освіти триває робота з розширення мережі дитсадків. У 2020 році в Україні вдалося створити понад 13 тисяч нових місць для дошкільнят, а також відкрити 24 новобудови.
«Якісна та доступна дошкільна освіта – один з основних пріоритетів діяльності МОН. Ми працюємо над підвищенням якості освітнього процесу в дитячих садках: оновлено Базовий компонент дошкільної освіти (державний стандарт), у 2021 році ми плануємо внести на розгляд Уряду нову редакцію Закону України «Про дошкільну освіту» та сприяти створенню безбар’єрного середовища в закладах дошкільної освіти», – зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.
На Львівщині у 2020 році було створено 884 нових місць для дошкільнят.
Найбільше місць вдалось створити, здавши в експлуатацію 5 добудованих та реконструйованих в межах «Великого будівництва» об’єктів. Завдяки реалізації цієї програми створили 958 додаткових місць для навчання, з них 453 учнівських та 505 місць для дошкільнят.
Створено також 2 приватних заклади дошкільної освіти на 67 місць, яким видано ліцензію на здійснення освітньої діяльності.
«У Львові середня наповнюваність груп у 2020 р. становила 32 особи, тоді як наповнюваність груп у сільській місцевості – 17 осіб на групу. Впродовж останніх десяти років мережа закладів дошкільної освіти збільшилась на 285 одиниць, або майже на половину. Водночас чисельність дітей у закладах збільшилась з 2010 року на 25,9 %», – розповів директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Олег Паска.
У планах Міністерства освіти та науки цього року створити 7 тисяч нових місць для здобуття дошкільної освіти, зокрема в новозбудованих та реконструйованих будівлях. Окрім того, на розгляд Верховної Ради України планують винести нову редакцію Закону України «Про дошкільну освіту». Це допоможе розширити доступ до якісної дошкільної освіти, в тому числі дітей з особливим освітніми потребами, та запровадити альтернативну модель фінансування дошкільної освіти.
За сприятливої епідемічної ситуації Міністерство освіти і науки планує провести моніторингове дослідження якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за методикою ECERS-3. Таке дослідження – невід’ємний крок до вивчення стану якості дошкільної освіти відповідно до міжнародних стандартів. Отримані результати дадуть можливість спрогнозувати шляхи вдосконалення та перспективи розвитку системи дошкільної освіти в Україні.
Новини за темою
Заступниця міністра освіти і науки Віра Рогова ознайомилась з роботою НПЦ інноваційного кравецтва на базі одного з львівських ВПУ
28 квітня 2022
У межах свого візиту на Львівщину заступниця міністра освіти і науки України Віра Рогова ознайомилася з роботою навчально-практичного центру інноваційного кравецтва, облаштованого на базі одного з львівських вищих професійних училищ. НПЦ включає 7 майстерень, кабінет конструювання та моделювання одягу і розкрійну майстерню, які оснащені сучасним швейним обладнанням і комп’ютерною технікою. Завдяки відкриттю НПЦ інноваційного кравецтва зросла зацікавленість учнів та випускників загальноосвітніх навчальних закладів професіями «Кравець», «Закрійник». Окрім того, НПЦ надає послуги іншим закладам професійної освіти, готелям, ресторанам м. Львова та області щодо пошиття спецодягу. Заступниця міністра освіти і науки ознайомилася з роботою майстерень, сучасної техніки, за допомогою якої учні вчаться робити викрійки та креслення, оглянула виготовлені у майстернях вироби, зокрема, медичні аптечки, взуття ручної роботи. Віра Рогова, зазначила, що за останніх кілька років професійна та професійна-технічна освіта вийшла на новий рівень розвитку, адже щороку зростає кількість охочих здобути робітничу професію. Великою заслугою цьому є щоденна наполеглива робота керівників закладів ПТО та підтримка з боку департаментів (відділів) освіти на місцях. Окрім того, посадовиця відзначила активність закладів освіти Львівщини у допомозі внутрішньо переміщеним особам під час війни. Як додав заступник начальника Львівської ОВА Іван Собко, у закладах освіти області зараз проживають майже 25 тисяч внутрішньо переміщених осіб, з них у закладах загальної середньої освіти - 10773 особи, у закладах професійно-технічної, фахової передвищої та вищої освіти - 13721 особа. Впродовж березня-квітня 2022 року у майстернях навчально-практичного центру інноваційного кравецтва майстри виробничого навчання та викладачі предметів професійно-теоретичної підготовки: пошили костюми для тероборони; на замовлення Львівської обласної військової адміністрації виконують пошиття медичних аптечок; у розкрійній майстерні здійснюють розкрій медичних аптечок для закладів професійної (професійно-технічної) освіти Львівської області. Училище здійснює перепідготовку працівників з числа внутрішньо переміщених осіб за професією «Складальник верху взуття. Взуттьовик з індивідуального пошиття взуття» з видачею сертифіката. Нагадаємо, що навчально-практичні центри (НПЦ) – це частина приміщень закладу професійної освіти з новим обладнанням та технікою. Там учні проводять практичні заняття, а дорослі – підвищують кваліфікацію або перенавчаються. Створення НПЦ в Україні розпочали у 2016 році. У межах свого візиту на Львівщину заступниця міністра освіти Віра Рогова зустрілася з внутрішньо переміщеними особами, які проживають в одному із професійних коледжів Львова, а також взяла участь в обговоренні конкурсу на посаду директора ЗЗСО, проведення ЗНО-2022, особливостей організації навчання в умовах війни разом керівниками департаментів освіти обласних адміністрацій західних областей України, керівниками органів освіти РДА Львівщини та членами Експертної ради департаменту освіти і науки ЛОВА.
Львівщина може прийняти низку навчальних закладів з тимчасово окупованих територій
25 березня 2022
Як повідомив заступник начальника Львівської ОВА Іван Собко, Міністерство освіти і науки України звернулося до адміністрації щодо можливості розміщення в області низки закладів освіти з тимчасово окупованих регіонів України. «В нас є звернення від Міністерства освіти і науки, щоб Львівщина розглянула можливість прийняття в себе низки вузів, закладів професійно-технічної освіти, ліцеїв з тих територій, які є тимчасово окуповані. Є колективи, люди, які є фахові, які точно мають бути збережені… Ми вирішуємо, як можемо це впорядкувати і куди перевести ті заклади. Можливо якимось чином зможемо в частині протехосвіти їх об’єднати, доукомплектувати. Що стосується вищої школи, звичайно це мають бути рішення на рівні Кабінету Міністрів і ми над цим працюємо», - зазначив Іван Собко.
У році, що минає, на Львівщині створили майже тисячу нових місць у дошкільних закладах
21 грудня 2021
У неділю, на свято Миколая, в Підберізцях запрацював новий заклад дошкільної освіти, де навчатимуться 40 найменших мешканців громади. Новий садок є І-ою чергою проєкту реконструкції будівлі з добудовою Підберізцівського навчально-виховного комплексу I-III ступенів. Забезпечення дітей якісною дошкільною освітою є одним із пріоритетних завдань Міністерства освіти і науки України, департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації, органів місцевої влади. «Дошкільна освіта є важливою, оскільки вона є фундаментом якісної освіти у школі. Будівництво нових закладів дошкільної освіти, відновлення та реконструкція приміщень, які довготривало не використовувалися, добудова – це ті шляхи, які забезпечують доступ дошкільників до освіти», - розповів директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска. Відтак, на завершення року в області створено додатково 945 місць. Зокрема: 1. Заклад дошкільної освіти «Любинятко», Великолюбінської селищної ради, вул. С.Бандери, селище В.Любінь. Відкрито 20 жовтня 2021 року. Розрахований на 150 місць, 8 груп. 2. Заклад дошкільної освіти № 102, вул.Медової Печери,13, м.Львів. Львівської міської ради. Відкрито 1 жовтня 2021 року. Розрахований на 175 місць, 7 груп. 3. Заклад дошкільної освіти №8, вул. Малоголосківська, 34, м.Львів. Львівської міської ради. Відкрито 10 листопада 2021 року. Розрахований на 350 місць, 18 груп. 4. Заклад дошкільної освіти «Веселка» с.Чуква, Ралівської сільської ради Самбірського району, розрахований на 80 місць. Розпочав функціонування з 15 листопада 2021 року. 5. Заклад дошкільної освіти «Ромашка» с.Кульчиці, Ралівської сільської ради Самбірського району, розрахований на 75 місць. Розпочав функціонування 22 листопада 2021 року. 6. Заклад дошкільної освіти «Лис Микита», с. Нагуєвичі, Дрогобицька ТГ. Розрахований на 75 місць, 7. Реконструкція будівлі Підберізцівського НВК I-III ступенів з добудовою приміщень для дошкільних груп на 40 місць, відкрито 19 грудня 2021 р.
Якість освітнього процесу у дошкільних закладах промоніторять за міжнародною методикою
3 листопада 2021
Упродовж листопада 2021 р. у закладах дошкільної освіти області триватиме моніторингове дослідження якості дошкільної освіти, організоване Українським інститутом розвитку освіти у партнерстві з Командою підтримки реформ МОН, Всеукраїнським фондом “Крок за кроком” та за підтримки ЮНІСЕФ в Україні. Моніторинг проводиться в усіх областях України за методикою ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale). «Унікальність і універсальність методики полягає в тому, що її можна застосовувати в групах для дітей 3-5 років і вона містить шкали, що дають змогу оцінити матеріально-технічні, психолого-педагогічні, організаційні умови, що створені у закладі дошкільної освіти. Відтак, можна буде проаналізувати чи відповідають вони потребам дітей і чи сприяють їхньому розвитку. Головна перевага цієї методики у тому, що експерти не оцінюють досягнення дітей, а оцінюють освітнє середовище і характер взаємодії педагогів з дітьми та дітей між собою», - розповіла керівниця відділу дошкільної й початкової освіти Українського інституту розвитку освіти Ольга Косенчук. Шкала охоплює широкий спектр потреб розвитку дитини. Авторами визначено 6 шкал, які містять 35 параметрів, серед яких «Простір та умеблювання», «Практики особистого догляду», «Мовлення та грамотність» тощо . Методика має ретельно прописану структуру, аналіз та протоколи. «Львівщина завжди відкрита до інновацій, які скеровані на розвиток освіти. Міжнародний досвід може бути корисним, тож ми сподіваємось на відповідні висновки проекту, які допоможуть покращити якість дошкільної освіти. Автоматизованим відбором визначено 200 закладів дошкільної освіти у всіх областях України, на Львівщині - 12. Регіональні експерти, які пройшли спеціальне навчання та мають відповідну класифікацію, проводять у визначених закладах дошкільної освіти спостереження за освітнім процесом протягом трьох годин у першу половину дня. Експерт ніяким чином не втручається в освітній процес і не проводить опитування», - наголосила заступниця директора департаменту освіти і науки Львівської ОДА Ольга Котовська. Методика ECERS – визнаний у всьому світі інструмент вимірювання якості освітнього середовища, що містить у собі комплексний підхід до розуміння раннього розвитку дитини: когнітивний, фізичний та соціально-емоційний аспекти. Вона постійно оновлюється й використовується в понад 20 країнах як основний інструмент для оцінювання освітнього середовища. В Україні дослідження триватимуть до середини грудня. На початку наступного року відбудеться аналіз та презентація результатів, на основі яких органи управління освітою, громади та заклади зможуть впроваджувати зміни, скеровані на підвищення якості дошкільної освіти. Детальніше про дослідження тут.
Позашкілля Львівської області відзначили нагородою у Міністерстві освіти
23 вересня 2021
У Міністерстві освіти і науки України нещодавно відбувся Всеукраїнський форум «Позашкільна освіта без бар’єрів. Модель майбутнього», який приурочили до 30-річчя створення системи позашкільної освіти. Найкращі заклади позашкілля з усієї країни презентували свої здобутки та новації. В межах форуму Львівщини отримала високу нагороду у номінації - "Освіта. Наука. Особистість". «За будь-яким успіхом стоїть наполеглива праця конкретних людей. Приємно, що Львівщина має таких невтомних та ініціативних людей як керівниця Малої академії наук Іванна Бородчук та керівник Стартап школи Львівської політехніки професор Назар Подольчак. Саме завдяки таким людям позашкільна освіта, попри складні часи, не втрачає свій темп і добивається нових вершин. Ми маємо разом працювати над тим, аби позашкілля було успішним, прогресивним та цікавим», - акцентував заступник голови Львівської ОДА Іван Собко. У Tech StartUp School Національного університету «Львівська політехніка» не так давно втілили проект «Стартап Батяри», в межах якого школярі могли презентувати свої ідеї. «Конкурс дає можливість розвивати ідеї, свторювати нові наукові простори, обмінюватись досвідом та реалізовувати свої задуми разом з однодумцями. Приємно, що на рівні Міністерства розуміють важливість позашкільної роботи. Намагаємось маленькими кроками підіймати винахідництво, науку та зацікавлення дітей до цієї сфери. Сподіваюсь спільно з владою та меценатами ми також зможемо реалізувати ідею створення Музею науки та інновацій у Львові», - розповів професор Назар Подольчак. Не зупиняє своєї діяльності і Львівська обласна мала академія наук. Впродовж року діти навчаються за 12-ма науковими напрямами у різноманітних секціях та гуртках, проводять дослідження та захищають свої наукові роботи. «Підтримка позашкілля на міністерському рівні надзвичайно важлива для розвитку Малої академії. Свій перший науковий досвід діти здобувають саме під час навчання у МАН, дехто потім продовжує свої наукові пошуки в університетах. Наші діти беруть участь у різноманітних інтелектуальних змаганнях, конкурсах-захистах науково-дослідних робіт, турнірах, дебатах, фестивалях, конференціях, літніх школах, таборах. Слухачі МАН формуються як особистості, готуються до студентського життя, вчаться критично мислити, пізнають основи професійних навичок», - розповіла директор Львівської обласної Малої академії наук Іванна Бородчук. Під час форуму «Позашкільна освіта без бар’єрів. Модель майбутнього» відбулася презентація декількох хабів щодо інтелектуальної платформи вчителів, відкритого партнерства, сервісного дизайну освітніх технологій, освітнього хай-теку тощо.
Першочергово до садка зараховуватимуть дітлахів, які проживають на території його обслуговування
11 лютого 2021
Уряд затвердив зміни до положення про заклад дошкільної освіти, відповідно до яких удосконалився перелік типів закладів дошкільної освіти та визначились особливості зарахування дітей до закладів дошкільної освіти різних типів і організації освітнього процесу. Ці зміни сприятимуть реалізації права дітей на здобуття дошкільної освіти. Відтак, першочергово зараховуються дошкільнята, відповідне право яких передбачено законом, зокрема діти, які: • проживають на території обслуговування державного, комунального закладу дошкільної освіти (у разі встановлення території засновником закладу); • є рідними (усиновленими) братами або сестрами дітей, які вже здобувають дошкільну освіту в цьому ж дитсадку; • є дітьми працівників цього ж дитсадка; • належать до категорій дітей з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями; • належать до категорій дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які влаштовані під опіку, у прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу, патронатну сім’ю, а також усиновлених дітей (якщо батьки дитини не зберігають таємницю усиновлення); • перебувають у складних життєвих обставинах та знаходяться на обліку в службах у справах дітей; • є внутрішньо переміщеними особами або мають статус дитини, яка постраждала від воєнних дій і збройних конфліктів. При поданні заяви про зарахування дитини до дитсадка батьки мають пред’явити оригінал документа, що підтверджує право на першочергове зарахування дитини. Якщо таке право не підтверджено, дитина зараховується до закладу на загальних підставах. Зазначимо, на Львівщині працює майже дев’ять сотень закладів дошкільної освіти, в яких навчається більше 70 тисяч дітей.
Торік в області створили понад вісім сотень нових місць у садках
4 січня 2021
На території області працюють 874 дошкільних навчальних заклади, у яких навчаються майже 72 тисячі дітей. У 2020 році було створено 884 нових місць для дошкільнят. Найбільше місць вдалось створити, здавши в експлуатацію 5 добудованих та реконструйованих в межах «Великого будівництва» об’єктів. Завдяки реалізації цієї програми створили 958 додаткових місць для навчання, з них 453 учнівських та 505 місць для дошкільнят. Створено також 2 приватних заклади дошкільної освіти на 67 місць, яким видано ліцензію на здійснення освітньої діяльності. «Упродовж року ми збільшили кількість місць у дошкільних навчальних закладах на понад вісім сотень одиниць. Впродовж останніх десяти років мережа закладів дошкільної освіти збільшилась на 285 одиниць, або майже на половину. Водночас чисельність дітей у закладах збільшилась з 2010 року на 25,9 %», - розповів директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Олег Паска. У Львові середня наповнюваність груп у 2020 р. становила 32 особи, тоді як наповнюваність груп у сільській місцевості – 17 осіб на групу. В області також функціонує Сервіс електронної черги до закладів дошкільної освіти Львівщини. e-Садок створено, щоби процес формування черг та зарахування дітей до закладів дошкільної освіти був відкритим та прозорим.
Рішення про зміну форми навчання ухвалюватимуть навчальні заклади самостійно
30 жовтня 2020
Оскільки дві території області потрапили до червоної зони, в понеділок навчання на цих територіях відбуватиметься дистанційно. Порядок дій, затверджений 1 вересня цього року, змушує навчальні заклади перейти на віддалену форму навчання. Що стосується інших територій, то всюди вихід з канікул відбудеться в звичному режимі, однак, затверджений порядок зобов’язує і їх. «Якщо територія не потрапила до червоної зони, але в якійсь школі є інфіковані учні чи вчителі, заклад має ухвалити рішення про дистанційне навчання. Кожен заклад самостійно приймає рішення про перехід на ту чи іншу форму навчання. Ситуація із захворюваністю сильно непокоїть, адже ті дані, які ми отримуємо від департаменту охорони здоров’я, свідчать про зростання кількості хворих», - акцентував директор департаменту освіти та науки Олег Паска. В кожному окремому випадку аналізуватимуть ситуацію, що склалась у закладі, беручи до уваги такі показники: кількість інфікованих дітей, кількість контактних, загроза навчальному процесу. Якщо інфікованими будуть кілька вчителів, які мають широке коло спілкування, то буде інший алгоритм дій, ніж якщо захворів, для прикладу, один учень. «Кількість інфікованих учнів станом за зараз не є надзвичайно критичною. Із 287 тисяч школярів області, станом на сьогодні Covid-19 діагностували у трьох сотень, із загальної кількості працівників закладів освіти, яка становить 34 тисячі, коронавірус підтвердили у 950 осіб. Дошкільна освіта працюватиме і далі в звичному режимі, дотримуючись карантинних заходів. «Студенти вищих навчальних закладів до 15 листопада перебувають на віддаленому навчанні, це близько 100 тисяч студентів, що дає сподівання на можливе зниження динаміки захворюваності. Очне навчання для студентів ми теж передбачаємо, але за умови покращення епідситуації», - наголосив Олег Паска.
Децентралізація має посприяти розвитку мережі дошкільної освіти, - Іван Собко
3 вересня 2020
При формуванні місцевих бюджетів в розрізі кожної території варто закладати кошти першочергово на садки, школи та інші пріоритетні об’єкти. Маючи на місцях ресурси, можливості та важелі впливу на процес, проблема із браком місць та наявністю садків мали би зникнути. На думку заступника голови Львівської ОДА Івана Собка, все залежить не лише від влади та бізнесу, а й від виборців, які мають мудро оцінити ситуацію та підтримати тих, які працюють на результат. «При визначенні опорних шкіл, ті приміщення які вивільняються можна переформатовувати під садки. Тут потрібен грамотний підхід та якісний менеджмент. У гірських територіях потреба в садках надзвичайно висока, децентралізація мала би посприяти розвитку мережі дошкільної освіти», - зазначив Іван Собко. Цьогоріч у межах програми Велике будівництво добудували садок у Зимній Воді, роботи на якому розпочали іще у 2018 році. «Добудову та реконструкцію вибраних об’єктів на 90% покриває державний бюджет, адже для будь-якої громади фінансувати такі об’єкти вкрай важко. Це зразковий заклад, де є всі необхідні для навчання та перебування дітей умови. Таких садків по області стає більше, хоча звично є і проблема із браком місць», - акцентував заступник голови. Ввести садок в експлуатацію планують до кінця місяця. Кошторисна вартість об’єкта, в якому зможуть навчатись понад півтори сотні малюків, становить майже 55 млн грн., більше 9 млн грн на садок виділили із місцевого бюджету. Важливо, розпочавши об’єкт, вчасно його здати і дати можливість малим українцям навчатись у достойних умовах. «У цьому процесі ми також підтримуємо процес ліцензування приватних садків і шкіл. Це сприяє розвитку освіти на Львівщині. В порівняні із минулими роками ситуація покращується через те, що приватний сектор надає відповідні послуги. Приватні садки рятують ситуацію, коли дитина не потрапляє в комунальний садок. Поза тим ми працюємо над тим, аби розширювати кількість державних садків, і будемо щороку збільшувати видатки на дошкілля. Від самого малку діти повинні мати якісну освіту», - резюмував Іван Собко. Іще понад сім десятків дітлахів мають доступ до якісною дошкільної освіти у селі Борщовичі. Там напередодні Дня Незалежності відкрили та освятили садок, будівництво якого розпочали у 2016 році. Загальна вартість будівництва складає понад 30 млн грн, з яких з державного бюджету залучено більше 24 млн грн, решта - кошти місцевого бюджету. У закладі створено належні умови для всебічного розвитку дітей: затишні, естетично оформлені групи, сучасне предметно-розвивальне середовище, дидактичні матеріали, що дібрані згідно з вимогами Базового компонента дошкільної освіти України.
У Міносвіти дали роз’яснення щодо підсумкового оцінювання учнів та завершення навчального року
17 квітня 2020
В умовах дистанційного навчання педагогічні ради шкіл можуть самостійно визначати деталі освітнього процесу і завершення навчального року, а підсумкове оцінювання може здійснюватись віддалено. Про це йдеться у листі-роз’ясненні МОН, оприлюдненому 16 квітня 2020 року. Лист роз’яснює організацію оцінювання в умовах дистанційного навчання. Так, у ньому йдеться про особливості: • поточного, формувального та підсумкового оцінювання; • оцінювання учнів 1-2-х класів та 3-х пілотних класів НУШ; • підсумкового оцінювання учнів, які навчаються за індивідуальною формою. Роз’яснення також містить рекомендації щодо організованого завершення навчального року. Зокрема, оформлення свідоцтв про здобуття базової середньої освіти, свідоцтв досягнень, табелів навчальних досягнень учнів має бути завершено не пізніше 15 червня 2020 року. Керівникам шкіл рекомендовано затвердити графіки видачі свідоцтв про здобуття базової середньої освіти випускникам 9-х класів, враховуючи протиепідеміологічні вимоги. Учням 1-8-х, 10-х класів, які не планують навчатися в іншому закладі освіти, рекомендовано надіслати копії відповідних документів електронною поштою або в інший спосіб, а оригінал документа вручити у вересні 2020-2021 н.р. Під час календарно-тематичного планування на 2020-2021 навчальний рік Міністерство рекомендує збільшити час на узагальнення та закріплення матеріалу за попередній рік, а у 2-11-х класах провести вхідне оцінювання рівня знань учнів за 2019-2020 н.р. З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби COVID-19, у 2019/2020 навчальному році рекомендовано не проводити масові заходи, зокрема – останні дзвоники та випускні вечори. Крім того, роз’яснення містить інформацію про особливості зарахування учнів до 5-х класів закладів загальної середньої освіти.
До кінця року на Львівщині відкриють шість садків та три школи
20 серпня 2018
Цього року в експлуатацію планують ввести 6 закладів дошкільної освіти. Про це сьогодні, 20 серпня, під час апаратної наради повідомила директор департаменту освіти та науки Львівської ОДА Любомира Мандзій. Відтак, до початку навчального року запрацюють садки у селах Пасіки-Зубрицькі, Гамаліївка, Підгайчики та у Винниках. «Іще два садка – у селах Новий Калинів та Мервичі – запрацюють до нового року. Загалом у 2018 році буде створено ще 2791 додаткове місце у закладах дошкільної освіти», - зазначила Любомира Мандзій. Окрім того, цьогоріч відкриють нові школи: у селах Велика Рожанка та Лосинець, а також завершать реконструкцію ЗОШ І-ІІ ст у селі Оброшино.