Львівський ІТ Кластер розпочинає модернізацію профтехосвіти
Львівський ІТ-кластер вже понад 5 років працює з державними закладами вищої освіти над зміною навчальних програм. Тепер цей досвід планують перенести на розвиток професійно-технічної освіти. В межах нового проекту Lviv IT Cluster Academy, оновлюватимуть навчальні програми у профтех училищах.
Вже з вересня, у вищому професійному училищі № 29 стартує оновлена програма для професії “Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення”.
«Ми починаємо проект з одного закладу. Але готові подібні проекти впроваджувати і в інших училищах. ІТ-сфера області щороку потребує майже п’ять сотень фахівців тієї ланки, яких може готувати професійно-технічна освіта. Ці випускники мають бути на рівні початкового етапу роботи в компанії, він повинен знати кілька мов програмування на базовому рівні, а працюючи у компанії, зможе поглиблювати свої навики»,- розповіла менеджер освітніх проектів ІТ-кластеру Христина Мартиняк.
В межах проекту мають не лише оновити навчальну програму, а й підвищити кваліфікацію викладачів училища та відремонтувати і облаштувати дві лабораторії.
«Ми погодили з представниками ІТ-кластеру певні спеціальності, які для них важливі. Вищі заклади готують іншого рівня фахівців, а от цього проміжного рівня спеціалістів їм бракує, тому вони готові долучитись до підготовки таких кадрів. Загальних предметів ніхто не відміняв, але у нас є також спец предмети і виробниче навчання. Саме програми спец предметів із вимогами ІТ-кластеру будемо наповнювати і розширювати, аби була база на якій випускник міг би працювати в ІТ фірмах», - директор ВПУ №29 Роман Стецький.
“Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення” – перша програма навчання, над якою вже почали роботу експерти з ІТ компаній Кластеру, спільно з викладачами. Протягом наступних кількох місяців робоча група вдосконалюватиме викладання основних предметів та працюватиме над наповненням програми новими предметами. Студенти вивчатимуть основи базових та спеціалізованих мов програмування, таких як C, C++, Java, Javascript, Python. Це дасть можливість вже після закінчення навчання працювати над різноманітними проектами, в тому числі займатись веб-програмуванням. Також студенти вивчатимуть основи тестування.
«Професійно-технічна освіта області не може задовільнити потреби ІТ-сфери, адже не скерована на підготовку таких кадрів. Таких фахівців переважно готує вища школа, але ринок демонструє брак кадрів, адже вищі навчальні заклади не дають собі ради із підготовкою в достатній кількості працівників середнього прошарку ІТ-сфери. Такі кадри затребувані і варто працювати над їх підготовкою. Тішить, що є проекти, які покликані змінити стан речей. Сподіваюсь до проекту з часом долучаться інші заклади, адже напрям інформаційних технологій перспективний та прогресивний», - наголосив начальник відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти Львівської ОДА Іван Пикус.
Окрім оновлених предметів навчальної програми, зміниться також і залученість студентів до практичних занять – вони матимуть змогу проходити практику та навчатись в ІТ компаніях, таким чином, краще інтегруючись в робочі процеси та розуміння роботи ІТ-бізнесу.
“З початку року ми активно зайнялись питанням модернізації навчання і в цій ланці освіти – професійно-технічній. Вважаємо, що вона обділена увагою, а в той же час пропонує доволі технічні вузькі спеціальності, і ми як представники ІТ-індустрії, хочемо ці технічні спеціальності підтримати. Ми зібрали групу із двох десятків людей, куди входять експерти з різних компаній, а також представники самого училища. Спільно ми переглядаємо стару програму навчання та практичних занять і спробуємо зробити її цікавою, сучасною та налагодити тіснішу співпрацю студентів із самими ІТ компаніями через стажування та практичні заняття в компаніях” – розповів голова Наглядової Ради Львівського ІТ Кластеру Іван Бабічук.
До проекту Кластеру приєднались партнери, які також вбачають свою місію у розвитку освіти – креативний простір KIVSH.
“Для нас цінно, що ми стали співтворцями першої програми для розвитку молоді в ІТ-індустрії Lviv IT Cluster Academy. Так ми зможемо допомогти студентам інтегруватись в середовище бізнесу та креативу. Ми розуміємо, як важливо закласти правильний фундамент у житті, тому першочергово варто працювати саме над вивченням бази – і робити це в доступному форматі. Впровадження актуальних тенденцій і цінностей у навчання будуть заохочувати студентів і в майбутньому сприятимуть розвитку їхніх навичок на практиці” – акцентувала СЕО креативного простору KIVSH Катерина Книжицька.
Вступ на програму розпочинається вже в березні, податись на навчання можна на сайті навчального закладу №29 за посиланням.
Ключові слова:
профтехосвітаНовини за темою
На Львівщині закликають продовжувати здобуття профтехосвіти: як приєднатися
19 березня 2022
У той час, коли Збройні сили України захищають нас від агресора, одним із головних наших завдань є забезпечення освітнього процесу. Як ворог боїться наших військових, так він має боятись грамотної та освіченої української молоді. ⠀ Тож, якщо ви знаходитеся в безпеці та хочете продовжувати навчання у закладах профтехосвіти Львівщини, зареєструйтеся за покликанням https://bit.ly/36nD8X7 та приєднуйтесь до нашої спільноти. ⠀ Онлайн реєстрація здійснюється з метою залучення до навчання учнів з числа внутрішньо переміщених осіб, які перебувають на теренах Львівщини, надання їм можливості завершення навчання та здобуття професії. Нагадаємо, що і діти, які мешкають на Львівщині, і діти з числа внутрішньо переміщених осіб можуть долучитися дистанційно або очно у навчання в школах. Детальніше – за посиланням.
49 закладів профтехосвіти на Львівщині забезпечують потреби переселенців та військових
13 березня 2022
Україна вже третій тиждень мужньо протистоїть повномасштабному вторгненню росії. І поки наші захисники успішно нищать окупантів на фронті, критично важливо налагодити повноцінний тил та перезапустити оборону. Саме на це спрямовані зусилля всіх структур державної влади на Львівщині, зокрема й мережі закладів профтехосвіти. Війна продемонструвала те, наскільки саме професійно-технічна освіта є критично важливою не лише для економіки, але й для обороноздатності країни. Адже зараз, як ніколи, особливо гостро стоїть потреба у зварювальниках та електриках, столярах та механіках. Як мережа закладів професійної технічної освіти справляється з викликами війни, розповів начальник відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти Львівської ОДА Іван Пикус. «На Львівщині зараз 49 закладів профтехосвіти забезпечують потреби переселенців та тимчасово переміщених осіб, а також нашого війська. Понад 8,5 тисяч осіб розміщено по всій території області у гуртожитках та інших приміщеннях навчальних закладів. Понад те, керівники більшості професійних технічних училищ та інших закладів самі виявляють неабияку ініціативу та долучаються до допомоги. Деякі заклади, до прикладу, створили пункт біля залізничного вокзалу, де можуть прийти діти та жінки перечекати, переночувати та відпочити, і отримати всі необхідні речі. Ми працюємо для оборони країни, наші зварювальники, серед яких і викладачі, і студенти, працюють на виготовленні протитанкових їжаків та іншого оборонного обладнання. Окрім того, як я зауважив, наші заклади розгорнули поселення біженців і забезпечують їх харчуванням та всіма необхідними засобами». Яка ситуація з внутрішньо переміщеними особами, якими опікуються заклади освіти Львівщини? «Ситуація контрольована завдяки злагодженій роботі різних органів та структурних підрозділів обласної військової адміністрації й волонтерів. Щодо роботи нашого відділу, то ми також долучаємось, перш за все, до пошуків місць проживання для переселенців. Також забезпечуємо засоби гігієни, білизну тощо, щоб розгорнути місця для поселення. За потреби ми готові залучити всі наявні приміщення закладів профтехосвіти, включно зі спортивними залами». З огляду на значний наплив українців, що рятуються від війни, чи є ще резерви для їх розміщення? «75-80% місць в наших закладах наразі заповнені. Заклади у Львові, фактично, повністю завантажені, але резерви в нас є, люди далі приїжджають. Проте частина виїжджає, а потім переміщується в приватний сектор, або їде за кордон. Крім того, ми готуємось, і розглядаємо всі можливі варіанти, аби мати можливість розташувати більше переміщених осіб. Працюємо з міжнародними партнерами, з облаштування цих місць. Адже їх треба забезпечити бодай мінімальними речами, як то матраци чи ковдри. Важливо те, що ми створили волонтерський штаб гуманітарної допомоги на базі Львівського вищого професійного училища комп'ютерних технологій та будівництва (вул. Лінкольна, 23). Туди прибуває різного роду гуманітарна допомога різних фондів, зокрема й харчування». Чи є якийсь пріоритет для тих родин, які прибули безпосередньо з зони бойових дій? «Так, пріоритет це діти, це родини, це жінки, це ті, хто саме з зони бойових дій приїжджають. Багато хто прибув зі зруйнованих закладів профтехосвіти, які нам близькі, і я б сказав - братні. Ті ж самі заклади профтехосвіти Київщини, як приклад. Ми намагаємось прилаштувати усіх, і викладачів, і учнів, і одразу залучити їх до роботи». Яка ситуація з роботою для переселенців? «Люди, які до нас поселяються, можуть потенційно працювати, це питання наразі перспективи відновлення робочих місць. Очевидно, що люди, які до нас приїжджають, будуть шукати роботу та мають бажання працювати. Однозначно будемо намагатися спільно з іншими структурами адміністрації з тим допомагати. Зрештою, серед працівників сфери профтехосвіти на Львівщині, як і багатьох промислових підприємств, є ті, хто поїхали за кордон. Відтак маємо вакантні місця. Дорослі та діти готують їжу, ліплять вареники, шиють одяг та плетуть маскувальні сітки. Вони залучаються до роботи. Зрештою, це така своєрідна психологічна терапія. Їм треба відновлюватись після пережитих випробувань та важкої дороги. І такі випадки непоодинокі, дуже багато переселенців залучаються до волонтерства. Зауважу, що ми самостійно даємо їм матеріали для роботи, наші заклади шиють балаклави, одяг, різноманітний реманент для військових. Тобто працюємо в різних напрямках, готуємо різний одяг, і звичайно є проблема теж з матеріалами, бо потрібна хороша якість. Відтак, всіх охочих допомогти матеріалами просив би звертатись у наші заклади безпосередньо чи у департамент освіти. Зараз дуже важливо підтримувати одне одного, підтримати збройні сили, аби кожен на своєму місці якісно робив свою роботу. Ми обов’язково переможемо, та наша перемога і те, як швидко ми її досягнемо, залежить від нас самих!».
Заклади професійної освіти долучаються до укріплення тероборони
3 березня 2022
Виготовлення протитанкових їжаків, облаштування місць для переселенців, пошиття білизни, майстрування «буржуйок» та заготівля тушонок для військових - усе це та багато іншого зараз роблять у закладах професійно-технічної освіти Львівської області. До зміцнення територіальної оборони та прийняття українців із гарячих точок залучені електрогазозварники, кравці, кухарі, пекарі, автослюсарі та інші спеціалісти. «Не можемо сидіти без діла. Наші педагоги та майстри активно залучені до виготовлення необхідних для оборони області засобів та займаються волонтерством. Будемо міцним тилом для наших Збройних сил аж доки у цьому буде потреба», - наголошують у закладах. Значна кількість гуртожитків закладів ПТО підготовлена до поселення внутрішньо переміщених осіб. Для облаштування кімнат шиють постільну білизну, рушники, готують обіди та розширюють укриття. «Наші заклади від самого початку взялись за ті справи, які у них вдаються найкраще. Ще зовсім нещодавно ми всі тішились із відкриття нових навчально-практичних центрів, ніхто, однак, не думав, що будемо використовувати їх в такий спосіб. У закладах задіяні навіть учні: шиють, печуть, зварюють», - розповів керівник відділу професійно-технічної освіти. В одному із закладів навіть купили дві свині, аби готувати тушонки для військових. «Варимо вареники та смажимо налисники, купили дві свині, робимо тушонки, печемо булочки та печиво, зварюємо їжаки, шипи, шиємо медички, годуємо переселенців та місцеву заставу. Цілодобово чергуємо у ліцеї для забезпечення вільного доступу населення в укриття. Роботи насправді багато, але ми до неї готові», - розповіла директорка Угнівського аграрно-будівельного ліцею. До робіт зголошуються також жінки із числа внутрішньо переміщених осіб. Усі виготовлені речі передають територіальній обороні та центрам комплектування. Разом ми сила! Все буде Україна!
У професійному ліцеї м. Турка відкрили навчально-практичний центр
27 січня 2022
У Турківському професійному ліцеї відкрили сучасний навчально-практичний центр з професії «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування». Як розповів профільний заступник голови Львівської ОДА Іван Собко, на створення центру виділили 1 млн. 340 тис грн, з яких 840 тис грн – субвенція з державного бюджет, 500 тис грн - співфінансування з обласного бюджету. «У ліцеї навчаються 537 учнів, тож відкриття навчально-практичного центру є важливим кроком для покращення матеріально-технічної бази закладу та осучаснення навчального процесу. Створення центрів відбувається як за кошти державного бюджету, так і за кошти місцевих бюджетів, за спецкошти закладів профосвіти, за підтримки бізнес-компаній. Загалом на Львівщині з 2016 року відкрили вже 38 навчально-практичних центрів», - зазначив Іван Собко. Навчально-практичні центри (НПЦ) – це частина приміщень закладу професійної освіти з новим обладнанням та технікою. Там учні проводять практичні заняття, а дорослі – підвищують кваліфікацію або перенавчаються. Створення НПЦ розпочалось у 2016 році. З цього часу Уряд системно інвестує кошти за цим напрямом». Зазначимо, що у 2021 році з обласного бюджету також виділили 1 млн 250 тис грн на капітальний ремонт даху адміністративного корпусу ліцею, а за кошти державної субвенції у сумі 300 тис грн облаштували кабінет математики. «Відкриття НПЦ це завжди знакова подія в закладі профтехосвіти. Радіємо, що тепер учні-електрики Турківського професійного ліцею здобуватимуть практичні навики на сучасному обладнанні. Окрім цього, в центрі планується проводити перепідготовку незайнятого населення та підвищувати кваліфікацію майстрів виробничого навчання. Дякуємо всім причетним за реалізацію цього проекту», - наголосив начальник відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти Львівської ОДА Іван Пикус. Навчально-практичний центр складається з двох майстерень для проведення практичних занять та кабінету для теоретичної частини навчання. «Для нашого ліцею це значна подія, яка знаменує новий виток в історії нашого навчального закладу. Це можливість ознайомити здобувачів освіти з найновішими технологіями, сучасними засобами та новітнім обладнанням. Приємно, що у закладі відбуваються такі позитивні зміни, вдвічі приємно, що нас підтримує держава, а отже ми маємо розвиватись і надалі», - розповів директор ліцею Ярослав Юричко. Довідково: Професійно-технічний навчальний заклад "Турківський професійний ліцей" відкрили у 1966 році. Тут готують фахівців енергетичного спрямування - електромонтерів сільської електрифікації, електромонтерів лінійних споруд з монтажу та експлуатації лінійних електропередач високої напруги і контактної сітки та електромонтерів-лінійників з монтажу та експлуатації лінійних електропередач високої напруги і контактної сітки.
Представників туристичного бізнесу запрошують до наглядових рад при закладах профтехосвіти
27 січня 2022
Вчора відбулася онлайн-зустріч щодо створення наглядових рад при закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівської області за спеціальностями туризм та готельно-ресторанний бізнес, під час якої учасникам зустрічі розповіли про основні аспекти участі представників бізнесу у наглядових радах. Як зазначила керівниця управління туризму та курортів Львівської ОДА Наталя Табака, за результатами туристичної стратегічної сесії, яка відбулась наприкінці 2021 року, одним із проблемних питань галузі є кадри - їх підготовка, навчання у відповідності до потреб ринку, а також втримання кадрів після навчань на місцях. «Тож запрошуємо представників галузі долучатись до наглядових рад при навчальних закладах та спільно впливати на необхідні зміни в підготовці кадрів та їх професійної кваліфікації у відповідності до сучасних тенденцій» - наголосила Наталя Табака. Окрім того, радниця голови Львівської ОДА Галина Бордун ознайомила учасників зустрічі з покроковою інструкцією створення наглядових рад. «Є певний розрив між запитами від бізнесу і навченістю випускників, підготовкою кадрів закладами професійно-технічної освіти. Зважаючи на це, пропонуємо створити наглядові ради при таких навчальних закладах з представників бізнесу (туризму, готельно-ресторанної справи, легкої промисловості, харчової, будівництва тощо), аби виокремити найзатребуваніші професії. Наша мета – зробити усе можливе, аби молодь не виїжджала за кордон, а залишалась працювати на Львівщині й отримувала легальну заробітну плату та можливості для розвитку і професійного зростання», - зазначила Галина Бордун. Детальніше про проєкт: https://loda.gov.ua/news?id=64142 Реєстрація для участі у проєкті - за посиланням: https://forms.gle/MF1HU8JQEp9otAuG7 Нагадаємо, що методичні рекомендації щодо створення наглядової (піклувальної) ради закладів професійної (професійно-технічної) освіти затвердили в червні 2021 року, згідно з наказом Міністерства освіти і науки України.
Ефективна мережа та оновлення матеріально-технічної бази закладів профтехосвіти – серед пріоритетів роботи профільного відділу
18 січня 2022
У департаменті освіти і науки підбивають підсумки роботи за 2021 рік. Для сфери професійно-технічної освіти минулий рік став одним з найуспішніших з огляду на кількість вступників та об’єм фінансування навчально-практичних центрів. Відтак, у 2021 році Львівщина стала лідером за обсягом набору учнів, адже до закладів ПТО вступили 8407 осіб, що майже на тисячу більше, ніж попереднього року. «Галузь професійно-технічної освіти у минулому році була чи не найголовнішою у роботі департаменту, адже це та сфера, яка має реальний вплив на економіку. Фахова та згуртована команда відділу професійно-технічної освіти виконала значний об’єм роботи, аби цей напрям освіти розвивався та вдосконалювався. Відкриття НПЦ, створення наглядових рад, рейтингування закладів та покращення умов навчання – це лише мала частинка з того, що вдалось зробити за 2021 рік», - наголосив директор департаменту Олег Паска. На відкриття навчально-практичних центрів скерували 16 млн грн, за які вдалось облаштувати 5 таких центрів. Зараз в області функціонує 40 НПЦ. Як свідчить досвід, навчально-практичні центри значно підвищують рівень вмінь учнів та впливають на підвищення їх конкурентоздатності після завершення навчання. Важливим кроком до ефективного управління закладами профтехосвіти став проект зі створення Наглядових рад, який реалізовували із Інститутом регіональних досліджень імені М. І. Долішнього Національної академії наук України. Впродовж року такі наглядові ради створили у семи пілотних закладах. «Наглядові ради, до яких увійшли представники зацікавленого бізнесу, уже створили в училищах Дрогобича, Стрия, Сокаля, Львова та інших міст. Практика соціального партнерства допоможе вирішувати нагальні проблеми закладів. Така робота триватиме і цього року», - зазначив начальник відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти Львівської ОДА Іван Пикус. Окрім того, впродовж року заклади ПТО брали участь у конкурсах професійної майстерності, на яких учні різних спеціальностей здобували призові місця. Відтак, відбулось шість таких конкурсів, третина із яких стала для учнів області переможними. Значну увагу також приділили облаштуванню навчальних кабінетів у закладах. Новим обладнанням та матеріалами поповнились кабінети математики, хімії, фізики у 19 навчальних закладах. У сфері вищої освіти, яку координує відділ, активно працюють над преміюванням студентів та молодих науковців. Торік грошові премії вручили 183 працівникам наукових установ та закладів вищої освіти, а також 212 студентам. «Премії молодим науковцям та активним студентам призначаються щорічно. Це хороший стимул для молоді працювати над своїм науковим потенціалом. Наша молодь надзвичайно талановита, ініціативна та креативна, тому вони мають відчувати підтримку влади. Фінансування премій закладено у програму розвитку освіти», - акцентував Олег Паска. Детальна інформація про роботу відділу за посилання.
Спеціалісти закладів професійно-технічної освіти є затребуваними на ринку праці Львівщини
8 грудня 2021
Керівництво Львівської ОДА разом з представниками бізнесу обговорили можливості співпраці та створення наглядових рад при закладах професійно-технічної освіти. АТ «Львівгаз» та інші компанії задекларували свою готовність співпраці разом з Львівською облдержадміністрацією для розвитку професійно-технічної спеціальності. Сьогодні у Львівській ОДА відбулася зустріч з представниками бізнесу та представниками департаментів освіти і науки, агропромислового розвитку, економічної політики Львівської ОДА під головуванням очільника Львівщини Максима Козицького. «На Львівщині є 49 закладів професійно-технічної освіти, серед яких є спеціальності з нульовим набором, а загальний набір складає 88% від 100, тому маємо запит від бізнесу на створення власних навчальних центрів, оскільки в самих ЗПТО є застарілі матеріальні бази. Цього року на покращення матеріально-технічної бази виділили 12 млн гривень. Ми зацікавлені в тому, щоб молода людина мала конкурентний ринок переваг для професійної реалізації, розуміла свою затребуваність в роботі на Львівщині, а бізнес був готовим розвиватися, маючи навченого працівника», - розповів голова Львівської ОДА Максим Козицький. Він також наголосив на важливості змін у навчальних процесах для кращої підготовки майбутніх працівників технічної сфери. "Синергія бізнесу та закладів професійно-технічної освіти дасть добрий результат для області в розрізі реалістичного регіонального замовлення та підготовки кадрів. В останні роки популяризація навчання лише у ВНЗ призвела до того, що існує брак кадрів технічної освіти. Бізнес оголосив чіткий перелік вакансій і готовність співпрацювати. Наше спільне завдання – поєднати потреби й можливості, тоді буде результат", - зазначила радниця голови Львівської ОДА Галина Бордун. На повноцінному функціонуванні наглядових рад при закладах ПТО наголосив й перший заступник голови Львівської ОДА Андрій Годик. Він зауважив, аби збільшити професіоналізм кадрів та зекономити час і ресурси майбутніх роботодавців, потрібно навчальні програми підлаштувати відповідно до потреб бізнесу та підприємств. Під час наради учасники вирішили: визначити ЗПТО та створити при них дієві наглядові ради; виокремити спеціальності, які протягом року будуть мати найбільшу промоцію; напрацювати стратегію по визначених спеціальностях від навчальної програми до аналізу проблем при працевлаштуванні; ''Останні два роки держава активно створює навчально-практичні центри для кращої підготовки майбутніх кадрів. На базі закладів професійно-технічної освіти ми маємо зрозуміти, які механізми потрібно напрацювати, щоб здобувачі освіти мали відповідні навики і вміння та відповідали вимогам ринку праці", - додав заступник голови Львівської ОДА Іван Собко. Участь в нараді також взяли директор департаменту економічної політики Степан Куйбіда, який презентував можливості співпраці та підтримки наглядових рад, а про стратегію освіти та наглядові ради розказав директор департаменту освіти та науки Олег Паска. До дискусії долучилися представники компаній: АТ “Львівгаз”, ТДВ “Львівський Маяк ”, ПП «Львів-Пак», ПП «Шипшина» , ТзОВ “ЕІМО”, ТЗДВ “Гал-Кат”, ТзОВ «Централ Плейнс Груп Україна», ресторан «Фраєрка», ТОВ "НІКО Захід Преміум", ФОП SVARGA, ТЗДВ «Гал-кат» та ТзОВ "Самбай".
Польща ділиться досвідом із Львівщиною в питанні реформування професійно-технічної освіти
18 жовтня 2021
Депаратмент освіти і науки в складі загальноукраїнської делегації взяв участь у навчальному візиті до Польщі, в межах якого ознайомилися з системою функціонування професійної освіти в Республіці Польщі. Захід організували за підтримки проєкту EU4Skills та Міжнародного фонду солідарності (Польща). Під час тижневого візиту для української делегації організували відвідини профтех закладів у різних містах та тематичні обговорення в профільних міністерствах, серед яких Міністерство освіти і науки, Міністерство фондів розвитку і регіональної політики, Міністерстві сім’ї та соціальної політики тощо. Також поляки ділилися своїм досвідом у роботі закладів з працедавцями. «Професійна освіта Польщі є гнучкою та інноваційною, зокрема за рахунок багатьох проєктів Європейського Союзу. Нашим сусідам вдається робити професійну освіту престижною. Діти дедалі частіше обирають заклади ПО для вступу, хоча також є проблеми з набором у сільській місцевості, розмови про оптимізацію мережі в них досі актуальні. За словами самих поляків, ця реформа освіти спочатку давалася дуже непросто, але останніми роками справді спостерігаються позитивні зміни. Варто розвивати реалізацію проєктів в освіті та налагоджувати тісну співпрацю з працедавцями», - розповів начальник відділу професійно-технічної освіти Іван Пикус. Реформування професійної освіти у Польщі стартувало восени 2017 року і має завершитись у 2023 році. Дуже серйозно в Польщі стоїть питання популяризації та підвищення привабливості професійної освіти. За останні 15 років спостерігається значний успіх, адже за опитуваннями серед учнів 56,5% зацікавлені у вступі саме до закладів профосвіти.
Представників бізнесу запрошують до наглядових рад при закладах профтехосвіти
25 вересня 2021
Львівська облдержадміністрація у межах програми «Освітня академія» створює наглядові ради при закладах професійно-технічної освіти. Про це повідомив голова Львівської ОДА Максим Козицький. До складу наглядових запрошують представників бізнесу. «Ми створюємо наглядові ради для того, щоб реформувати професійно-технічну освіту і вдихнути нове життя в її заклади, а також: зробити програми сучасними, живими і якісними, навчити молодь того, що справді їй знадобиться, того, чого потребує роботодавець, чути бізнес, тісно поєднати навчання, практику, стажування і роботу, оживити ринок праці і запропонувати йому справді потрібних та цілеспрямованих фахівців, дати випускникам розуміння, що сучасна спеціальність - не лише робота найманого працівника, а й можливість заснувати власну справу, створити широкий якісний майданчик для співпраці», - зазначив очільник області. На черзі робочі групи для створення наглядових рад за напрямами закладів: - фермерські господарства; - легка промисловість; - будівництво; - автомобільний транспорт; - ресторнно-готельний бізнес. Детальніше про участь у наглядових радах при ЗПТО можна дізнатися у департаменті освіти і науки Львівської ОДА та координаторки програми «Освітня академія» Галини Бордун. Більше про "Освітню академію" - за посиланням.
Вступна кампанія до закладів профтехосвіти триває до 1 вересня – Міносвіти
18 серпня 2021
Вступна кампанія до закладів професійної (професійно-технічної) освіти України триватиме до 1 вересня 2021 року. Особливу увагу Міністерство освіти і науки приділяє вступникам з тимчасово окупованих територій України. На цьому акцентував під час вчорашнього онлайн-брифінгу на тему «Попередні підсумки вступної кампанії 2021» Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет. «Вступна кампанія до закладів професійної освіти триває з червня до кінця серпня. Заклади мають певну автономію в цьому процесі. Кожен заклад самостійно визначає графік та критерії вступу, затверджуючи власні Правила прийому на основі Типових правил прийому до закладів професійної (професійно-технічної) освіти України. Набір триватиме до 1 вересня. Водночас МОН окремим листом повідомить про можливість додаткового набору в межах ліцензованого обсягу вступників, які вступають на кваліфікованого робітника до 1 жовтня 2021 року», – зауважив Сергій Шкарлет. Для зарахування до закладу професійної освіти не потрібно складати ЗНО. Відбір може відбуватись за такими критеріями: рейтинговий список; результати співбесіди; середній бал шкільного свідоцтва; результати вступних випробувань; інші критерії, які не суперечать законодавству України. Для закладів профосвіти виділяють місця державного або регіонального замовлення, що дозволяє навчатися там безоплатно. Обсяг регіонального замовлення у 2021 році становить 101 тис. 459 місць. Станом на 01.08.2021 подано майже 64 тис. заяв на навчання за кошти регіонального замовлення. Найбільше заяв – у Львівській, Дніпропетровській та Рівненській областях. Обсяг державного замовлення у 2021 році становить 12 тис. 187 місць. Станом на 01.08.2021 подано 6 тис. 887 заяв на навчання. Серед лідерів – Запорізька, Донецька та Дніпропетровська області. Основні переваги професійної освіти: швидке отримання професії (від 6 міс. до 3 років). Для учнів, які вступають після 9 класу, навчання триває 3 роки, а для тих, хто вже має повну загальну середню освіту, триватиме близько року; безоплатне навчання та гуртожиток. Більшість учнів навчається за кошти регіонального або державного замовлення. Зазвичай цих місць достатньо для того, щоб задовольнити запит вступників. Досить привабливим фактором навчання в закладах профосвіти є безкоштовне проживання; стипендія та оплачувана практика. Більшість закладів мають договори про співробітництво з роботодавцями. Співпраця, зокрема, передбачає можливість відправляти учнів на виробничу практику. Вона є оплачуваною, тож учні можуть, крім стипендії, отримувати додаткові кошти. Наразі МОН готує зміни до Типових правил прийому до закладів професійної (професійно-технічної) освіти України. У змінах будуть передбачені ситуації, коли особи відмовляються від паспортів у формі ID-картки, та будуть враховані умови для вступників з тимчасово окупованих територій Криму та Донбасу. Наразі запропоновані зміни проходять погодження у центральних органах виконавчої влади. Про остаточні зміни буде повідомлено на сайті МОН. Детальніше - на сайті Міністерства освіти і науки України
"Зміна законів про професійно-технічну освіту має синхронізуватись зі змінами у загальній освіті", - Олег Паска
9 липня 2021
У Львові другий день триває конференція «Освіта можливостей: нові горизонти професійної (професійно-технічної) освіти в Україні». Захід відбувається у змішаному форматі – оналйн та наживо у Львівському професійному коледжі готельно-туристичного та ресторанного сервісу. Стратегія впровадження змін у галузі професійно-технічної освіти на Львівщині розпочалась із аналізу ситуації. Кількість учнів у закладах ПТО за 25 років зменшилась удвічі, тоді як кількість студентів вищих навчальних закладів за той же період не змінилась. «Це свідчить про те, що імідж професійно-технічної освіти недостатньо позитивний. Тому в програму розвитку освіти ми заклали кошти на промоцію робітничих спеціальностей. Ще один нюанс: коли ми об’єднуємо три заклади, нам здається працює арифметика як у першому класі -500 учнів з кожного закладу буде півтори тисячі загалом. Але так не є, набирається 800 учнів. Чому? Проблема є в іміджі закладів, об’єднавши їх ми не отримуємо плюса, а отримуємо мінус. Це треба враховувати», - наголосив під час конференції директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска. Із необхідністю приділити більшу увагу системі професійно-технічної освіти погодився і міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет «Профтехосвіта довгий час не отримувала належної уваги з боку керівництва держави, освітніх управлінців, фінансувалася за залишковим принципом. Заручившись підтримкою Президента України, ми поставили перед собою амбітну ціль – перезавантажити систему профосвіти, зміцнити її й нарешті зруйнувати той застарілий стереотип про її непрестижність. Випускники закладів професійної освіти мають пишатися своєю освітою», - зазначив під час відкриття конференції міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет. Підвищення престижності робітничих професій напряму пов’язано із наявністю сучасного обладнання та устаткування для навчання кваліфікованих працівників. «Ми вдячні нашим європейським партнерам за увагу до наших закладів. Підписані меморандуми у межах проєкту «EU4Skills: Модернізація інфраструктури системи професійно-технічної освіти в Україні» значно покращить матеріально-технічну базу закладів області. В програмі розвитку освіти Львівщини ми також заклали кошти на створення навчально-практичних центрів. Власними коштами ми також будемо покращувати якість матеріальної баз, адже розуміємо, що виклики сучасності диктують свої умови, і ми мусимо їм відповідати», - акцентував начальник відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти Львівської ОДА Іван Пикус. У контексті розвитку ПТО, варто також звернути увагу на законодавчу базу. За словами Олега Паски, всі рівні освіти пов’язані між собою, тому требу комплексно підходити до вдосконалення правових основ функціонування системи освіти. «Не може професійна освіта існувати поза середньою освітою, і навпаки. Коли ми говоримо про зміну законів про середню освіту, не маємо права оминати змін в професійній освіті. Ми вже звертались до народних депутатів, і будемо звертатись ще і ще, аби вони не розглядати ці дві галузі окремо. Якщо не буде гармонії між тими двома законодавчими актами, ми будемо мати такі проблеми, як ми отримали з прийняттям закону про повну загальну освіту. Ми знизили прохідний бал ЗНО на педагогічні спеціальності, дали можливість людям без педагогічної освіти навчати дітей, і зараз ми отримуємо директорів шкіл, які не мають педагогічної освіти і відповідного досвіду. За кілька років ми отримаємо крах середньої освіти, яка потягне за собою і професійну, і вищу освіту. Тому треба негайно вносити зміни в закони», - резюмував Олег Паска. Конференція «Освіта можливостей: нові горизонти професійної (професійно-технічної) освіти в Україні» зібрала найкращих фахівців галузі України та іноземних країн. Під час конференції відбулись панельні дискусії, воркшопи, конкурси, круглі столи, обмін позитивними практиками та інформаційні сесії. Організатором конференції є Міністерство освіти і науки України. Захід проходить за фінансової підтримки Європейського Союзу в межах Програми ЄС “EU4Skills: кращі навички для сучасної України”.
Два заклади профтехосвіти Львівщини стали учасниками програми «EU4Skills»
8 липня 2021
Український Фонд соціальних інвестицій, Державні навчальні заклади «Вище професійне училище № 34 м. Стрий», «Вище професійне училище № 19 м. Дрогобич» та Львівська обласна державна адміністрація підписали меморандум задля модернізації інфраструктури закладів професійних училищ. Співпраця відбуватиметься в межах проєкту «EU4Skills: Модернізація інфраструктури системи професійно-технічної освіти в Україні», який є компонентом масштабної Програми ЄС «EU4Skills: кращі навички для сучасної України». Проєкт фінансується Європейським Союзом та реалізується Німецьким державним банком розвитку (KfW). Підписали Меморандум під час конференції «Освіта можливостей: нові горизонти професійної (професійно-технічної) освіти в Україні», яка стартувала сьогодні і триватиме два дні, 8-9 липня. Під час конференції говоритимуть про обмін кращими практиками щодо модернізації П(ПТ)О в Україні, про забезпечення цифровізації та інклюзивності цієї галузі, а також про формування політики у сфері П(ПТ)О. Місце проведення конференції - Львівський професійний коледж готельно-туристичного та ресторанного сервісу «Європейський Союз продовжує підтримувати реформу профтехосвіти. Ми вважаємо, що впровадження технологій та нових інструментів в закладах Львівської області є важливим кроком для забезпечення якісного викладання в закладах регіону», ‒ прокоментував Фредерік Куне, Керівник Програм співробітництва Представництва ЄС в Україні. Відповідно до підписаного Меморандуму планується проведення ремонтних робіт та закупівля обладнання на суму близько 650 тис євро. За ці кошти оновлять та облаштують технікою навчальні лабораторії Державного навчального закладу “Дрогобицьке вище професійне училище № 19” за такими професіями: «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення»; «Перукар (перукар-модельєр)»; «Манікюрник»; «Візажист». Також планується проведення ремонтних робіт та закупівля обладнання на суму близько 900 тис євро для оновлення та облаштування технікою навчальних лабораторій Державного навчального закладу «Стрийське професійне училище № 34» за такими професіями: «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів та майстерні з діагностики та налагодження електричного та електронного устаткування автомобільних засобів» «Зварник». «Сучасний освітній простір має привернути увагу молоді до робітничих професій, а також суттєво покращити якість підготовки учнів, що вже обрали професійну освіту. Вже кілька років поспіль Уряд України системно інвестує кошти в інфраструктуру закладів шляхом створення навчально-практичних центрів. Однак підтримка Програми ЄС «EU4Skills» суттєво прискорює процес оновлення матеріально-технічної бази й ми вдячні європейським партнерам за цю співпрацю”, ‒ зазначив заступник Міністра освіти і науки України Ігор Гарбарук. Як зауважив голова Львівської облдержадміністрації Максим Козицький, важливим аспектом підготовки кваліфікованого робітника є розвиток державно-приватного партнерства, тісний зв'язок представників виробництва із професійною освітою. “Важливо розвивати профтехосвіту, як одну зі складових будівництва успішної країни. Сучасне обладнання і технології допоможуть закладам відповідати викликам часу. Наша спільна відповідальність – створити для здобувачів освіти умови для якісного здобуття практичних навиків, які вони зможуть застосувати після завершення навчання. Розвиток професійно-технічної освіти сприятиме економічному зростанню регіону, адже багато вітчизняних й іноземних інвесторів зацікавлені у відкритті нових підприємств та працевлаштуванні кваліфікованих фахівців, які повинні готувати заклади професійної освіти. Щиро дякуємо європейським партнерам, що допомагають нам модернізувати систему професійної освіти!”, - сказав Максим Козицький. Зазначимо, що у березні цього року Президент України підписав Указ «Про пріоритетні заходи щодо розвитку професійної (професійно-технічної) освіти», тим самим утворивши Раду з питань розвитку професійно-технічної освіти як конструктивний майданчик для обговорення найважливіших питань. Від Львівщини до складу ради увійшла Ганна Балущак, директорка Львівського професійного коледжу готельно-туристичного та ресторанного сервісу. Довідкова інформація: Проєкт «EU4Skills: Модернізація інфраструктури системи професійно-технічної освіти в Україні» є частиною Програми «EU4Skills: Кращі навички для сучасної України» (Компонент 3) та спрямований на оновлення та модернізацію матеріально-технічної бази закладів професійно-технічної освіти в Україні. Мета проєкту – створити сучасну інфраструктуру системи професійно-технічної освіти, яка сприятиме підвищенню її привабливості для молоді. Проєкт має закласти основу для ефективної освіти, яка відповідатиме потребам ринку праці, надасть учням навички, необхідні роботодавцям. Від імені Німецького державного банку розвитку (KfW) Проєкт реалізує Міністерство освіти і науки України та Український Фонд соціальних інвестицій. За додатковою інформацією звертайтеся до Інни Павлюк, inna.pavljuk@brandcom.com.ua або за телефоном +38 096 77 23 566.